Gå til innhold
Arkivverket

[#6988] Opphavet Ragnhild Bergitha Andersdatter i Rødøy.


Gjest Bård E. Ofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bård E. Ofstad

Jeg har prøvd og finne foreldrene til Ragnhild Bergita Andersdatter konfirmert i Rødøy i 1822, og fikk ei uektefødt datter (Jakobie Johanna Kristiansdatter f.30 aug 1830 i Rødøy ) med Kristian Moelling berg fra Vernesosen i Rødøy(f. 1808)Har prøvd å lete i kirkebøkene for Rødøy på nett uten hell.Har noen funnet hennes foreldre ? Hilsen Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Bård. Du må dobbeltsjekke dette navnet. Blandt de få konfirmantene i Rødøy i 1822 var der ingen som het Ragnhild. Der var derimot en jente som het Randina Andersdatter. Hvis det er henne du mener, får du komme tilbake. Hun er litt vrien å finne hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Navnet er vel ikke helt entydig, Randine er også brukt som navn på henne og kan godt være den samme som du nevner. Jeg får det dog ikke helt til å stemme at Benonje Andersen er faren, som det står ved konfirmasjonen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Bård. Der hvor navnet Benoni Andersten står heter rubrikken foreldre eller pleieforeldre. Navnemessig må vi derfor tro at han er en pleiefar. I orginalkilden står det videre at hun er 21 år - ifølge ministerialia. Dette siste er viktig for du finner henne likevel ikke døpt i Rødøy. Men presten hadde altså dåpen innført i sin bok! Det skyldtes at Meløy lå under Rødøy i de dager. Leter vi på årstalelt 1802 i Meløy - hun var jo 21 år i 1822 - finner vi Randina. Hun er døpt 27. juni 1802 i Meløy. Hennes far var Anders Jacobsen Hugvigen. Hugviken er et sted nøyaktig på grensen mellem Meløy og Rødøy - en mil i luftlinje fra Værnes. Ser du på FT 1801 for Werness Nord i Rødø finner du Anders Jacobsen, 52 år, der som inderst, gift med den 18 år yngre Kirsten Maria Poulsdatter. De har da allerede en datter, Maren Andersdatter, 2 år gammel. Anders kan være død før hun ble konfirmert - jeg har ikke sjekket det - og hun var kommet til oppfostring hos Benoni og hans hustru Kirsten Olsdatter. Høres dette rimelig ut? Kjenner du til efterkommere, så vil jeg gjerne vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Hei Terje ! Takk for utfyllende svar, jeg synes dette virker veldig troverdig, og jeg har nå konkrete ting å lete etter når jeg drar på statsarkivet i Trondheim neste gang, jeg finner imidertid ikke noe dødsfall på Anders Jacobsen i Rødøy,(heller ikke fødselsår) men det kan jo også ha funnet sted i noen av nabo kommunene.Av etterkommere så ble dattra til Randina og Kristian, Jakobie Johanna Christiansdatter f.30 aug 1830 på Vernes i Rødøy. Hun ble gift den 28 mai 1854 i Rødøy kirke med skomaker og husmann Berthel Olai Eriksen f.1817 i Rødøy.(Han var ifølge folketellinga for 1865 i Rødøy døvstum fra fødselen).De fikk 4 barn: Christine Birgita Bertelsdatter f.8 mar 1854 Osbrækka i Rødøy (min oldemor).Berthine Jacobine Bertelsdatter f. 30 mai 1857 Rønvik i Rødøy. Bergitha Maria Buldin Bertelsdatter f. 8 aug 1862 Rønvik i Rødøy. Anna Regine Zahl Bertelsdatter f.28 jun 1866 Værnesosen, Rødøy. Alle opplysningene er å finne i kirkebøkene for Rødøy på nett. Håper at noe er av interesse.Hilsen Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter her og leser gamle postinger, og Berthel Olai Eriksen er bror av min ane Hans Peder Eriksen. Jeg har folketellingen 1865 i bokform for Rødøy, og der står det ikke noe om at Berthel var døvstum. Jeg har en del aner på disse, men det er jo ikke det som det spørres etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan M. Mathisen

