Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'maridalen'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 1 result

  1. Har hatt en egen tråd som omhandlet plasser i Maridalen. Jeg har nå utvidet denne til også å omfatte data om min tipp oldemor og tipp oldefar Rønnaug Andersdatter og Anders Christensen. Jeg har brukt Maridalsregisteret (MR) så mye jeg har kunnet, da dette er lettere å finne fram i enn de vanlige kirkebøkene. I dette registeret finnes det også en manntallsliste for Maridalen fra 1842. Link til dette registeret finnes her: http://www.maridalensvenner.no/maridalsregisteret-begravelser-i-maridalen-aker-17351904.5757002-25782.html I manntallslisten har jeg funnet Rønnaug og Anders registrert på en plass som kalles Taraldsrud (visstnok forsvunnet for lenge siden). Han er registrert som husmann og hun som kone. Jeg har ikke greid å finne vielsen deres i MR. Må antakeligvis derfor sjekke i kirkebøkene hos Arkivverket. Videre har jeg funnet dåpen til min oldemor (Karine Andersdatter) i 1848. Her er foreldrene oppført som tilhørende "Store Brendingens eie". (MR) Jeg har også funnet døds- og begravelsesdatoen til Anders i 1851. Han står registrert på Store Brendengen. Her står følgende å lese om Rønnaug: "Gj.v. kone Rønnaug Andersdatter som er født der". (MR) Dette stemmer jo ikke helt overens med hva jeg har fått opplyst før (Se forrige tråd: "Plasser i Maridalen"). Rønnaugs skjebne er videre dokumentert i den samme tråden. Hva gjelder Anders, har jeg funnet at han er født 02.12.1816 (MR). Videre at hans foreldre het Christen Arnesen og Inger Jackobsdatter Foreldrene er registrert på Sandereie. Under Sander gård har jeg funnet mange plasser. I 1820 var det visstnok registrert 7 plasser, så hvilken av disse Anders sine foreldre har kommet fra, vet jeg ikke hvordan jeg skal finne ut. Har ikke funnet noe i Manntallet fra 1842. I MR fant jeg også at de giftet seg 13.07.1816. Her må det tas et lite forbehold, da Christen nå er registrert med etternavn Amundsen. MR er jo manuelt opprettet etter kirkebøkene, så dette er muligens en skrivefeil eller så er det ikke samme paret. U ansett , disse (Inger og Christen) er registrert fra h.h.v. Kirkeby og Turter. Altså begge fra plasser i Maridalen. Hva står så igjen? Først og fremst vil det være interessant å finne de riktige opplysningene om Rønnaugs fødested og oppvekststed. Dernest kan det være fint om jeg kunne få verifisert dataene om Anders sin fødsel og hans foreldre.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.