Gå til innhold
Arkivverket

[#65618] Holmedal prestegjeld i Bergen stift.

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Følgende opplysninger om Elling H.har jeg fått fra Statsarkivet i Tromsø:'Militære ruller Troms etter 1800Vi finner kun en person med navnet Elling Hansen i militær rulle for Astafjord tinglag 1804. Han er innerst på gården Marskar – matrikkelnr. 89 (nå gnr. 71 i Skånland kommune). Det heter at han har faaet Jens Rasmussens Brug. Han er 28 år og som fødested er oppført Bergen.I rulle for 1811 finner vi gårdmann Elling Hansen på Opdal – matrikkelnr. 87 (nå gnr. 69 i Skånland). Han er 35 år, med fødested Bergen, han er gift og har to barn. Sønnen Michel Ellingsen er også oppført i rullen – 4 år og født på Marskar. Det heter om Elling Hansen at han er tjenestedyktig, men at han ikke er sjøvant.I 1801-rullen finner vi Elling Hansen som en av fire drenger hos prost Kildahl på Ibbestad. Han er 23 år og som fødested står: Holmedahls Præstegiæld i Bergens Stift. Det heter at han er vel Voxen'.Som man ser, alderen varierer noe, men det skulle være belegg for å gå ut fra at Elling er født en gang på 1770-tallet. Fødestedet derimot er mer usikkert. Jeg og andre har søkt etter hans dåp og konfirmasjon i Bergen uten resultat så langt.I innlegg 7 sier Agnar Fitjar: 'Det er enkelte som en aldri finner'. kanskje er Elling Hansen en av dem.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan jo være at du likevel har funnet den rette Elling. Han er i alle fall født i Holmedal (indre) og ser ut til å ha forsvunnet fra hjembygden. Du kan jo sjekke kirkeboka for Gaular i årene etter 1774 for å se om det finst spor etter denne Elling Hansson på Dysjeland seinere fram mot år 1800. Elling kan for eks. ha vært i tjeneste hos en Høyer som han har tatt sitt slektsnavn etter.Siden både Elling Hansson Høyer og Synneva Hansdotter har døtre med såpass uvanlege namn som Helena, så kan det jo være en indikasjon på at de er søsken.En annen mulighet for å sjekke ut dette sporet er jo å undersøke om det finst noe skifte etter det nemnde ekteparet på Dysjeland. Om Elling da var utflyttet, så er det ofte opplyst om hvor arvingene oppholder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er det skifte etter Mari Ellingsdtr. Døskeland.Jeg ville ha lagt inn en forespørsel i Arkivforumet med henvisning til dette skiftet.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for gode råd - jeg gir ikke helt opp ennå. Har lagt inn forespørsel om opplysninger fra skiftet nevnt i innlegg 28.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hans Høyer var toller i Oslo i 1801. Kan det være opplysninger om hvor Hans kommer fra i tollprotokoller ? I liste over ansatte ? Når døde han ? Skifte ? Kan Elling komme fra 1. ekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har ikke funnet Hans Høyers første eketskap, men hans andre har vært diskutert i en eller annen tråd som jeg ikke finner nå.I 1801-tellingen Lenke er det også en Helene Høyer 88 år og enke.Jeg har kikket noe i kirkebøker etter den første konens dødsfall i årene før 1800 uten resultat. Hans Høyer kan komme fra nær sagt hvilket som helst sted utenfor Christiania så det blir som å lete etter nålen i høystakken. Lurer på om han flyttet til en av sørlandsbyene senere. Jeg kan ikke huske temaet der han ble nevnt som et sidespor til den aktuelle debatten.Et forslag har vært å finne et eventuelt skifte etter Hans Høyers første ekteskap. Dette har jeg ikke gjort ennå.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Arnfrid - ja, dette er foreldrene til Ellings første kone, Elen Kirstine.Takk for Høyer-listen. Her er første mann på listen Hans Høyer, født 1754 og det stemmer med alderen på H.H i Christiania i 1800-tellingen.Da er det vel samme mann som opptrer som ' 72 år og pensionist' i folketelling for Larvik i 1825 - [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f20707&personpostnr=783&merk=783>LenkeFinner ham død i skannet kirkebok for Larvik i 1833: Hans Hansen Høier, 84 år - Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. denne Hans Høyer var da trolig født ca 1750 og har trolig også en far som het Hans. Har vi funnet hvor han ble født?Der er kanskej noen i NST som er aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er flere som har Elling Hansen Høyer på DIS. Alle har han som f i 1778, - noen som f i Bergen, andre som f i Skånland. Har du vært i kontakt med dem som har han i treet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det stemmer nok at mange har Elling i forskjellige slektstre og jeg har hatt kontakt med en del av dem. Men jeg tror ikke noen har funnet forfedrene hans. Det er jo det som er det merkelige, vi har søkt i kirkebøker etter dåp og konfirmasjon - jeg har trålet kirkebøkene i Bergen. Har forsøkt navnet Ellend også uten resultat. Vet jo ikke engang om han har Høyer/Høier/Heier som etternavn - noen mener det er et påfuglnavn og ikke verdt å søke på.Jeg har trodd at noen av barna hans måtte være oppkalt: Nella Margrethe den første konens foreldre.Deretter Helena - kanskje etter Ellings mor eller nær slekt.Mikkel, Jonetta, Svend og Ingeborg Kristina/Kirstina - siste navn kanskje oppkalling etter Ellings første kone.I alle fall blir Elling-navnet brukt videre i etterslekten hans.Ellings svigersønn nevner også at Elling kom fra Bergen. Men Bergen i de dager kan like godt bety Bergenstraktene.Ja, det er alt jeg har kunnet samle om denne mannen.Han bodde på gården Marskard/Skånland i sitt første ekteskap. Lurer på om det kan være opplysninger i forbindelse med gården, men hadde det vært det, ville vel noen ha funnet det for lengst.Jeg har fulgt med i alle debatter som kan lenkes til Ellings fødested (så langt jeg vet i dag) på Vestlandet. Lars Øyane er innom en masse slektsstoff i Sogn og Fjordane og jeg tror ikke han har truffet på Elling.Her sitter jeg fast og ser ikke altfor mange muligheter i videre søk.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den kilden som nevner Holmedal, hva står der egentlig?Vi har jo Holmedal sokn i Skånevik også, dessuten flere gårder i Bergenhus med dette navnet.Er det 'din' Elling Hansen vi finner på Melø (Medeløen) i Sand, Troms, i 1838?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