Riktig er folketellinga 1875, den som er utgitt i heftet form fra Registeringssentralen for historiske data. Der er merknad for Berthel; d Fra Fødselen. (tolkes som DØV fra fødselsen av). Det er vel da vanskelig å lære seg et språk. Han er bosatt Osbakken under matr 107 Værnæsosen i Rødøy. Nevnes som 'Skoemagermester og Husmand'. Han hadde vel fått opplæring av 'det offentlige' til skomakeryrket. Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Stakkars Berthel Olai Eriksen. Det kunne ikke være greit på den tiden å være døvstum, men stum ble han nok sikkert på grunn av at han var døv. Hans bror Hans Peder Eriksen var min tipptippoldefar, og sønnen Leonhard Strøm Hansen født 01.09.1850 var min mormors morfar. Dette ble jo også litt nyttig for meg, fordi jeg ikke hadde fødseldatoer på barna til Berthel fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

Hei! Jeg har strevd med å finne Berthel Olai Erichsens forfedre, ved hans fødsel er en Erich Olsen oppgitt til far. Men Erich Olsens ekteskap med Berit Kristina Bertelsdatter har jeg ikke funnet. Hennes navn er ikke oppgitt ved Bertels fødsel, kun ved hans yngre søsken slik at jeg vet ikke om hun er Berthels mor. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer anene til Berthel Olai Eriksen, med han som nr. 1, foreldrene som nr. 2 og 3 og så dobbelt bakover:1)Berthel Olai Eriksen Født: 1817, og gift 28.06.1854 med Jacobia Johanna Christiansdatter. Han døde 11.12.1888, og bodde da i Værnesosen.2)Erik Olsen Lillevannet fra Rana Født: 22.06.1794, og døpt i Rana i 1794. Opplysning Erik Olsen fikk jeg fra en annen slektsforsker, og vet ikke hvordan hun er kommet frem til det, men da var det iallefall ikke vanskelig å komme videre.Gift: 1816 i Rødøy. Det er oppgitt et annet etternavn på Berith, men jeg fant ut at det måtte være dem som ble gift da.3)Berith Kirstina Berthelsdatter Født: 1794 i Rødøy, og ble bodde i Våtvik da hun ble konfirmert i 1813. Hun døde på barselsseng 04.11.1833. Erik og Berit med familie bodde på flere steder i Rødøy, og min ane Hans Peder ble født i Selsøyvik.4)Ola Davidsen Tørrbekkmoen som ble døpt i Rana 1. pinsedag 1750. Han var gift 3 ganger.Gift 1: Med Karen Olsdatter Bordvedaven(1747-1788). De ble trolovet i Rana 4.søndag i advent 1779, men giftermålet fant jeg ikke. De hadde 5 barn sammen.Gift 2: Med Berith Eliasdatter i 1788, og hadde ingen barn med henne.Gift 3: Med Anne Maria Eriksdatter Lillevannet5)Anne Maria Eriksdatter Lillevannet som var født 26.11.1770 i Rana, og døpt 2.søndag i advent 1770 i Rana.6)Berthel Olsen Våtvik som var døpt Palmesøndag 1765 i Rødøy, og konfirmert i 1782. Han var gift med Barbro Einarsdatter i 1793, og de var brukere i Kolvig i Rødøy.7)Barbro Einarsdatter var døpt i 1764, og da etter 03.05.1764 i Rødøy. Barbro ble konfirmert i 1783.Var gift minst 4 ganger,og ekteskapet med Berthel Olsen var hennes 2.ekteskap. Barbro døde 24.04.1834, og ble gravlagt 04.04.1834 i Rødøy.8) David Jensen som var født 1719i Rana. Han levde til 1783, og ble gravlagt i Rana a capella 1783. Han ble gift 1.nyttårsdag 1744 med Berth Hansdatter Reinforsheia.9)Berith Hansdatter Reinforsheia skal være født i ca 1722 i Rana, men dette har jeg ikke fått sjekket med kirkeboka. Hun døde i Skonseng i 1805. De hadde 5 barn.10)Erik Jensen Lillevannet som var døpt 1.påskedag 1738 i Rana, og han ble jordsatt 10.søndag etter trefoldighet 1803. Han ble gift i 1760 med Ane Larsdatter Villen.11)Ane Larsdatter Villen som var døpt i Rana 17.06.1731. Hun og Erik var brukere i Lillevannet. De