Gå til innhold
Arkivverket

LØST! Tyding skifte 1836, Mathias Pedersen, Overhalla - Lofoten?


Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Mathias Pedersen, f. 1800, var sønn av Peder Jacobsen på Føre (også kalt Furre/Furrehaugen/Aasegg) i Overhalla og Karen Rasmusdatter fra Halmøy. Foreldrene flyttet fra Halmøy til Overhalla et par år før Mathias ble født. Søsken: Lorents, Johan, Martha, Rebekka, Johanna og Peter Nicolai. Han giftet seg i 1831 med Else Marie Iversdatter i Fosnes. De fikk dattera Petrine i 1832 i Fosnes - som døde 3 uker gammel. I følge et annet skifte, hadde Mathias ei datter, Karen, som utvandret til Amerika.

 

Jeg har to teorier som jeg trenger hjelp til å komme til bunns i

 

1)   Mathias Pedersen Halmøe fikk to barn utenfor ekteskap med Gjertrue Lagesdatter,  Karen Margrethe i 1825 og Peter Andreas i 1827, begge døpt i Domkirken i Trondheim.

2)   Mathias Pedersen og Else Marie Iversdatter fikk døtrene Johninne Maria i 1834 og Josephine Mathea Mattiasdatter i 1836, begge i Lofoten.  Mathias Pedersen døde i 1836 i Borge i Nordland. Det ble holdt skifte etter han den 18. april 1836.

 

Spørsmålet er om Mathias nevnt i henholdsvis 1) og 2) kan være den samme som han som kom fra Overhalla. I den forbindelse trenger jeg hjelp med tyding av deler av skifte fra 1836:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 13-14 , 1825-1847, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Gammelt register bakerst.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25010/613/

 

Skiftet starter på siden før dette, men jeg er spesielt interessert i et parti midt på kolonnen til venstre her. Jeg syns tydelig at det står både Mathias Pedersen Føre og Mathias Pedersen Halmøe i to av setningene der. Men hva står det ellers i disse setningene?

 

(PS: mente egentlig å legge denne i tydeforumet, men postet feil…)

 

EDIT: Saken er løst jf. innlegg her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=678777#678777

Endret av Bjørnar Duun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.