Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Grethe Flood

    Marthe Evindsdatter Vegerstøl f.25 Okt 1885

    Torjus Martin Torjussen døde 16.07.1915 Aust-Agder fylke, Holt i Holt, Ministerialbok nr. A 13 (1900-1912), Døde og begravede 1912, Side 49 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060626010396
  3. Anne Hildrum

    Peter Thoresen f 1814-1816 i Beitstad?

    Randi, det stemmer, så Peter er Bredes stefar..
  4. Else B. Rustad

    Vielse Nils Larsen og Kari Larsdatter 10. des. 1832

    2. 10de December 1832 - Ungkarl Tjeneste Dreng Niels Larssen Schie Ejer gl. 27 Aar. - Fød paa nordre Svinbergs Ejer Faderen Lars Pederssen. - Tjenestepige: Kari Larsdatter Schie Ejer gl. 23 Aar - Fød paa Lille Hoffs Ejer. - Faderen: Lars Gundmundsen - Forloverne Christopher Johnssen Schyttren, og Hans Bergerssen Præstaasen. Lyst: 17 - 18 - 19de Søndage efter Trefoldighed. - Forlant af Brudgommen - Han haft de natturlige Kopper, og hun er vaccineret efter Attest. -
  5. Randi Elisabeth Haugros

    Peter Thoresen f 1814-1816 i Beitstad?

    Et spørsmål, er Brede Andreassen og Peter Thoresen fra ft 1865, i slekt? Se nr. 24: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 764/L0551: Ministerialbok nr. 764A07a, 1824-1864, s. 58 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050503040397 Endret: Brede er vel Pernilles sønn fra hennes første ekteskap.
  6. En Christen Christoffersen var (sammen med Peder Hansen) forstander på Barne- og fattighuset i Christiania. Også skrevet Fattig- og barnehuset i Christiania. Christen døde før desember 1694, og hans kone, Birgitte, får flere større krav i boet. Jeg tror denne mannen er en Christen Christoffersen Valstad (f. ca. 1640) fra Nes på Romerike. Han ble gift med Birgitte Christensdatter Hvam. I følge bygdeboken nevnes Christen som "borger og handelsmann" i hovedstaden. https://www.nb.no/nbsok/nb/e20d56def66d011eb0d0646ac22c4429?index=7#109 (Kristen er sønn av Kristoffer Hågensen) Forstander Christen Christoffersen nevnes ifm denne saken i Norske kongebrev og ifm dommen (har her brukt søkeordet "fattig- og barnehuset"): https://www.nb.no/nbsok/search?action=search&searchString="fattig-+og+barnehuset"&mediatype=bøker&currentHit=-1&currentSesamid=&page=0&view=listView&sortBy=ranking&language=&pageSize=10&recordSource=&thumbnailSize=&searchTitle=&removeAllNavigators=false&changeMediatype=true&removeDate=false&dateRange=&imageSearchCriteria.picturedPlace=&imageSearchCriteria.namecreator=&imageSearchCriteria.subjectname=&bookSearchCriteria.authors=&bookSearchCriteria.isbn=&format=Digitalt+tilgjengelig&bookSearchCriteria.subjectname=&movieSearchCriteria.director=&removeAllNavigators=false&customDateFrom=&customDateTo=&language= Det som er merkelig er at jeg ikke finner ut hva slags sted dette var. Hva var det korrekte navnet og hvor lå dette huset/institusjonen? Jeg vet heller ikke hvor de bodde (Aker eller Oslo), så jeg vet ikke hvilken kirkebok jeg skal søke i ifm. begravelsen. Er det noen som klarer å finne ut noe?
  7. Grethe Flood

    Marthe Evindsdatter Vegerstøl f.25 Okt 1885

    Marthe døde 28.12.1911: Aust-Agder fylke, Holt i Holt, Ministerialbok nr. A 13 (1900-1912), Døde og begravede 1912, Side 49 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060626010396 Aust-Agder fylke, Holt, Tvedestrand i Holt, Klokkerbok nr. B 11 (1897-1921), Døde og begravede 1912, Side 285 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060728060651 Nr. 99 Aust-Agder fylke, Holt, Dødsfallsprotokoll nr. 4 (1902-1914), Dødsfallsprotokollside, Side 76b-77a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10411107041088
  8. Today
  9. Noen som kan hjelpe meg med hele teksten her? https://media.digitalarkivet.no/view/9107/86559/5
  10. Baard Vidar Pettersen