hadde 4 barn sammen, men før ekteskapet hadde Ane datteren Johanna Andersdatter som ble døpt 06.03.1756. Denne ble gift med Peder Davidsen Tørrbekkmoen.12)Ole Pedersen født ca 1733 i Rødøy, og han døde i 1797. I julen 1760 ble han gift i Rødøy med Berith Berthelsdatter den eldre.13)Berith Berthelsdatter som var født ca 1734-1740, og hun var 61 år ved FT-1901 og 70 år da hun døde i 1804(oppgitt i forbindelse med begravelsen).De hadde 7 barn sammen.14)Einar Povelsen Sperstad var født i ca 1708-11 i Rødøy.Har fått informasjon om at det skal være en Einar Povelsen Sperstad som ble født ca 1740 med Povel Einarsen som far, men var i såfall mellom 7 og 11 år da han ble far. Den eneste Einar Povelsen Sperstad som kan dokumenteres gjennom prestens innrulleringer i 1755 og innrulleringer i 1769 er han som ble født i ca 1708-1711. Han var 47 år i 1755, og 58 år i 1769. Han var iallefall gift med Maren Pedersdatter.15)Maren Pedersdatter. De hadde 3 døtre sammen: Tvillingene Ingeborg og Kirsten døpt i 1760, og Barbro døpt i 1764.16)Jens Davidsen Plurheia i Rana. Han ble gift med Eli Østensdatter 2.søndag etter påske i 1713. En av dem bodde i Brugfjell ved giftermålet. Jens døde i 1739, og det var da skifte på han.17)Eli Østensdatter som først var gift med Ole Israelsen, og hadde med han flere barn. Det var skifte etter han i 1711 og verge for barna var Elis bror. Via gården som denne bodde på er det mulig å komme videre på Eli. Jeg har rotet vekk noen notater her, men gårdshistorien for Rana gir opplysninger her. Eli og Jens hadde 9 barn sammen. Det var skifte på Eli Østensdatter i 1766.18)Hans Eriksen Reinforsheia i Rana ble født i ca 1678. Han ble gravlagt i forbindelse med fasteprekenen i 1763. Han var bruker i Reinforsheia i Rana, og ble gift med Karen Johansdatter Yttermarken.19)Karen Johansdatter Yttermarken som var født i ca 1681. Hun ble meget gammel, og døde 19.03.1776(noen mener 19.03.1775). Hun ble gift 2, med Jens Holgersen. De hadde 7 barn sammen.20)Jens Fordelsen Fagerlia ble døpt 24.06.1712 i Rana, og døde 18.03.1778. Han ble gravlagt 1.påskedag 1778.21)Karen Eriksdatter. Hun skal være født ca 1719 i Brennås, men det stemmer ikke med Svein Edvarsens skifter. Så her må det forskes videre.22)Lars Israelsen som var født ca 1707, men han er ikke å finne som døpt i kirkeboka for Rana. Han døde etter 1763, og var gift med Ane Andersdatter Berg.23)Anne Andersdatter Berg som var født ca 1699 i ca 1726 ut fra bygdeboka for Rana( året for giftermålet tyder vel kanskje på at Lars var født tidligere enn 1707, for det var vel heller sjelden at 19-åringe menn giftet seg på den tid). De hadde 8 barn sammen.24)Peder Hansen som var bruker i Engviken i Rødøy i forbindelse med flere av barnas dåp i Rødøy fra 1742 og utover(barn nr. 6-9). Han var gift med Maren Pedersdatter, og i 1791 var det skifte på Peder i Rødøy. Han var også bruker i Selsøen i Rødøy.25)Maren Pedersdatter som det var skifte på i 1799 i Rødøy. Maren og Peder må ha blitt svært gammel, men dessverre fant jeg ikke dødsfallene i kirkeboka på mikrofilm. De hadde 9 barn sammen.Berthel Berthelsen født ca 1681, og ved innrulleringen 1755 var han 74 år. Han var først gift med Anna Hansdatter som det var skifte på i 1731, og deretter med vår ane Malena Mortensdatter. Han hadde iallefall barna Berith og Nils med Malena Mortensdatter, og Nils har jeg funnet som døpt i 1739 i Rødøy. Er litt usikker på om datteren Anna var fra 1. eller 2. ekteskap. Det var også 3 barn til i hans 1. ekteskap.27)Malena Mortensdatter28)Povel Pedersen Sperstad som var 52 år ved manntallet 