Gå til innhold
Arkivverket

[#13367] Selvik-eie i Sande...underbruk under Selvik?


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei. Jeg lurer på om noen vet hvor Selvik-eie er...det er vel et underbruk under en av Selvik-gårdene....men, hvilken av dem? Søker opplysninger om Hans Hansen f. 1794 på Selvik-eie, g. m. Karen Eriksdatter f. 1796 på Konnerudverket i Skoger.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er ikke lokalkjent i Sande, men generelt bør 'NN-eie' leses som 'husmannsplass under NN'.Således kan dette Selvik-eie ha ligget under hvilken som helst av gårdene. Sannsynligvis har plassen også hatt et annet navn. Vi får håpe at noen med kjennskap til Sande har oversikt over plassens navn og hvilken av Selvikgårdene den lå under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Selvik-eie, om dette skal være i Sande, må det være en husmannsplass under en av de tre Selvikgårdene (gnr. 125-127). For ordens skyld finnes det også en gård Selvik i Hurum på Hurumlandet.Disse opplysningene du kommer med om fødested på en mann og en kvinne, uten at du kjenner deres respektive foreldre: Disse må vel være hentet fra en folketelling, da f. eks. fra den digitaliserte folketellingen 1865?Kan du oppgi hvilken kilde du har opplysningene fra, slik at vi får en bedre plattform å lete ut i fra?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei.... Min kilde til disse opplysningene er fra Botne Bygdebok s. 783, utg. 1953, under gården Kjeksrød som de bodde på fra 1826 til 1875. Her står det hvilke gårder disse 2 var fra. Det stemmer at jeg ikke har navnene på deres foreldre. Jeg har Sandeboka her hjemme nå, men kunne ikke finne denne Hans Hansen under noen av Selvik-gårdene....men jeg skal ta en kikk til.... Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.