Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13977] Anders Weyby og Anne Tønnesdatter, Kristiansand

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

2.8. 1753 gifter disse seg i Kristiansand: Anders Nielsen og Anne Tønnesdatter. Sønnen Niels blir født 24.10. 1751 i Kr. sand. I 1759 får Anders Weyby og Anne Tønnesdatter sønnen Tønnes i Kristiansand. Jeg lurer på om dette er de samme folkene - og om noen kjenner til familien Weybye, Weibye, etc. Søk i 1801 gir et uklart bilde. Min kilde til ovennevnte er Family Search.

Gjest Agnete Schjønsby

Takk skal du ha! Jeg leter nå etter Weyby som gårdsnavn. Finner det på 1800-tallet to forskjellige steder i Østfold. Pluss i Danmark. Klarer ikke å finne opphavet til denne Anders Nielsen Weyby. Glad for alle tips.

Gjest Marius Hellerud

Hei Agnete!Er redd du nok har sett litt fort på skifteregisteret i farten. Det jeg finner i 1864 er i hvert fall en 'Afgangne Kone' Anne Thorgersdatter som altså er død, og hvis arving er enkemannen Helle Olsen på 'Weibye under Gaarden Grefslie Thrygstad Hovedsogn'. På denne tiden og i hvert fall i dette området var navnet Helle, i motsetning til det som vel er praksis i dag, et mannsnavn.Hvor Helle Olsen har gjemt seg i 1865-tellingen vet jeg ikke. Det finnes en enkemann på Bergsjø i Høland, men der på gården er dette et gammelt slektsnavn, og at konen hans skal ha dødd på en plass under Grefsli i Trøgstad, og mannen også bodd der da, synes jeg rent intuitivt høres rart ut. Ellers er det vel mange steder som heter Veiby i én eller annen variant rundt om, også i Østfold. De var jo ikke så nøye med skrivemåten den gang. Bare i Trøgstad finner du tre steder i 1865-tellingen. (Og i 1801 er det jo som kjent ikke alltid plassnavnene er nedskrevet heller).Med vennlig hilsen Marius

Gjest Agnete Schjønsby

Takk for god hjelp! Det er mange Veiby/Weyby i 1865, men ingen langs sørlandskysten. Det er umulig å finne ut hvor man skal begynne å lete. I det jeg har funnet om den militære Weyby-slekten (på nettet) finner jeg ingen spor etter noen Anders eller Niels. Jeg får komme meg til arkivet og sjekke faddere ved barnas dåp. Agnete

• 3 uker senere...
Gjest Harald Storaker

Det ser ut som han har ei søster Maren, og at dei hører til i håndverker-laugene i Kristiansand. Anders er snekker. Eg trur det var ein del dansker i dette miljøet. Så kanskje Vejby fra Nord-Jylland er mest aktuelt.Snekkersvend Anders Nilsen Vejby og Maren Nilsdatter Vejby 1742: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp10011734&variabel=0&postnr=3174&fulle=true&spraak=n>LenkeMaren Nilsdatter fadder i i 1737: LenkeMaren Nilsdatter gift i 1737: LenkeKaren Nilsdatter Vejby 1774:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.