Gå til innhold
Arkivverket

[#13879] Johanne Christensdatter, f. 1738 i Stokke

Gjest Jon Harald Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Harald Haug

Johanne Christensdatter ble døpt 19. februar 1738 i Arnadal sogn i Stokke. Hun giftet seg i 1761 (samme sted) med den ca. 30 år eldre Søren Arnesen Dyrsrød. De fikk fem barn: Anne Maria (1762), Arne (1764), Anne Margrete (1766), Christen (1769) og Anders (1771). Johanne ble enke allerede i 1772. I 1779/80 giftet hun seg på nytt med Hans Andersen (adresse ikke oppgitt). Kilde for alt det ovennevnte er Stokke kirkebok. Vigde for den aktuelle perioden er dessuten lagt ut på nettet (www.vestfold-slekt.net)Etter 1780 forsvinner alle spor av Johanne. I hvert fall de fire eldste barna nådde voksen alder, da tre av dem er nevnt som faddere for noen av broren Arnes barn (han slo seg ned på Lierenga under Ramnes prestegård). Stokke kirkebok er godt forsynt med konfirmantlister, men da ingen av barna til Johanne står nevnt der, tror jeg helst at de flyttet ut av bygda. Johanne Christensdatter er en overraskende sjelden kombinasjon, og da ingen med det navnet og passe alder står nevnt i FT 1801 for Vestfold, tror jeg at hun døde før 1801.Jeg har strevd meg gjennom listene over de døde i kirkebøkene for Stokke, Sem (begge sogn), Tønsberg (begge sogn) og Ramnes, og listene over døde for Nøtterøy (som også finnes under www.vestfold-slekt.net) for perioden 1779-1801, men uten resultat. Noen prestegjeld (f.eks. Andebu) har jeg ventet med, da jeg heller ikke der fant barna til Johanne som konfirmanter. Konfirmanter generelt mangler i ca. halvparten av kirkebøkene fra 1700-tallet.Heller ikke finner jeg noen Hans Andersen i FT 1801 (Vestfold) som passer (enkemann eller i 2. ekteskap). Et mulig unntak: På Seyerstad Østre i Hedrum bodde det en Hans Andersen (nr. 840) som var gift for annen gang. Naturligvis kan 'min' Hans Andersen også være død før 1801.Når det gjelder barnas konfirmasjon, så er det jo en mulighet at Johanne var i en så dårlig økonomisk situasjon etter mannens død, at barna ble plassert hos andre.Det jeg først og fremst lurer på, er hvor det ble av Johanne Christensdatter, og hvor og når hun døde. En eller annen kirkebok bør gi svar, med mindre presten glemte å føre inn dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei 'nabo' ,etter sigene er det nære bånd til Stokkes nabo sogn, til f.eks Andebu. Med samme prest i flere sogn / kirker.Men har ikke egne erfaringer med det..Egil S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Jeg skal se på dette når jeg får en anledning, håper det blir i løpet av de første dagene...!Takk for henvendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.