'Holmedahls Præstegiæld i Bergens Stift' har jeg fra Statsarkivet i Tromsø - se innlegg 26. Jeg henvedte meg dit for å høre om Elling var ført opp i militærrullene for Troms - og det er kopi av svaret som står i innlegg 26.Jeg har gått gjennom kirkebok for Holmedal/Kvinnherad. Har søkt i militære ruller/Bergen/Vestlandet som er tilgjengelig på nettet. Jeg kan ha oversett noe for jeg er ikke så lokalkjent i området.I sitt andre ekteskap bodde Elling på gården Kjeiprød/Lavangen. Lurer på om han ikke også bodde en kort tid på Engenes/Andørja. Han ble som enkemann gift med en enke derfra. I alle fall døde han på Kjeiprød.Enken, Anna Sofia Sørensdatter, som han ble gift med, har også forfedre fra Vestlandet - krake søker make heter det visst.IEIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hermansen har man sett på som en feilskriving for han er omtalt som Hansen i alle andre sammenhenger blant annet ved ekteskapsinngåelsen med første kone.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da vet jeg ikke om jeg kan hjelpe noe mer. Det ville forøvrig vært greit om du la ut info om hva du har av kilder, slik at vi slipper å lete unødig (evt lenker til tidl debatter vedr samme sak, - om du har det).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Legger inn i de aktuelle lenkene:1 Ellings ekteskap med Ellen Christina Nielsdatter Rasch i Ibestad kirke 1803:Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070604640291.jpg>Lenke øverst høyre side og videre midt på siden2 Elling som comm. i Ibestad kirke:Permanent bildelenke: Lenke venstre kolonne under comm: 363 Ellings ekteskap med Anna Sofia Sørensdatter i 1824 i Ibestad kirke:Permanent bildelenke: Lenke - høyre kolonne4 Ellings død:Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Inger Eide

Jeg har for lengst skjønt at å lete etter Elling foreldre er som å lete etter den kjente nåla i høystakken.Likevel forsøker jeg igjen og igjen.Hvor mange Holmdal finnes det i Bergen stift fra 1750 og utover? Håper noen med historisk eller lokal kunnskap kan svare på dette.Finnes det en oversikt over leiemålssaker i samme området -tenker på at noen kan ha skrevet hovedfagsoppgaver om dette tema?Det er altså ikke så lett å legge denne Elling bort, selv om jeg stadig vekk forsøker på det.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 7.Den Beret Tomesdatter som er nevnt her, må være den samme som Berit Maria Thomasdatter Ringkjøp - se debatt 45067.Klipper fra innlegg 5:'Min interesse har sin bakgrunn i at Berit M. T. Ringkjøb har en sønn, Kornelius Isaksen, som blir gift med Jonetta Ellingsdatter Høyer. Deres førstefødte, Elling Nikolai - f 1849, er med stor sannsynlighet oppkalt etter morfaren Elling Hansen Høyer som døde året før'.Ellings andre kone, Anna Sofia Sørensdatter, har også aner fra bergensområdet.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Innlegg nr 21 savnar ein Erlig på garden Dysjeland. På Fylkesarkivet finn ein Erling Hansson f. 20.11.1774 i tillegg til dei andre som Finn nevnte.Dette er mogelig skifte etter far (kjelde Fylkesarkivet):Førenamn: HansEtternamn: GregoriusenGard: RørstadbotnenSkipreide: Indre DaleProtikoll nr.: 17, page 138År: 1821-1828Fogderi: SunnfjordOg då er vel eit spyrsmål til Yngve i Arkivforum neste ? Eller kva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Alle innspill blir satt pris på. Hadde jeg vært kjent i geografien i området, hadde det vært lettere for meg å lete. Hvor ligger disse to gårdene Dysjeland og Rørstadbotn, i Holmedal prestegjeld?Jeg får spørre Yngve Nedrebø om skiftet - uansett.Hva med militærruller for Sogn og Fjordane? Finnes det en oversikt for hele fylket eller er det delt opp i flere områder?Jeg har nesten ikke flere ideer for leting etter denne mannen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.