1701, og det var skifte på han i 1735 Han var gift med Kirsten Pedersdatter.29)Kirsten Pedersdatter. Kirsten og Povel hadde 7 barn sammen.32)David Persen som var født i ca 1651, og nå er vi igjen over på Rana. Han døde etter 1718, og var gift med ukjent kone. Med henne hadde han 5 barn.38)Johan NN som var gift med Berit Andreasdatter.39)Berit Andreasdatter som det var skifte på i 1743. Hun og ektemannen var brukere i Ytermarken i Rana.40)Fordel Jonsen Fagerlia skal være født ca 1692- 1695 ut fra forskjellige kilder, men han fikk jo sin eldste sønn allerede i 1712, og er derfor sikkert eldre enn kildene oppgir. Han var 6 år ved manntallet i 1701, og han var gift med Dorthe Grgusdatter Jamtlia.41)Dorthe Gregusdatter Jamtlia som var født ca 1686, og ble gravlagt 22.04.1768. De hadde 8 barn sammen.44)Israel Eliassen var født ca 1664, og var gift med ukjent kone. Han døde i 1726. Han hadde 5 barn med den ukjente konen.46)Anders Andersen Berg som var født ca 1659. Han var gift med ukjent kone, og han døde i 1736.Han var gift med Kirsten Israelsdatter i 1726 ved skiftet etter han, men jeg har notert at det er usikkert om hun var mor til Ane Andersdatter og hennes søsken. Det er også en aldersforskjell på 27 år fra den eldste til den yngste av barna til Anders, og da er det vel usikkert om alle hadde samme mor. Anders hadde iallefall 13 barn.80)Jon Olsen var 52 år ved manntallet 1701 for Rana, og han var gift med Berit Hansdatter.81)Berit Hansdatter. Sammen med sin mann hadde hun 4 barn.82)Gregus Ørjansen Jamtli født ca 1650 i Jamtli i Rana. Han var 51 år ved manntallet i 1701, og døde etter 1695. Han var gift med Ane Andersdatter83)Ane Andersdatter som var født ca 1662, og døde i 1727. Dette er ikke sjekket med kirkeboka. Sammen med ektemannen hadde hun 7 barn.86 og 87 er de samme som 82 og 83.164)Ørjan Gregussen som ble født i Hammerdal i Jamtland i ca 1624-1625. Han døde i 1699 eller senere. Med ukjent kone hadde han 7 barn.328)Gregorius Johnson født ca 1600 i Jamtland. En vet om 3 barn.656)Jon den Gamle født ca 1550. Foreløbig vites bare av sønnen Gregorius Johnsen angående barn.Disse siste er det skrevet om her på Digitalarkivet.Kilder: Kirkebøker for Rana, informasjon fra andre, gård-og slektshistorie for Rana og siftene som Svein Edvarsen har gitt ut for Hemnes/Moe 1686-1780, 1780-1810 og 1811-1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer en fullstendig liste over kildene jeg har brukt angående anene til Berthel Olai Eriksen:- Ministralbok for Rødøy 1739-1750 på mikrofilm PF-487/88(det meste på PF-488).-Ministralbok for Rødøy 1758-1776 på mikrofilm PF-421.-Ministralbok for Rødøy 1777-1819, på mikrofilm PF-421.-Ministralbok for Rødøy 1820-25, på mikrofilm PF-421-Ministralbok for Rødøy 1825-1844, på mikrofilm PF-422-Ministralbok for Rødøy 1845-1859, på mikrofilm NT-94-Ministralbok for Rødøy 1860-1877, Nor 2-15-Ministralbok for Rødøy 1856-1876, på mikrofilm PF-423. -Ministralbok for Hemnes 1707-1728 på mikrofilm PF-406/407-Ministralbok for Hemnes 1729-1748 på mikrofilm PF-407-Ministralbok for Hemnes 1740-1751 på mikrofilm PF-407-Ministralbok for Hemnes 1752-1788, på mikrofilm PF-407/408(fra 1756 på mikrofilm PF-408).