    Peder Kristoffersen Straumens barn

    Disse er gjort rede for (dessverre 😉). En mulighet er Maren Pettersdatter Falch som var gift med Peder Christophersen Broch. Men Det er altså en B og ikke en A. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle havne i eiendelene til Kristoffer Pedersen Straumen og ikke skjedde det noe spesielt i livene deres i 1695 så vidt jeg vet. (De giftet seg 1670, fikk sitt eneste barn 1672, etter det jeg har notert.) Det finnes et par Aasille Marie Pedersdatter/Pettersdatter Falch, men de passer ikke kronologisk.
  11. Grethe Flood

    Peder Kristoffersen Straumens barn

    ???? Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 2309 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101714215 Permanent bildelenke:
  12. Er dette samme personer? Nils Larsen, far til min ane Lemmik Nilsen. Her i FT 1865 på Kurud i Romedal, sammen med Kari Larsdatter, oppgitt fødselsår 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038034006530 Er dette samme, konfirmant i samme området? https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001675748 Men så kommer det vanskelige spørsmålet. Område, navn og fødselsår stemmer, men hvorfor er han ikke sammen med konen i 1875? Eller noe åpenbar familie? https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052062004933 Kari Larsdatter, hans kone, her i FT 1865, oppgitt fødselsår 1804: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038034006531 I FT 1875 bor hun angivelig hos sin sønn, Lars Nilsen, på Sæterhol. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052062005522 Hvis folketellingene stemmer er de begge på fattigunderstøttelse på denne tiden, men bor da ikke sammen? Og hvorfor bor ikke han hos noen av sine barn? (jeg tror de hadde 5-6, jobber med å kartlegge) Er det riktig Nils og Kari i disse tilfellene, noen som kan hjelpe meg å verifisere det? Lars Nilsen Sæterholen (husfader i FT 1875 der Kari bor) er oppgitt med Nils Larsen og Kari Larsdatter som foreldre i Romedalsboka: https://www.nb.no/items/d374f9929ebecc69d4969b925a7cfd1a?page=261 Det samme i dåpen. Jeg finner flere Nils Larsen og Kari Larsdatter i samme område på samme tid, men ingen som er gift og har barn sammen utenom dette paret, så langt jeg kan finne.
  13. Men, @Even Stormoen - siden du var en god skummer - greier du tyde denne forlovererklæringen? 14. juli 1712, øverst på høyre side og med omtalte Boye Rivertsens navnetrekk: https://media.digitalarkivet.no/view/16323/50746/80 Hjelper du med dette, skylder jeg deg en stor takk!
  14. Baard Vidar Pettersen

    Peder Kristoffersen Straumens barn

    Jeg tror jeg kan sette to streker under svaret for Ingeborg Pedersdatters opphav. I orginalskiftet framgår det at Peder Kristoffersen er lovverge for enken, altså hennes far. Riktignok uten gårdsnavn, men det har jeg sett tidligere i Tingbøkene også. I tillegg er en av vurderingsmennene Nils Jonsen Bryggfjell. Han var bror til Lars Jonsen som var gift med Kirsten Pedersdatter. Ellers får jeg ikke mer ut av skiftet med hensyn til Peder Kristoffersens familie.
  15. Baard Vidar Pettersen

