Gå til innhold
Arkivverket

[#13420] Anders Askildsen fra Voss


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Leter etter forfedre til Anders Askildsen fra Væte (Voss). Han vart født ca. 1751. Giftet seg med Maritta Iversdatter fra Nedre Skjerven i 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Jeg ser at i 1777 når han giftet seg, står det Wæle på gard, men i 1769 når han konfirmeres står det Væte på gard. Hva er riktig?? Hvem var foreldrene hans? Jeg kom ikke inn på lenken du lagde. Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg er temmelig sikker på at dette er den Anders Askildsen som jeg også har. Det er for mye info. til å legge ut her . Kan jeg sende deg filen privat ? Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Takk for hjelpen. Har mottatt mailen din. Har du noe om konen Maritta Iversdatter fra Nedre Skjerven? Jeg vet at faren var Iver Skjerven men ikke noe mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Marta Iversdatter Nedre Skjerven, f. 1755Foreldre:Ivar Olsen Storevik (1724-1808), g. 1750 m. Kari Jonsdtr. Akslebjørg (1725-1793)Besteforeldre:Ole Knudsen Storevik (ca. 1686-1753) g. 1713 m. Barbro Olsdtr. Skorve (ca. 1690-1770)Jon Jakobsen Geitle (ca. 1699-1774) g. 1721 m. Marta Helgesdtr. Akslebjørg (ca. 1700-etter 1745)Opplysningene er hentet fra Evangerbøkene. Hvis du ønsker flere opplysninger får du gi beskjedMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Her er det jeg tidligere har notert meg om disse fra Evangerbøkene:Foreldre til Ole Knutsen Storevik:Knut Olsen Storevik ca 1648- lever 1713,gift 1680 m. Anna Olsdtr.Horvik 1645-1732.Hennes far er Ole Pedersen Horvik 1618- lever i1682 (postbonde)Barbro Olsdatters far er Ole...Skorve gm Brita Gulleiksdtr... død 1724.Jon Jakobsen Geitles far kan være Jakob Tormodsen Bjørgo f.1654.(Gården Bjørgo ble også kallt Runtzeberg).Jakob er i 1701 husmann på Ørreviken (plass under Bjørgo). Jakobs far er Tormod Knutsen Bjørgo f. 1623.Marita Helgedtr. Akselbjørgs far er Helge Magnesen (Monsen) Akselbjørg 1639-1715 gm Synneva Sæbjørnsdtr.Fosse f.1657. Helges farer Mons Sjursen Akselbjørg nevnt 1664-1718. Synnevas foreldre: Sæbjørn Knutsen Fosse g.1650 m. Ågot... ca.1625-1715.Mvh.Eilif Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ole Pedersen Horvik var gift med Marta Jakobsdatter Bolstad. Marta var datter til lensmann Jakob Helgesen Bolstad. Jakob bodde først på Horvei 1624-1651. Nevnt på Bolstad fra 1653-1664. Kona hans Barbro er nevnt i 1645. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.