Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'øygarden'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 3 results

  1. Noen som vet om gådene rundt Manger og Sæbø er med i noen av bygdebøkene fra Alver eller kanskje Øygarden ?
  2. Hei, jeg søker foreldrene til min 3. tippoldefar, Knud Anders (Andreas) Knudsen Olde. Han skal være født eller komme fra Christiania, en stund bosatt i Bergen, for så å gå bort i Blomvåg i Øygarden 16. september 1829. Jeg vet at flere har gjort forsøk på å finne hans foreldre uten resultat. Her er et lignende eksempel: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=388495&highlight=#388495 Hvilken informasjon har jeg? Den informasjon jeg har kommer hovedsaklig fra følgende 2 nettsteder: Mange kilder oppgis her: http://stromsnes.info/tng/getperson.php?personID=I60&tree=tree1 Noen flere detaljer her: https://www.geni.com/people/Anders-Knudsen-Olde/6000000004645524282?through=6000000004644906844 Kort oppsummert Knud Anders (Andreas) Knudsen Olde var gift med min 3. tippoldemor, Ellen Dorothea Brügger (1776 - 1852), datter av Hans Andreas Brügger og Karen Marie Tuchsen. Den slektslinjen er bedre kjent, det som mangler er som sagt ektemannen Knud sine foreldre. Knud skal ha jobbet både som skipper på Wenskabeth, som bondehandler/ kjøpmann, høkker (?) og gjestgiver. I Knud sin begravelse i 1829 blir han oppgitt å være 66 år, mao født ca 1763. Lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/11606/264 I Bergens Borgerbok 1752 - 1865, side 214 skal det fremkomme følgende: 14. desember 1802 Anders Olde, Christiania, Bondehandler. Acc. Boer i Danckert Krohn's Gaard. Jeg har funnet at det skal finnes en gård Olde i Sokna, Norderhov, Buskerud, et godt stykke utenfor Christiania/ Oslo. Kan han stamme derfra..? Jeg har også funnet Olde som utenlandsk etternavn. Kan han stamme fra utlandet, men en stund bosatt i Christiania? Wild Guess: På nettsiden http://www.gulden.org/slekt/getperson.php?personID=I496&tree=1 finner jeg en Knut Paulsen Olde, omtalt 11. juni 1738; Kan dette være en slektning av Knud Anders (Andreas) Knudsen Olde..? Håper det er noen som kan gjenkjenne Olde-navnet og som kan vite noe mer her. / Geir
  3. Som det går fram av innlegg #7 og #8 i følgjande tema: https://forum.arkivverket.no/topic/196297-arne-østenson-feigesagen-lom-1693-luster-1763-borni-thora-østen-og-anna-til-ytre-sogn-gulen-solund-eller-kinn-lagnadane-deira/ var det ein Johannes Larsson Herdlevær og ei Thuri Arnesdotter Herdlevær som gifte seg på Manger 1.7.1770: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001257727 Thuri Arnesdotter vart gravlagd frå Herdlevær 19.3.1775, 41 1/2 år gamal: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000580809 Følgjande born er registrerte: * Siri, døypt Manger 24.3.1772: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001707046 * Magdeli, døypt Manger 30.5.1773 * Thuri, døypt Manger 21.1.1775: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001707762 Skiftet etter Johannes Larsson Herdlevær vart halde 9.9.1791 og nemner dei tre døtrene: https://media.digitalarkivet.no/view/24080/111?indexing= Eg mistenker Thuri Arnesdotter for å vera døypt i Lom 17.6.1738, men oppvaksi i Luster før ho kring 1760 flytte til Gulen og er spent på kva bygdeboki for Herdla/Øygarden har å fortelja om dette parfolket, særleg om opphavet til Thuri? Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.