Gå til innhold
Arkivverket

[#13377] Mary Ellen Berg

Gjest Idar Klungervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

En annen interessant observasjon, Ingen fra Oslo/Kristiania-listene oppgir Slayton Minnesota som best.sted. Ett par i Bergen, men flere og førti fra Trønderlagen.....21 Berg er reg. i MNHS-deathindex med Murray som county of Death.9 Hegstad er reg. i MNHS-deathindex med Murray som county of Death.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tror mer at det har med føringene av listene i Kristiania å gjøre. Kanskje den kun står Minnesota. En annen ting er grupperinger, kanskje det fantes bare trøndere i dette området?Berg er ikke nødvendigvis navnet hun emigrerte under fra Norge. Vi har sett mange tilfeller på det. Kan være gården eller stedet hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Nina, jeg vet da det :o) med navn ol. mener jeg.Det var ofte sånn at folk fra samme sted havnet på samme sted eller i nærheten av hverandre....Men, nå synes jeg Idar bør komme på banen, og få tak i denne amerikaneren sin direkte hit. Jeg er helt sikker på at de vet mer, bare de får de rette spørsmålene......Jeg er også sikker på at hennes fars navn vil stå på vielsespapirene, og kan også være ført på dødsattesten hvis informanten visste dette. På evt. SS# applications for barna bør pikenavnet til mor stå, men dette er vel 'Berg' i dette tilfellet.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvor er Idar? Det blir som Laila påpeker, veldig tungt å hjelpe når en spør på andres vegne og ikke er skikkelig informert sjøl. Det er vel bare det at vi stiller de spørmålene som vi trenger svar på for letter løse problemet. Det er også oftest amerikanerne som ikke gjør 'hjemmeleksa' si før de spør, de har jo kildene rett foran nesa. Et besøk på Court House i Murray County ville raskt gi noen svar her. Idar, vennligst bring dette videre til amerikaneren. For min del skal jeg sjekke om jeg finner kirkeboka fra Clayton Norsk Lutheran Menighet.Det er imidlertid flere menigheter i samme county. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idar klungervik

Her er jeg på banen igjen. Har bedt mine amerikanske venner skaffe tilveie mere opplysninger. Har et berettiget håp om å få svar på dette i løpet av noen dager.Takk for hjelpenIdar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Denne Marie Berg som drar fra Trondhjem i juli 1892 er verdt å studere litt nærmere.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=70397&fulle=true&spraak=n>LenkeKan jo hende at Ole har kjent henne fra før. Denne Marie hadde som dest. Minneap.Minnesota. Bil. var betalt i Amerika.PÅ manifestet står hun oppført med hjemsted Oswisen, som sikkert skal være Mosvigen. I Trodhjem står hun oppført med Steinkjer som hjemsted (merk at damen nedenfor på listen kommer fra Mosvigen). Om dette er den rette Marie er den ennå 10 mnd. til første barnet blir født.En av hennes medreisende fra samme hjemsted heter Josehina, Mary hadde en datter som het Josephine ......Linje 332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg ser av Laila's tidligerer innlegg at et av barna ble født i 1892 hvilket skulle eliminere Marie jeg fant i forrige innlegg.-----Innlegge 11: '...Ole married Mary ? and had Josephine M., Peter H., Olga M., Hilda, and Ione L...' Er siste barnet LONE eller IONE? Jeg fant denne familien i Trondhjem i 1865Lenke...søstrene Josephine Amalie Berg f. 1869, og Marie Jensine Berg f. 1871. John heter broren og Jonas heter far.Ellen kan være hennes 3.navn, eller et navn hun tok. Familien er iallefall interessant. Sånn umiddelbart kan jeg ikke finne igjen Marie i 1900-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er helt klart Ione - ikke Lone.Forresten, den censusen jeg har skrevet av som 1910 var fra 1900. Og i 1910 finnes også Hilda B , 7 år og Ione L. 1 år.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg sendte fyren en e-mail så vi kan bare håpe på at adressen fremdeles er aktiv, og at han er interessert i å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke-----1875 Høvik Glassverk i Asker. Ingen Berg å se, men søstrene Olsdatter med navn som Elen Marie, Josefine og Hilda..... Faren er født i EidsBERG ..... dette blir som å koke suppe på en spiker :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke lyst til å bruke mer tid på denne saken før noen av de som etterlyser er like interessert som oss.....Jeg synes Idar skal dirigere amerikaneren direkte hit. (han har fremdeles ikke vært innom mer enn en gang i døgnet :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Enig, e-mailadressen viste seg også ikke å være aktiv.Jeg lurer dessuten på om Mary E. hadde noen egne slektninger i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idar klungervik

takk til dere som har bidratt. Jeg her allerede bedt mine kontakter i Amerika om å etterlyse sine slektninger direkte her. På den siste mailen jeg mottok i dag hadde de funnet ut at at Marys farsnavn enten var Vilmann eller Willumsen. Mest sannsynlig Vilmann.Idar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kandidat 1Her har vi ei Mrie Willumsdatter, f.1871 fra Bø i Vesterålen, hun har attpåtil en søster som heter Josefine. LenkeDet finnes også en Marie Villmann der ute, men jeg er ennå ikke sikker på når hun er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Marie Emilie Willumsdtr., f. 1870 Nykvåg, Bø i V. ble gift i Bø i V. med Josef Johan Olsen og døde 1910. Søster Josefine Kristine f. 1872 samme sted, ble gift med Harald Jentoft Lockert og døde Eidet, Bø i V. 1956.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du og følger med, Pål, det gjorde at vi slapp å 'bruke tid' på den frøkna... lete lete... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Lurer på hvilke kilde som angir Villmann/Willums.....? Hvorfor skifte navn fra Villmann til Berg? Jeg holder en knapp på patr. jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den Mary i Slayton 1920 er riktig, enken i 1930 likeså fordi mannen Ole P. Hegstad døde 25/12-1929, 74 år. Begravet layton Cemetery. Barna Peter Hjalmar f. 1895, Olga Mathile f.|898, Hilda Bergliot f.1901, Ione Lovise f. 1908, alle ble konfirmert. Har ikke funnet ekteskapet. Det døde også en Mrs.Ole Hegstad 5/1-1929 i Clayton men hun var 28 år. Det er tydeligvis en stor slekt denne Hegstad i Slayton. Julius Napoleon Hegstad død 1/12 1895 i Clayton 2/3 år født i Heron Lake. Synneva Hegstad død 18/3-1919, 73 år, John Hegstad død 11/10-1924 ,82 år, Mrs. Olaf Hegstad død 10/9-1928 (alder uleselig). Nå bør denne amerikaneren komme på banen slik at vi kan anvise ham hva han må gjøre. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans! :o)Jeg vil tro at en obituary for kanskje noen avde andre 'døde' vil gi svar.Idar, nå har du ikke vært her i dag igjen :) Kan du ikke gi oss am'rikaneren, så kan vi ha direkte kontakt?Jeg visste vel at rimelig unge Myhre ville finne lure datoer og ting :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Laila, ikke helt unge Myhre har det ja, men fant ikke ekteskapet i Murray County så de må være gift ett annet sted. Obit ja, har snakket med Idar og han hadde obit'n til Ole P.Hegstad. Den ga giftedato 29/12-1891 men ikke hvor. Dama het Marie Hegstad i kirkeboka for Clayton og Beaver Creek.Kamskje hun het Ellen Marie da hun reiste? Berg, ja kanskje fordi det finnes flere Berg i Clayton.Ekteskapet er løsningen med hennes riktige + farens navn. Idar, hva med Mary's obit? Kan amerikaneren fremskaffe den? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.