Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13652] Johannes Johannesson, Husa, f. 1806

Recommended Posts

Gjest Aadne Tveit

På Haukås, br. 3 Haukåsneset, Varaldsøy (no Kvinnherad) var ei tid Johannes Johannesson brukar. Han gifta seg med Dordi Hansdatter, som var fødd på denne garden. I bygdesoga for Varaldsøy/Strandebarm står det at Johannes var fødd i 1806 og kom frå Husa (og d. 1866). Men eg kan ikkje finna korkje han eller ein som kan vera far hans på Husa-garden ved Ølve i Kvinnherad. Men eg finn han i FT 1865 på Haukås, der er fødestad nemnd 'Qvindherrets Præstegjeld'. Er det nokon der ute som kan hjelpa meg vidare?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/99496-13652-johannes-johannesson-husa-f-1806/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1. juli 1832 giftet Johannes Johannessen Huse seg i Strandebarm med Dorthe Hansdatter Hauchaas. Han var 26, hun 22. Om faren hans står det dessverre bare 'Johannes'.Det er fristende å tro at Johannes, sønn av Johannes Tørresen Huuse og hustru Berte Eriksdatter, døpt 26. januar 1806 er samme mann. (Kvinnherad kirkebok A 4, fol. 161.)

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble holdt skifte etter Johannes Tørresen i 'Haasevigen' eller 'Huusevigen' under garden Huse 29. november 1815 (Sunnhordland skifteprotokoll A.a. 13-144). Han hadde etter seg enken Anne Berthe Erichsdatter, og sønnene Tørres, 16, formynder Hans Teigland i Opdals skipreie, Erich, 13 år, og Johannes, 10 år.Både Erich og Tørres havnet i Strandebarm, og når skiftet viser at Johannes Johannessen Huuse, født 1806, vokste opp, og han kalte sin eldste datter Anne Berthe, som altså ser ut til å være oppkalling av navnet på mor til Johannes J. Huuse, er det vel ikke stor grunn til å tvile på at det de to Johannes J. Huuse er en og samme?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.