Gå til innhold
Arkivverket

[#14181] (Alek)Sander Davidson Fife - Skotte på Vestlandet


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Her går det litt fort!Hvordan vet vi at Wilhelm Key i Stavanger var far til skredder David Willumsen (borger i Bergen fra 1614, begravet Nykirken 1668)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det hadde jeg 'utledet' av innleggene i denne diskusjonen, men det har jeg kanskje gjort på 'litt' tynt grunnlag ? Det beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg ser jo nå at dette 'farskapet' er ytterst tvilsomt. Skredder David Willumsen (borger i Bergen fra 1614, begravet Nykirken 1668, kalles såvidt jeg skjønner også David Kayson (når han begraves), dessuten Willums i 1645. Hvis det er samme mann, da. Faren kan mao. like gjerne hete Willum Keyson som Key Willumsen. Noen som khar et tips om hans herkomst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

I Nicolaysen: Bergen Borgerbok side 29 står det under 1614: ” Dauidt Willumsen, skredder (Bergen)”. David Willumsen var slik jeg forstår parentesen - fra Bergen. Faren var da trolig bosatt i Bergen. Jeg vet ikke om kilder som knytter Willum Key i Stavanger til Bergen. Han kan nok likevel ha bodd i Bergen før han kom til Stavanger. Jeg finner ikke Willum Key i Bergen Borgerbok. Om Bergen Borgerbok er komplett med alle borgere vet jeg ikke, men en kan nok ikke utelukke og gjerne ha det som en hypotese at Willum Key bodde i Bergen før han kom til Stavanger. Den eneste Key jeg fant var en ”Thomas Kieij” som ble borger i 1598 (Borgerboka side 17), som nok også kan tolkes som Key. Key som fornavn finner jeg ikke i Borgerboka i perioden før år 1600 (den perioden jeg har fotokopier av). Så Keyson/Kayson viser vel til Key som tilnavn eller etternavn. Axel Kielland fører i sin borgerbok for Stavanger Willum Key som borger fra 1617-18. Jeg har sett en del i Axel Kiellands håndskriftssamling i Stavanger bibliotek. Kielland har der skrevet av en rekke dokumenter, som danner grunnlaget for hans rekonstruksjon av borgerboka. Han har skrevet av listene over leding fra 1602 til 1609. Det er så et opphold fram til regnskapsåret 1617-18. Opplysningene han har notert for årene i mellom er mer sporadiske. Willum Key kan da ha vært borger i Stavanger allerede så tidlig som i 1610. Hvilken kilde Kielland har for at Willum Key var fra Skotland vet jeg ikke. I sakefallslista for Stavanger for 1624-25 har Axel Kielland (Samlinger pakke 3) skrevet at sakefall ble betalt av 'En skotsk kvinde Gønethe'. Om dette er Joanette Willumsdatter, kan det være Kiellands kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

En ny David Skotte! I Halvard Bjørkvik: Finnøy, gard og ætt, bind 1, 1993 side 262 er det omtalt en David Skott som bonde på Sevheim på Finnøy i perioden 1602-1608. Han kan nok hypotetisk være den samme som David Skotte som er omtalt i innlegg (61) i 1611 som 'servant on the farm of Imsland'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Bjørn Jonson Dale,innlegg 29: Skiftet er kanskje i diplomsamlinga ved Universitetsbiblioteket i Bergen.Er det noen der ute som har tilgang til denne, og interesse av å sjekke den ut?I 1680 dukker det opp en borger, Alexander Fæster på borgerstedet Vågsberg i Vågsøy. Denne Alexander Fæster drev stedet som gjestgiversted. Kan det være en forbindelse? (Han hadde en søster, Margrethe, og antakelig en datter, Modesta. Modestas datter gift med Peder Pedersen Bang.) Denne Alexander har jeg ikke noe patronym på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ved gjennomgang av skattelistene Sunnhordland, Nordaland og Hardanger for 1563 (Skattenn aff Sundhordelandtt anno 1563 osv.), finn ein desse karane med namnet Sander- og David:'Sander po Heggelandt i Oes schipreide' (sjå også innlegg #53 her)'Sande po Thuedt j Lindaas Schipreidtt''Sander po Thittelstadt i Skiold schipreid''Sander po Ager i Strandebarms schipreidt''Dauid j Wee i Woge Schipreide'Diverre står det ikkje at desse karane er frå Skottalnd og/eller driv med skottehandel. Men i dei same skattemanntala finn ein desse skottane:'Joenn skott i Soter skipreide''Gilbertt skott i Woge Schipreidt''Villom skott i Feønn''Anders skott og Jacob skott i Quindherrit schipreidtt'Desse fem karane betalte 'Løse karle och thienestte drengers schatt' i 1563.Elles finn vi ein Ingus (- Angus) i Kvinnherad som vi kanskje kan sjå i samanheng med skottane Anders og Jakob same stad? I alle fall er det ingen andre med akkurat dette namnet i listene.'Ingus po Fidt i Quindherrittz Schipreide'mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

En ny Sander skott! I perioden fra St. Hans 1621 til 1628 var Sander skott 'stadsmåler' i Stavanger. Kilde er Axel Kiellands avskrifter fra Stavanger Bytingsprotokoller pakke 4b i Stavanger Bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Knut Fjogstad

Kjennes noen etterkommere i Norge etter følgende:'Sander (Alexander) Lejel af skotsk adel, borgmester i Helsingør (d.21.02.1560) g.m. Elline Davidsdtr.'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

En David til.I Riksarkivets kildeskriftavdeling er det sammendrag av to dokumenter fra Bergen Museum:17.12.1600 bekjentgjør borgermesterene og rådmenn i Bergen at Gionnette Willumsdatter har anmeldt at hennes mann David Vilhelm Peath - handelsmann på Valestrand var død og hadde etterlatt seg to barn. Han var født i Kirckaldy i Skotland og mente seg å være lovlig arving etter sin avdøde far. Hun ga fulmakt til Henric Watson om å gjøre sine arvefordringer gjeldende.4.4.1601 i Bergen; har et liknende innhold. Det opplyses nå at David Vilhelm Peath var eldste sønn. Hans bestefar Willum Peath levde for få år siden, og etterlot seg et steinhus og et saltverk, - som David mente seg å være lovlig arving til. Gionette gjør barnas arvefordringer gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tor :)Under innlegg 21369 nr.19, har jeg skrevet ned en artikkel om 'Skottene i Norge', som sto å lese i Rjukan Dagblad 15.januar 1946.Artikkelen er skrevet av Jørgen Bergo.Tror den kan være interessant å lese for alle som har skotske aner.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for opplysninger og henvisninger i de to siste innleggene. Jeg har skiftet e-post siden sist, og oppdaget ved en tilfedighet at det var kommer nye innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest arne kvitrud

En ny Aleksander i Skotland:I Axel Kiellands samlinger i Stavanger bibliotek (pakke 2-1) har han et sammendrag av et dokument. Øverst på siden står det ''Indlånte Diplomer'' - trolig innlånt til Riksarkivet.12.2.1626 brev fra Aberdour, Five, Skotland. William Anderson nu Indbygger i Stavanger, er født i lovlig Ægteskab mellom Alexander Anderson og hans Hustru Catherne Gamdy i Byen Pettindum, i Præstegjeldet Abirdour i Bachan, hvori Moderen endnu opholdt sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.