Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13916] Jordmorprotokoll ? 1920 åra-

Recommended Posts

Gjest Erlend E. Mæhlum

Det spørs vel kanskje fra bok til bok, men den jeg har sett etter min oldefars søster som var jordmor fra 1910 så tror jeg protokollene inneholder: Fødselsdato, Om den fødende: navn og oppholdssted, Alder, gift/ugift, hvor mange tidligere fødsler. Om fødselen: Isseleie, sideleie osv. Om barnet: Kjønn, modenhet, levende/dødt. og tilslutt om hvordan kvinnen hadde det etter fødselen og eventuelt andre opplysninger.I tillegg så førte min oldefars søster kladd med mer oppysninger om foreldrene.mvh Erlend

Gjest Halvor Stokke

I den protokollen jeg har sett på, så er det mest 'morsomme' at faren ikke er ført inn. Eneste protokollverk jeg så langt har vært bort i hvor moren er 'hovedpersonen'. Faren ble vel selvfølgelig nevnt i fødselsmeldingen som ble sendt inn rett etter fødsel. Protokollen ble forelagt distriktslegen ca 1 gang i året for godkjenning.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.