Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'dragon'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 3 results

  1. Kom han fra gården Åvåk (gr.nr. 90) vest for Aurdal i Nord Aurdal? Det nærmeste beskrivelsen jeg har, er fra bygdeboka i Asker. Der står det Aavåg i Valdres. I protokollen fra brylluppet 1759 er ikke noe fødested nevnt. Er det noen som kan bekrefte dette, eller er det et annet sted det er snakk om? Han var født 1732 og døde 24.nov. 1815 i Asker. Var utkommandert soldat (dragon) under 7 års-krigen er det oppgitt. Bodde som soldat på Berger gård, Asker sammen med andre soldater. Der ble han kjent med enken på nabogården. Giftet seg 1. gang med enken på Øvre Solstad, Asker; Birte Nilsdatter Haasle (1731-1767). Ekteskap inngått på gården 29. okt. 1759. Hun hadde 3 barn fra tidligere og fikk 3 med Anders som ble en del av stammen i mitt tre. 2. gang gift med Marte Andersdatter Padderud og derved flyttet han til Padderud, Asker (Brattum i dag) og overtok denne gården. Fint om noen kan bekrefte eller avkrefte stedet.
  2. Kjære dere. Terskelen for å spørre dere om hjelp er veldig høy hos meg; dere bruker faktisk av fritiden deres for å hjelpe oss amatører! Jeg knoter med militærrullene for året 1751 og fram til 1765. Sønnafjelske Dragonregiment. Spørsmålene gjelder Dragon/Tambour Anders Olsen født ca.1728 som i 1753 ble gm. Maria Corneliusdatter på Nes på Romerike (min morfar sin Eidsvoll/Nes slekt): Da Anders Olsen gikk inn i militæret i 1751 som ungkar og Dragon; finnes det noen registreringer om hans pårørende i Eidsvoll, evt. navn på hans far og mor? Hvor når ble han dimittert, evt. omkom han i tjeneste som Dragon/Tambour kort tid etter 1763? Dette har jeg funnet ut: Jeg har funnet Tambour Anders Olsen her: RA, Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0475: 1. Sønnafjelske dragonregiment, 1663-1759, s. 521, se øverst på siden: https://media.digitalarkivet.no/view/51328/521 Anders Olsen gikk inn i det militære i 1751 som 23-åring. I 1756 er han gift og har 2 barn. Tambour Anders Olsen ble født ca. 1728 i Eidsvoll sogn. (Brannen i prestegården i Eidsvoll 1877 medførte at alle kirkebøkene før den tid er borte, det er kun igjen noen avskrifter gjort av Wilhelm Lassen i 1850-årene av diverse celebriteters dåp som er å finne igjen her: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/4924 ) Dragon (senere Tambour) Anders Olsen (ca.1728-?) trolovet seg med Maria Corneliusdatter (ca.1729-1789) i Nes kirke 07.04.1753. Se nr. 4, 1753 her: https://media.digitalarkivet.no/view/7651/38700/25 Han har bopel Grue, hun har bopel Valstad i Nes. Jeg har sjekket ut at Anders Olsen ikke er av slekten Olsen på Grue gård i Nes, men han har en 13 år yngre navnebror der. Bygdeboken Nes på Romerike 4, Gardshistorie, side 624 her: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011021505005?page=623 Han kan selvfølgelig ha hatt bopel på Grue gård i Nes da han giftet seg, kanskje de eide hesten hans? Har også sjekket Bygdeboken Nes på Romerike 4, Gardshistorie, side 23 om Anders Olsen (1726-1792) gm. Lisbet Eriksdatter på Eie gård her: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011021505005?page=21 Likeledes har jeg sjekket ut at Anders Olsen ikke er født/døpt i Nes eller Grue prestegjeld i det aktuelle tidsrommet 1728 plussminus 3 år. Derfor står jeg igjen med gårdene Grue i Eidsvoll prestegjeld. Nordgarden var jo en såkalt Dragongård fra ca.1730-1750. Av bygdeboken Eidsvoll Bygds Historie- Gårdene på Østsiden av Vorma side 97 finner jeg en Dragon Ola Monsen gm. enken Gjertrud Johansdatter på Grue Nordgarden i Eidsvoll tidlig på 1700-tallet. Disse kan være teoretisk mulige foreldrekandidater til Anders Olsen: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008041404039?page=105 Maria og Anders bosatte seg på husmannsplassen Bråten under Øvre Valstad i Nes, de fikk kun 4 barn, alle født på Øvre Valstad i Nes på Romerike: Dåp Ole 1753, nr. 87 her: https://media.digitalarkivet.no/view/7651/66 Dåp Anne 1756, nr. 110 her: https://media.digitalarkivet.no/view/7651/74?indexing= Dåp Henrik 1759, nr 124 her: https://media.digitalarkivet.no/view/7651/38695/84 Dåp Maren 1763, nr. 115 her: https://media.digitalarkivet.no/view/7651/38695/101 Det er ikke funnet flere barnefødsler etter 1763. Maria var 34 år i 1763 og Anders var da 35 år gammel. Altså teoretisk i sine beste år for å få flere barn. Jeg spør meg om Anders omkom i tjeneste som Tambour kort tid etter datteren Maren ble født? Maria Corneliusdatter døde på Øvre Valstad 1789, (60 år gammel) nr. 75 her: https://media.digitalarkivet.no/view/7652/38702/9 Kirkebøkene for perioden f.o.m.1762 t.o.m.1801 (ja, jeg har saumfart hver eneste side J) kan ikke vise at Anders Olsen (født ca. 1728) ble begravet i Nes på Romerike. Det er funnet tre-fire døde Anders Olsen i perioden, men aldersforskjellen er for stor til at noen av de er den rette Anders Olsen. FT 1801 viser en avskj. Dragon og gårdbruker Anders Olsen på Knutsjordet på Lille Frogner i Nes, men han ca. 10 år for ung. Se her: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058228002047 Jeg håper at noen kan hjelpe meg med mine to spørsmål og vil være svært takknemlig. Med vennlig hilsen Svein Erik
  3. Hei! Jeg har funnet en forfader som døde under krigen mellom Danmark/Norge og Sverige i 1808. I oppføringen står det at han var Dragon af det Smaalenske Dragon Regiment Hølandske Comp. Det jeg da lurer på er om det er digitalisert noen mannskapsruller fra denne avdelingen? Jeg finner ruller fra Smålenske dragonregiment, men ikke Hølanske kompani. Samtidig står Nord- og Sør-Høland oppgitt under oversikten over hva samlingen gjelder for (https://www.digitalarkivet.no/source/51395), derfor lurer jeg på om dette i virkeligheten var under disse? Han jeg er på jakt etter heter forresten Peder Guldbrandsen, og døde 22. desember 1808, og ble begravet på krigskirkegården utenfor Fredrikstad. Vennlig hilsen Jan Roger Olsen
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.