-Ministralbok for Hemnes 1789-1819, på mikrofilm PF-408.I tillegg til de skiftene jeg nevne i et tidligere innlegg, så har jeg også sett på skifter for Rødøy 1686-1780, 1780-1810 og Meløy 1780-1810(samme hefte som for Rødøy). Forfatter er Svein Edvardsen, som vi kan være svært takknemlige mot for arbeidet han har gjort med skiftene.Har også sett manntallet for Helgeland 1701, på mikrofilm HF-172.Gårdshistorie for Rana av Anders Frøholm, har også blitt lest.Kilde angående Ørjan Greissen er blant annet 'Våre Forfedre' som er utgitt av Rana Slektshistorielag.Har også fått informasjon fra noen privat. Jeg vet jo at en god del av kirkebøkene for Rødøy er utlagt på nett, men skulle noen ha behov for å sjekke originalkilder ser de jo nå hva de skal se.Har også gått inn på militøre ruller 1805-1835 som ligger ute på nettet, og finner f.eks. i 1828 en Erik Olsen i Sandvig på 34 år som er født i Ranen. Ved dåpen av Berthel og Hans sin bror Erik Benonie 11.05.1828 bodde familien i Sandvig. Ved dåpen av Eriks sønn og Berthels bror Peder Christian i 1831 bodde familien i Qualvig. Ved innrulleringen 1830 eller 1831 bodde en Erik Olsen i Qualvig, og han var født i Rana.Ved dødsfallet til Berit Kirstina Berthelsdatter 04.11.1833 bodde familien i Vasdahl i Meløy. Så dette var en familie som flyttet mye.Jeg vil også opplyse om at jeg har ganske mange av søskene til anerekken jeg besrkev som døpt, men hvis jeg skulle ta med alt så ville det bli altfor langt til å skrives her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se debatt nr 20 832 her på Digitalarkivet angående Ørjan Greissen født i hammerdal i Jamtland ca 1625. Han har fått anenr. 164 i det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette ble mange innlegg på en gang. Ser at du spør om Berit Berthelsdatter var mor til din ane Berthel Olai, og det er jeg ganske sikker på at hun var. I kirkebøkene for Rødøy er ofte ikke moren oppgitt før etter 1820, og det har jeg sett på flere av mine aner. Vi ser jo også at Berthel kaller sin eldste datter for Bertine Jacobine , og det kan godt være oppkalling etter barnets farmor og mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har notert følgende angående dåpen til Berthel Olai Eriksen fra mikrofilm PF-421 og kirkebok for 1777-1819 for Rødøy: Berthel Olai døpt i 1817. Foreldre: Erik Olsen af Nes og Berit Berthelsdatter. Faddere: Peter Christensen, Lars Olsen, Barbro Einarsdatter Våtvig(mor til Berit og mormor til Berthel) og Karin Bang.Om giftermålet: Erik Olsen Nes og Beret Christensdatter gift i 1817. Merk at Erik var i Nes ved sønnens dåp i 1817, og jeg tror at dette må være dem og at presten har gitt Berit feil etternavn. Jeg fant iallefall ingen andre Erik Olsen og Berit som gift hverken i Rødøy eller Rana da jeg holdt på med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Anne Lise Hovdal!Beklager at jeg bryter inn. Det jeg lurer på er om du vet noe om eldste datter til Anders Jacobsen på gården Werness Nord på Rødøy 1801. Maren Andersdtr. f. 1799.Terje Pedersen, Hosteland har lagt inn svar nr. 4, under dette tema.Kan denne Maren ha flyttet til Trondheim? Håper på noen opplysninger.Mvh. og takk. Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

Tusen takk for enorm respons! Her har jeg sannelig fått en hel masse å tygge på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder Anders Jacobsen så har jeg ikke noe, men på innrulleringen 1769 av Svein Edvardsen finner jeg en Anders Jacobsen som da er 19 år og født i Reppen i Rødøy. Han ble innrullert i Sør-fjorden, og var hly men skurvet. Denne ble altså født ca 1750, og han som var 52 år år i 1801 skulle jo være født ca 1749. De andre Anders Jacobsen både i Meløy og Rødøy i 1769 er for gamle til å passe. Dessverre finner jeg ingenting på Kirsten Povelsdatter i skiftene.Kirkebøkene som finnes for Rødyu på biblioteket i Sandnessjøen starter på ca 1830, så der blir det også vanskelig å finne noe på disse. De mikrofilmene jeg referer til i andre innlegg