Gå til innhold
Arkivverket

[#6988] Opphavet Ragnhild Bergitha Andersdatter i Rødøy.


Gjest Bård E. Ofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Skriver så blekket skvetter. Historien er lang, men denne Bertel heter nå Nicolaus Holm og er ikke lenger døvstum. En helt utrolig historie. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Vel, avskriften ble på over 20 håndskrevne A-4 sider, og historien mer og mer fantastisk etter hvert som den skred frem. Bertel ble formelt avhørt i 1847 i Tromsø og Senjens tingrett. Alt av avhør forgår skriftlig, siden Bertel til tider velger å være døvstum. Deler av avhøret blir gjengitt i artikkelen. Bertel oppgir flere personnavn i Rødøy, men disse er noe utydelige på mikrofilmen, og vil etter filmskanning med høy oppløsning bli nærmere gransket. Uansett Bertel Olai Eriksen ble dømt til Vand og Brød for å ha tatt en annens identitet og pass.Fra avhøret siteres følgende: ”Hva er dit rette Navn og dine Forældres Navne? Svar: Bertel Olai Eriksen – Min Fader hed Erik Olsen Hytten og min Moder Marthe Pedersdatter, men jeg ved ikke bestemt, det er nu 18 Aar siden jeg var hjemme.”Ellers oppgir han fødselsår, som ikke stemmer med kirkeboka. Derimot gir han opplysninger om presten Ingier og hans kone, og her er det noe som stemmer. Denne presten har jeg gransket i flere år, og han vil bli presentert i en kommende bok. Så her var det mye å ta fatt i. Med mine kunnskaper mener jeg å kunne gi denne Bertel diagnosen selektiv mutisme, noe som første gang ble beskrevet vitenskapelig i 1934. Makan til historie her fra Rødøy har jeg ikke vært borti før, og jeg har syslet med mye lokalhistorie.Min avskrift vil bli grundig saumfart mht konkrete opplysninger, og så vil jeg utarbeide en lengre artikkel. Når jeg har fått sett nærmere på ulike personnavn fra Rødøy, er det mulig at jeg her på Brukarforum kommer tilbake for å be om bistand. Mvh Trond AakvikTil Jan Sjåvik: Innen et annet tema spurte jeg deg en gang om du i USA hadde tilgang på ei avis utgitt av utvandrere. Denne avisen har jeg nå mottatt på fem mikrofilmer (1914-72). Alt av materiale, slikt som leserbrev, nekrologer oa, med tilknytning til Meløy og Rødøy vil bli skrevet av. Ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har det gått over ett år siden dette var oppe sist. Har du Trond kommet frem til noen endelig konklusjon når det gjelder Berthel Olai Eriksen? Var han du fant på mikrofilmen den samme som den Berthel Olai som ble født i 1817? Forøvrig så kan det jo være dem som skrev om saken til Berthel Olai i 1847 som har skrevet av feil navn på moren. Slikt forekommer jo også i kirkebøkene, og en trenger ikke å gå lengre enn til søsteren til den Berthel som ble født i 1817 for å finne det. Mor til søsteren Ane Johanna Pernille Eriksdatter er oppgitt å være Anne Pedersdatter, men med samme far(Erik Olsen i Hytten). Det må være feil, for barnet er ikke uekte, og han er ikke å finne som gift med andre enn Berit Berthelsdatter ved de andre barnas dåp(min ane Hans Peder i 1821 og barna født etter 1824). Før 1820 står ikke morens navn i Rødøy, og jeg er ikke i tvil om at Berit er Berthels mor siden han kaller opp en døtrene henne(Berthine født 1854).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.