Gå til innhold
Arkivverket

[#13708] Anders og Kari Haugen, Grefsen, Oslo. Finnes det etterkommere?


Gjest Eirik Bogen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirik Bogen

Kari Johansdt. Hermomo, født 1852 (søster til min tippoldemor) ble i 1878 gift med Anders Andersen Røsbjørgen, født 1856. Fram til 1893 eller 1896 bodde de i Singsås i Sør-Trøndelag da de flyttet til Grefsen i Oslo. De hadde da skiftet etternavnet til HAUGEN.Anders arbeidet i Oslo som veivokter. Fra ca 1910 bodde de i Engveien 23 på Grefsen. Både Anders og Kari døde før 1940.Kari og Anders Haugen skal ha hatt 7 barn: 1. Marit, født 1878, 2. Berit, født 1879, 3. Iver, født 1883, 4. Ragnhild, født 1884, 5. Johan, 6. Gjertrud, født 1890. Død som spedbarn. 7. Gjertrud, født 1891, Alle barna flyttet med foreldrene til Grefsen.Er det noen som kjenner til om noen av de ovennevnte barna har etterkommere, hvor de evt. finnes, eller hvor jeg i tilfelle kan finne opplysninger om dette?Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Du kan nok finne ut mye ved å oppsøke Oslo byarkiv i Maridalsveien 3. De kommunale folketellingene for Oslo og Aker har en sperrefrist på bare 60 år, i motsetning til de landsomfattende som sperres i 100 år. Men det krever både tid og tålmodighet å finne fram, og da folketellingene er sortert på gate/vei, er det helt nødvendig å vite hvor de bodde. Hvis en beveger seg bakover i tid, kan en visstnok få hjelp av en henvisning til adressen ved forrige folketelling hvis de har flyttet. Husk at Grefsen lå i Aker kommune, ikke Oslo, før kommunesammenslåingen i 1948. De kommunale folketellingene for Oslo ble foretatt stort sett hvert år, de i Aker ikke fullt så ofte. Byarkivet har en hjemmeside som jeg akkurat nå ikke klarte å komme inn på, jeg tror adressen er www.byarkivet.oslo.kommune.noPass på å beregne god tid på byarkivet, den ene gangen jeg var der, var det irriterende mye venting. Byråkratisk system, til og med mikrofilmer av kirkebøker må rekvireres skriftlig!En annen utvei som jeg har fått anbefalt, men ikke selv har prøvd, er å søke i dødsfall anmeldt til skifteretten, men her er visstnok Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo rette sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Eirik! Du bor så nær Oslo at du bør unne deg en tur til Oslo Byarkiv.Det skal alltid sies at man trenger tid på Oslo Byarkiv. Det har aldri vært et selvbetjenings-sted, ikke engang vi som 'vanker der' forsyner oss selv. Men, ikke la det bli en negativ ting. Bare forbered deg godt før du drar dit!!Mange Aker-adresser er med i Oslo/Kristiania adressebok. Og, når du vet at de bodde i Engveien, bør du ha mulighet, særlig hvis du er så heldig at de som jobber på Byarkivet har anledning til å gi deg litt 'ekstraservice'.Problemet ditt er jo at det var så mange pikebarn, men på den andre siden, du bør nok finne noen av dem i kirkebøkene (som også fås lånt på byarkivet, la deg ikke skremme av 'byråkratiet', bare vær oppmerksom på det!) Ved kgl. res. 11.06.1937 ble den østre delen av Vestre Aker menighet skilt ut som egen menighet med navnet Grefsen. Sinsen menighet ble opprettet fra 01.10.1957 ved kronpr. reg. res. 30.11.1956 av bl.a. deler av Grefsen menighet. Ny grense mot Torshov menighet er fastsatt ved kgl. res. 03.10.1958 II 2 (jfr. V.). Solemskogen m.v. ble lagt til menigheten ved samme res. II 5. Tonsen menighet ble opprettet fra 01.01.1959 ved kgl. res. 03.10.1958 av bl.a. deler av Grefsen menighet. Res. 01.10.1965 overførte en del av menigheten til en nyopprettet Nordberg menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.