Gå til innhold
Arkivverket

[#13700] VEILEDNING - Slik finner du de umulige Amerika-emigrantene

Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Til innlegg nr 100: Nå føler jeg meg skikkelig dum igjen. Når jeg går til census-online.com og prøver de forskjellige linkene, kommer jeg bare til de samme Ancestry-sidene hvor de ber meg om å søke på etternavn eller registrere meg for gratis prøvemedlemskap. Må jeg registrere meg for å få tilgang til noe som helst? Du sier disse folketellingene er helt gratis, Espen. Men bare i to uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei IngerDisse folketellingene er helt gratis. Klikk på Links og du kommer til lenkene. Men det er litt reklame fra ancestry.com her også, det er sikkert dem du har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Takk, Espen! Kanskje jeg var litt trøtt også... Nå ser jeg tallene i parentes bak stedsnavnene, aha! Jeg prøvde 1920- og 30-tellingene og kom bare til Ancestry, og under Links klikket jeg bare på kartene. Huff. Det går bedre nå, nå skjønner jeg hva som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Nina møller Nordby:Takk for at du gjorde obs på at bokmerkene/lenkene/adressene ikke tar så mye plass! Da vet jeg og andre det. Men jeg selv må vente til jeg kommer hjem igjen for å lage mappe og legge under favoritter. Antar at favoritter er det ikonet som står i samme rekke (øverst) som fil-rediger-vis...Savner fortsatt tips om nordmenn som dro tilbake til Norge fra USA for alltid eller på besøk. Altså om det fins kilder/lenker med oversikt over folk som dro tilbake.Espen Grønna Brataker:Nyttig tips om census-online.com fra deg. Har prøvd litt der. Jeg har 3 måneders tilgang til Ancestry sine folketellinger. Etter å ha sett litt på census-online.com har jeg fått inntrykk av at det er flere folketellinger hos ancestry enn hos census-online.com. Stemmer det?Hvis jeg har fått opplyst at en slektning bodde i Bergen street (Brooklyn?)i New York, fins det muligheter til å søke etter slektningen på adressen (slik vi kan i Norge-Digitalarkivet) i folketelling, f.eks. året 1900 hos Ancestry el. hos census-online?Og jeg har fått inntrykk at i 1900 i USA angir de også hvilken måned folk er født i tillegg til fødselsåret. Noe som skiller seg ut fra senere års folketellinger i USA.Er det noe sted som viser hvilke gater i New York som tilhørte hvilke counties/fylker i byen/staten New York? Jeg antar at Brooklyn er/var område innenfor county/byen New York. Det er korrekt?Imøteser veiledning på mine spørsmål.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei KristinPå Ancestry.com er folketellingene komplett for alle county. Det er det ikke på census-online, men det er ganske mange folketellinger der også. De er levert inn fra frivillige avskrivere.På census-online må du på forhånd vite hvilke county de du søker etter har bodd i. Det fins personindekser innenfor hvert county, men ingen gateindekser. Det kan du da søke etter med vanlig søk på siden (Ctrl+F).Dersom en ikke har medlemskap på ancestry.com, kan man likevel søke på census og få oppgitt county og stat. Etter man vet countyet kan man gå inn på census-online og se om folketellingen finnes der. Dermed bruker man ancestry som et index.1900-censusen er den eneste som har oppgitt både fødselsår og alder.Det finnes ingen folketellinger for New York co. der. Gå inn på http://geonames.usgs.gov/pls/gnispublic/f?p=gnispq et veldig nyttig sted der du kan søke etter et hvilket so helst stedsnavn og finne hvilket county/stat det ligger i.Lykke til! Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Espen G.B.:Takk for fin og hjelpsom forklaring! Især det med lenken til hvilke steder til hvilke counties. (lenken er nå for tiden ikke i bruk pga. kapasitet el. annet)Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Kurt Østbye

Jeg leter etter Lars Andersen, født nov. 1860, emigrert fra Norge til USA i 1880. Bosatte seg i Fox, Kendall, Illinois, og giftet seg med Bertha, født juni 1863, emigrert fra Norge i 1876. Emigrasjonsopplysningene har jeg fra US Census 1900. (der står det at Bertha hadde vært i USA i 14 år, det kan være feilskrift for 24 år). Men jeg finner ikke mer om avreisene fra Norge eller ankomstene deres i USA. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Svein Botterud

Jeg vil også anbefale at dere kikker på USGenNet http://www.usgennet.org/ som er en paraply for American Local History Association (ALHN) og American History Genealogy Project (AHGP). Den er gratis website men basert på donasjoner som jeg vet de setter stor pris på. $10 her og $10 der er hva som fikk Obama valgt, i alle fall hva som skapte hans store valgkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.