her har jeg hatt på fjernlån tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Bård: Jeg har ganske mye mer enn det jeg har lagt ut her, og det går på opplysninger om gårdene, en del om enkeltpersoner og søsken av våre aner.Tok jo med alle navn på anene her da. Jeg kunne bare ikke legge ut minst 70 sider i svar her. Du kan kontakte meg på denne e-postadressen: anlih@online.no. Hvis du ønsker det kan jeg kopiere og sende i posten.Jeg slet også lenge med Erik Olsen, men min mormors kusine hadde funnet ut at det var Erik Olsen Lillevannet fra Rana som var far til våre aner Berthel Olai og Hans Peder.Hun satt mye på Statsarkivet i Trondheim tidligere. Fra han og bakover har det ikke vært særlig vanskelig å finne noe videre. Ser jo også på skiftet etter Eriks far Ola Davidsen i 1806 at Erik da var i Konsvik i Lurøy hos sin halvbror. Dessverre vet jeg ikke hva som skjedde med Anna Maria Eriksdatter(Eriks mor) etter 1806, og det er det kanskje noen andre her som vet?Ser også at jeg glemte noe om Einar Povelsen Sperstad(anenr. 14 i oppsettet her): Han var først gift med Else Pedersdatter som det var skifte på i 1752, og de bodde da i Skjåvik i Rødøy. De hadde sønnene Povel og Nils. Povel har jeg som født ca 1733, og han var 22 år ved innrulleringen 1755. Nils ble døpt i 1739 i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at jeg har skrevet at det skulle forskes mer på anenr. 21 i innlegg 10 Karen Eriksdatter. Jeg har forlengst funnet ut at det var Karen Eriksdatter Hauknes som ble døpt i Hemnes kirke 1.søndag etter trinit(03.06)1708, med foreldre Erik Nilsen Hauknes født ca 1680, og Marit Ørjansdatter Jamtlia. Jeg har ikke greid å bevise noen eventuell tilknytning bakover til Ørjan Gregussen, men kanskje var hun en datter av han? Marit ble født ca 1770. Erik Nilsen Hauknes ble gravlagt 07.08.1729. Barn av han og Marit:1)Oluf Eriksen Hauknes døpt 06.03.1706, og gift med Maren Steensdatter(1709-1788).2)Karen Eriksdatter Hauknes(se over her).3)Haagen Eriksen Hauknes døpt 10.05.17114)Ane Eriksdatter Hauknes døpt 07.08.1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Fortsetter tråden fra 2001. Fra mikrofilm skriver jeg nå av en historie fra 1906 om Bertel Olai Eriksen. Den er lang og krevende å skrive av, men dette står blant annet å lese:”Omkring 1820-Aarene havde Rödö Fattigvæsen faaet anbragt en fattig dövstum Husmandsön der fra Sognet i Trondhjems Dövstuminstitut til Opdragelse og Undervisning.”Og vi får vite masse mer om denne Bertel. Men er det noen som kjenner nærmere til hans opphav? Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Trond: Jeg vil anbefale deg å se en gang til på innlegg 10 her i denne tråden. Det forteller hele anerekken til Berthel. Anenr. 2 og 3 er Berthels foreldre, anenr 4 og 5 er foreldre til nr.2, og anenr. 6 og 7 er foreldre til nr.3 og så dobbelt bakover. Jeg beklager at jeg ikke har forklart dette godt nok. Jeg har bror av Berthel(Hans Peder)som ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Anne Lise: Jo, jeg så anerekka du hadde satt opp, men ut fra opplysninger jeg finner på mikrofilmen så lurer jeg på om det er samme person.Artikkelen fra 1906 heter: 'Den falske Bertel Olai Eriksen; En Plattenslagerhistorie fra Rödö'.Hva 'Plattenslager' er for noe har jeg ennå ikke funnet ut, men det står å lese 'Blandt dem, der forsøgte at tilvende sig Hjemstavsrett var ogsaa en, der kaldte 'Bertel Eriksen'.'Forfatteren Mikal Jakobsen mener vel med å bruke anførselstegn at navnet var påtatt og falsk. Muligens tilhørende en annen. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.