    Peder Kristoffersen Straumens barn

    Dette var interessant. Ikke minst fordi det er et årstall som ikke er nevnt i skriftekortet. P:C:S må nesten være Peder Christophersen, men sånn det er skrevet ser det mest ut som om A'en tilhører ham og ikke kona. Peder Kristoffersen Strømmen er hyppig nevnt i Tingbøkene, men jeg har aldri sett ham nevnt med noe slektsnavn. Eneste slektsnavn fra Helgeland jeg kommer på på A, er Angel, og det har jeg i hvert fall aldri sett nevnt i forbindelse med Peder eller hans slekt. Kona må være en en A.M eller bare en A Pedersdatter eller Pettersdatter Falch. Jeg vet i hvert fall ikke om noen andre F'er i området. Jeg har ellers lest igjennom skiftet. Jeg finner ikke andre hint, annet enn at en Christopher Andersen er nevnt i skiftet fordi han fordrer 2 mark 4 skilling og 1/2 pd hamp. Men inget gårsdsnavn er nevnt. Ellers er det sønnen Peder Kristoffersen d.y. som arver lysestaken, og ikke kona som jeg også tenker er et tegn på at det er hans bestefar som er nevnt. I 1695 hadde Peder Kristoffersen vært på Straumen i flere år og om dette er en gave i forbindelse med et bryllup er ikke denne konen mor til barna Kristoffer, Kirsten og den eventuelle Ingeborg. Jeg tenker jeg får kikke litt på faddere og forlovere.
  16. Bjørn A Løkken

    Nåla i høystakken - leiting både i Norge - Migrasjon og i Amerika

    Ordet Jævlig Anton er et svakt og forsiktig valgt ord , vi har ennu ikke kommet til bannestadiet - men jeg tror det er like greit vi holder oss unna det også . Med et ønske til deg kjære gode hjelper - ønskes en gnistrende flott kveld til deg fra Trondheim 🙃
  17. Inger Hohler

    Arbeidsgruppe Bunemann

    Det viste seg å være en dårlig idé å legge ut ting før jeg hadde fått samlet mer, for jeg får for dårlig tid til å rette opp. Jeg har forsøkt å rydde noe, men rakk ikke så mye som jeg hadde håpet.
  18. Anne-Lise Hansen

    Tyde fødested, dødsårsak mm...

    Det kan nok være flere tilstander. Leverbetennelse, hepatitt, skrumplever, leverkreft. Lenke til ‘leversvikt’ https://sml.snl.no/leversvikt
  19. Takker Terje for flott innsats og imponerende kjennskap til eldre totenslekter. I innleggene hans finnes det mange ledetråder, så jeg gleder meg til å lete videre når pinsen er over og båten er fortøyd. Og selv om det ikke er funnet noen dåp på Toten, borger kildematerialet for at Nils Jørgensen var totning. Her hadde han slekta si, og her bodde han mesteparten av tiden.
  20. I slektsprogrammet mitt - og det gjeld då for barnebarnet mitt Isak 5 og eit halvt år, har eg Øllegaard Mortensdtr (10 x tipp!)
  21. . Om du ikkje finn noko du hev nytte av på desse sidene så lyt du nok plent godsnakke med einkvan du (sikkert) kjenner på Nasjonabiblioteket og be hen vakkert om å sende deg heile protokollen som ei pdf-fil ! .
  22. Lars Waaltorp

    Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

    Aftenposten 23.12.1986: Aftenposten 9.6.2000:
  23. Bjørn, lærer meg å banne på norsk?😀
  24. Hei, jeg har med stor interesse lest innleggene i denne diskusjonen og vil derfor bidra med dette: Ole Olsen Frank på Frankmoen i Folldal er min eldste kjente forfader i direkte mannslinje. Jeg har y-dna haplogruppe I1-Z74, noe som da også Ole Frank hadde. Dette er en haplogruppe som har vært i skandinavia i minst 9000 år og det vil være veldig rart om den skulle komme fra Tyskland, der den er svært uvanlig. Så derfor har jeg sansen for teorien om stesønn som er lansert her. Dessuten har jeg også Tax i en direkte linje, dog ikke mannslinje, men det er en annen sak. Per Ola Stenseth
  25. Tusen takk, Even. Det er rart dette, det er vanskelig å finne ut hvor barna vokste opp - de var jo fortsatt små i 1722. De lar seg følge seinere, men hvem som overtok ansvaret for dem har litt å si for hvordan jeg skal vurdere enkelte andre kilder. Jeg har en teori, men den er spekulativ.
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.