Gå til innhold
Arkivverket

[#13747] Stina Marie Martinsdatter Tostelund, f. 26.2.1832, Torpedalen

Gjest Kjetil Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Johansen

Jeg søker etter aner til Stina Marie Martinsdatter Tostelund, f. 26.2.1832 Torpedalen, d. 21.9.1894 Kommer sannsynligvis fra Idd, Berg eller Fredrikshald (Halden). mvh Kjetil Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Slekta du etterlyser kan jeg ikke si noe om, men jeg kan redgjøre litt om geografien. Tostelund er et bruk som ligger i Aremark kommune/prestegjeld, like ved grensa mot tidligere Berg kommune/prestegjeld, Rokke anneks. I dag er Berg en del av Halden kommune. Torpedalen er en liten dal/bosetningsområde som strekker seg fra nordenden av Femsjøen (den siste sjøen i Haldensvassdraget) i nordøstlig retning mot Årbu i Aremark. Tidligere gikk hovedveien mellom Aremark og Halden/Fredrikshald her. De fleste og største gårdene ligger i Berg/Halden, men lengst nordøst ligger 4-5 bruk i Aremark, på 1800-tallet var de fleste husmannsplasser under gården Åsgård/Aasgaard i Kvislerfjerdingen i Aremark.I farten finner jeg ikke spor etter den omtalte Stina Marie Martinsdatter Tostelund hverken i folketellingene eller skifteregistrene. Har ikke tilgang på kirkebøkene for Aremark. Kunne vært interessant å høre hvor du har dataene dine fra, har selv slekt i dette området.Mvh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Jeg har 'arvet' denne informasjonen fra en avdød onkel. Desverre har jeg ingen offisielle bekreftelser på de angitte data. Utifra navn på andre familiemedlemmer som jeg har også har fått opgitt fra min onkel, tror jeg at jeg har funnet rette vedkommende i ft. 1865 for Berg. Lenke. Hvor han har fått informasjonen fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Stina Marie Martinsdatter giftet seg med Olaus Severin Svendsen f.11.9.1833 på Gjerperød på Idd ved Halden. Sønn av Sven Arent Olsen (1807-1860) og Ellen Marie Syversen (1812-1853), begge fra Idd.De fikk barna Christian Edvard Svendsen f. 4.4.1857 i Berg, d. 19.7.1937, og Olaus Svendsen f.i Fr.hald 12.2.1872.Christian Edvard giftet seg i Drammen med Berthine Hanna Larsen (1866-1936). Han var skomaker og lensmannsbetjent i Mjøndalen før han vendte tilbake til Halden og etablerte seg der som skomakermester, og drev frem til 1813. Da Halden Arbeiderkontor ble opprettet, ble han bestyrer av dette fra starten i 1913. I denne stillingen var han til 1927. Han eide Garvergaten nr. 59 i Halden.Under oppholdet i Drammen ble han intr. i politikk og deltok med liv og sjel på venstre siden. I Halden ble han en av stifterne av det Socialdem. parti - og var i flere år formann.Han var en ivrig avholdsmann og spilte en stor politisk rolle i Halden i de førte 20 år etter 1905. Halden bystyre hedret hans minne ved å gi en gate i byen navnet Christian Svendsens gate.Barn: 1)Signe Marie (USA)2)Svein Rudolf f.1889 (USA)3)Aagot f.18924)Dagmar5)KirstenChristians bror Olaus giftet seg med Anette Albertine Stenmark født i Halden 11.12.1865.Barn: Einar Ferdinand Svendsen f. 5.9.1906, telegrafbetjent i Halden. Gift med Olga Wilhelmine Andersen, født på Idd 24.1.1907. Det meste her er tatt ut av bøkene '800-profiler i Halden', av Edvin Haug og Frank Kiel Jacobsens 'Gatenavn i Halden'. Det står en god del mer om begge disse i den første boka.Jeg har selv disse i min etterslekt på Idd. Håper du får nytte av dette. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Tusen takk for informasjonen. Da fikk jeg bekreftet mine antagelser på Stina Marie. Fra min Onkels undersökelser, har jeg informasjon om Olaus Severin Svendsen f.11.9.1833 og hans kone. Et spörsmål melder seg. Min onkel har registrert ett barn til (sönn av Stina Marie og Olaus): Othilde Svendsen, f. 6.3.1867, g.m. Adolf Martin Ohlgren f. 14.81.1862. Kanskje det allikevel ikke er riktige foreldre til Othilde Svendsen som han har oppgitt i sine notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.