Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25135] Birthe Marie Berggren og Johannes Clausen, Sandefjord, Rygge, Moss

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Birthe Marie Berggren var født 26. november 1812 i Grimestadstranden på Tjøme. Hun var datter av Johan Berggren og Anne Olsdatter, og vokste opp i Sandefjord. Konfirmert i Sandefjord 23. september 1827.I Sandefjord fikk hun i 1837 en datter født utenfor ekteskap. Barnefaren var Mathias Ingebretsen, som tjente hos enken Helvig Bull i Bogen, Stokke.Gift i Sandefjord 25. august 1848 med ungkar og snekkersvenn Johannes Clausen, som da oppholdt seg i Sandefjord. Han var født i Rygge 18. januar 1819 og var sønn av Claus Johannesen og Else Jørgensdatter, Buberg. Foreldrene flyttet fra Rygge til Moss i desember 1826 sammen med fire barn. De bodde før dette i Nerumdalen i Moss.Johannes Clausen tok 7. november 1848 borgerskap som handelsmann i Larvik, bl.a. brennevinsutskjenking. I forbindelse med inngåelsen av borgerskapet ble det bl.a. opplyst at han en tid hadde arbeidet for snekkermester Chr. Heiss i Moss. I årene 1845 og 1846 hadde han til forskjellige tider arbeidet hos snekkermester Ellefsen i Moss. I perioden ca. 1846 til 1848 bodde han i Larvik. Han flyttet da til Sandefjord. Borgerskapet ble oppsagt 21.juni 1850.Birthe hadde minst fire barn, hvorav tre med Johannes Clausen:1 Inger Andrea Mathiasdatter, født i Sandefjord 12. januar 1837 i Sandefjord Konfirmert i Sandefjord 5. oktober 1851.2 Claus Julius Johannesen, født i Sandefjord 10. januar 1849.3 Jørgen Christian Johannesen, født i Larvik 9. oktober 1850. Død samme sted 12. januar 1851.4 Anne Helene Johannesdatter, født i Larvik 9. oktober 1850.Jeg har ikke funnet opplysninger om denne familien etter 1851. Kan noen hjelpe?. Kan de ha utvandret?

• 5 år senere...
Gjest Leif Salicath

Det skal være to forskjellige grener av Berggren/Berggreen i eldre tider i Norge. Den ene kan en følge greit tilbake til Johan Berggreen ca 1690-1763 (født i Kjøbenhavn) far til kjøpmann og kirkeverge Heinrich Johansen Berggreen i Skien 1720-1789.Den andre grenen har sitt utspring i Sverige. Denne kom til Norge et godt stykke ut på 1800-tallet så vidt jeg har erfart. Navnet Johan er godt representert i begge grener, men pga årstall og sted, tror jeg denne Johan må stamme fra foran nevnte Heinrich.Anne Olsdatter skal være født i 1789 i Sandar. De hadde også sønnene Jahn Ole født i 1815 og Nils født 1823 i Sandar (og trolig flere barn).

Gjest Berit Carlsen

Takker så mye for svaret om fam. Berggren. Jeg er egt. ute etter fam. Clausen (Johannes og Birte), da Johannes er i min slekt, så jeg håpet noen hadde opplysninger om dem. Finner de ikke i FT 1865; har forsøkte forskjellige steder. Det virker som de er sunket i jorden (eller emigrert?). Kan ikke finne noe emigrantprotokoller for Vestfold i DA. Noen som har tips?

Gjest Torkel Fagerli

Hei,Johannes og Birthe Marie utvandret til Nord Amerika i 1853 ifølge kirkeboken for Larvik. Innførselen sier da ikke noe om barn.For øvrig er den aktuelle Berggren-slekten den som kom fra Sverige tidlig på 1800-tallet, der Birthe Maries far er stamfaren for den norske grenen.

Gjest Berit Carlsen

Takk for svaret. Da hadde du rett i din antagelse i 2004 at de hadde emigrert til Amerika. Fint, da har jeg noe å gå etter. Kanskje har du funnet dem i Amerika - er i så fall interessert i når de døde og hvor. Johannes blir bror til min tippoldefar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.