Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'andersdatter'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 5 results

  1. Først og fremst vil jeg ønske alle som leser dette et riktig godt nytt år. Så til saken. Han har løpenr 12. Jeg kan se at det står enkemand og føderaadsmand, og at han ble 85 år gammel (f. 1767*). Hans oppholdssted ser jeg var enten Berge eller Borge(?). "Min" Torsten Olsen ble født på Minge i 1775, og jeg vet at han og familien flyttet fra Tune til Skiptvedt, og videre derfra til Råde. Da må vel dette være hans begravelse selv om det er 7 års avvik på alder(?) På forhånd takk for hjelp all hjelp med dette. Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060320040725
  2. Jeg leter etter Berte Marja Andersdatter Stysmond, (eller Styrman) f. 1873 Bøgfjord. Hun fikk en datter - Marit, f, 12 sept 1900 - med Mathis Per Andersen Must sønn av Anders Andersen Must, f. 1836 og Marit johnsdatter, f. 1837 Har funnet Marit sin dåp 20 sept 1900 i: Sør-Varanger, sokneprestkontor, Ministerialbok nr. 4, 1891-1908, s. 77, nr 1 Marit ble "bortsatt" til fosterforeldrene Karl Ludvig Rafaelsen, f. 2 mai 1876, Nord - Varanger, og Gjertrud Eleonora Rafaelsen, f. Larsen, f. 5 aug 1877, Nord - Varanger - folketelling 1910 Men finner henne - Berte Marja Andersdatter Stysmond, (eller Styrman) f. 1873 Bøgfjord - ikke i senere folketellinger eller kirkebøker ? Heller ikke hennes foreldre eventuelt andre etterkommere. Mulig hennes foreldre er blant faddere til Marit, men finner ikke ut av dette - takker for all hjelp.
  3. Ifølgje BB for Eid og Hornindal s. 534 er Elias Botolvson Skrede, d. 1781 gift med Kari Andersdatter Rognes, d. 67 år gammal i 1791. https://www.digitalarkivet.no/kb20070503630154 Men kven er denne Kari Andersdatter? Er ho frå Rognes slik vigselen seier? https://www.digitalarkivet.no/kb20070503620554 Det same er ho kalla ved trulovinga ei side lenger fram i kyrkjeboka. Under nabogarden Rognnes, gnr. 52, bnr. 1 finn eg Anders Hallvards. Rand, 'sk. på 1 pd. i 1722, på 1/2 pd. i 1739, d. 48 å.g. 1735, gm. Anne Torgeirsd. Rognnes, d. 67 å.g. 1752.' Dette paret kunne vere foreldra til Kari, men så enkelt er det ikkje. Foretter det eg har funne ut, var Anne Torgeirsdatter Rognes gift tre gonger og hadde ingen etterkomarar. Spørsmålet er då om Anders Hallvardson Rand var gift ein gong før han gifte seg med Anne Torgeirsdatter. Det kan vel vere mogeleg sidan Kari Andersdatter skal vere fødd rundt 1724. Sidan Kari er sagt å vere frå Rognes er det vel ingen andre som kan vere faren enn Anders Hallvardson? Anders Hallvardson Rognes døyr i 1735. Ved innføringa av likpreika etter han er han, viss eg ikkje les heilt feil, kalla Anders Hallvardson Grothaug = Rognes. https://www.digitalarkivet.no/kb20070503620458 Sjå innføring nr. 25 på venstre side. Dette betyr vel at han kjem frå Grothaug i Eid og ikkje frå Rand i Utvik? I så fall er han son til Hallvard Eirikson Ryst, som brukar heile Grøthaug i 1682 og som er son til Eirik Hallvardson Ryst på Ryst 2 i Eid. Det høver på alle måtar betre, for den einaste Hallvard på Rand er Hallvard Jørgenson på Jørnbruket, Rand 9, og han er fødd så seint som 1701 og kan ikkje vere far til Anders Hallvardson Rognes. Men det betyr at det står feil i BB under Rognes, s. 532, der Anders Hallvardson er kalla Rand. Men dette løyser ikkje spørsmålet om kvar Kari Andersdatter kom frå. Er det nokon som kan kaste lys over dette spørsmålet?
  4. Moren til Karen Mathisdatter (min tippoldemor) født i 22/2-1812 og døpt 22/3-1812 i Grue (min 5 s 230-231 nr 42) heter Ingeborg Andersdatter Berger. Hun føder barnet på Smestad under Berger ifølge kirkeboken. Jeg har lett og funnet noen kandidater til moren, den nærmeste er Ingeborg Andersdatter født på Vold 1873 og døpt 7/2-1773 i Grue, av foreldrene Anders Andersen og Kari Danielsdatter. Jeg er svært usikker og har jobbet lenge med saken, så jeg prøver nå forum om noen kan hjelpe meg videre. Mvh Thorun
  5. Har søkt litt på nett om dette paret og finner noen eldre temaer men ble ikke noe særlig klokere. Så tenkte jeg skulle høre om noen vet noe mer nå om hvor og hvem som er foreldre til Kristina Andersdatter. Fikk treff på My Heritage hvor det førte til slekten Mowat i Skottland, men har forstått fra de debattene at det var et feilspor. Noen som har vært borti dem de siste årene?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.