Gå til innhold
Arkivverket

[#13361] USA, Madrid, Iowa


Gjest Inger  Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger  Andersen

Kan noen med tilgang til folketellingen 1910 hjelpe meg å finne en familie i Madrid Iowa.(det står i Obituary at hun bosatte seg i nærheten av Madrid).Frida Olsson f.15/1-1880, to døtre, Ruth og Helena.Disse har etternavn Anderson.Vet ikke navn på far. Frida giftet seg igjen i 1915 med Harry Lawson, Marathon Iowa.Jeg lurer da på, ble hun enke, eller var hun ikke gift?Hvem var far til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Distrikt 14 og 15 (21 sider) (other townships) bør dekke området der de bodde. Madrid ligger for ordens skyld i Boone County i Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Andersen

Førsøkte å svare på spørsmålet om hvor hun kom fra og når, men jeg må ha gjort noe galt, for det svaret kom ikke med. Hun kom fra Sverige (Gävleborg) i 1900 til Madrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Stemmer dette?Antar at du tidligere har funnet henne i svenske emigranten? Hun drar i 25.7.1900 til Madrid, Iowa. Yrke tjener, har medreisende. Kommer fra Loos parish, heter det Löös?-----Hvem var hennes medreisende? Faktisk så var det en del som dro fra akkurat til Gävleborg til Madrid på denne datoen.Ved ankomst Ellis Island står det at hun kommer fra Färila. Anna og Olof Jonsson med barn drar fra akkurat Färlia,Sverige til Madrid på samme dag. PÅ manifestet skrives de som Finner alle sammen (inkl.Frida).Siden hun var tjener så kanskje hun jobbet hos denne barnerike familien fra Färila. Reisen betalte hun selv, selv om var deres tjener. de skulle til 'Olof Jonsson's brother in law' Mr. Olson. Olson er jo et vanlig navn, men tror du at Anna var Frida's tante?-----Se linje 7 tom. 15 i manifestetLenke-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Andersen

Hei Nina! Dette stemmer på en prikk!Den eneste feilen er at de ikke er Finner.De kommer fra Loos, og Anna er Fridas søster.Anna og mann og barn dro tilbake til Sverige etter en kort stund, mens Frida slo seg ned i nærheten av Madrid som det står i Obituary.Gjennom denne har jeg fått masse opplysninger fra 1915 og til hun døde 1952.Men jeg har ikke klart å finne ut hvem som er barnas far, heller ikke når de ble født.(Tror det er mellom 1904 og 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Andersen

Sorry! Selvsagt burde jeg henvist til forrige tema.Men det tenkte jeg ikke på, siden dette gjaldt den andre søsteren.Men sånn er det,handler først og tenker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har bladd igjennom begge distriktene som omtaler Madrid uten å finne sporet av Olson/Anderson. Jeg kan enten ha oversett dem, ellers så finnes de i noen av de andre distriktene i Boone County. Som du sier så skulle hun jo bo i nærheten .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.