Gå til innhold
Arkivverket

[#14191] 'Leilighetsfunn' av omstreifere

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Uten at jeg har spesielt bruk for det prøvde jeg for moro skyld å finne foreldrene til denne Sigurd i Kongsvinger, men 'går visst fem på' med det, fødselsårene var oppført ved Sigurd`s dåp, men det meldes pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kjell Lauritzen

'Gammelt' dåpsbarn: Er denne registrert ? Bergens Strafanstalt 1874 - 1884, året 1875: Døbte. Den opgivne Fødsels Datum: Omtrent 1823. Daabs Datum: 1875, 7de januar. Den Døbtes fulde Navn: Anders Gustav Carlsson, Uægte. Den Døbtes Forældres fulde Navn, borgerlige Stilling og Opholdsted: Karl Olsen (svensk af Fødsel) og Kari Larsdatter, Omstreifere. Faddernes Navne: Fru Marie Angell, Opsynsbetjents Kone Anne Andersdatter Hafstad, Kaptein, Overinspektør Johan Angell, Klokker Lyder Grung, Pastor Konrad Dahl. Ikke hjemmedøbt. Ved uægte Børn, af hvem Opgivelsen er skeet, enten Barnemoderen eller en Anden: Ved den Døbte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Døpt tvillinger 1819 i Lødingen, Nordland: 'hvis Moder var pigen Margrethe Kirstina Abrahamsdatter, født i Ofoden, efter eget Opgivende tjenende omtrent 6 Aar i Waagens Præstegjeld, hvor hun skal en gang være bleven besvangret, og siden tjenende minst et Aar i Astafjorden, hvor denne sidste besvangrelse skal være skeet. Nu var hun omvankende i Tronds sogn og angav som barnefader omflakkende Ungkarl Johannes Olsen, som udgav sig for Guldsmed, af Fødsel av Trondhjemmen, og opholdende sig nogen tid paa samme sted Gaard i Asønfjord(?), hvor pigen da tjente. Første barn bleven født 12te Juli, hjemmedøbtes af Augustinus Albrigtsen Qvidtnes og fik navnet Maren.' (Fadderne tar jeg ikke med her) 'Andet barn vare født 13. Juli, blev hjemmedøbt af samme Augustinus og kaldet Johannes.' (Fadderne tar jeg ikke med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Erichsen A E: 'Samlinger til Stavangers historie', Stavanger, 1903, side 114:Nils Fisker og en kone på Kuholmen (i Stavanger) var av byfogden innstevnet for de hadde herberget en omstreifende kvinne, barnefødt i Oslo, som var kommet til byen uten pass og beskjed. De ble dømt å betale kongen en mark sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Er usikker om denne hører hjemme her. Jeg fant den under arbeid med å skrive av døpte i Eidanger sogn i Telemark på 1700 tallet.Denne dåpen er fra 14. august 1745: Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 4 (1733-1759), side 110:Et drengebarn tilhørende et par Reysende ægtefolk som nylig var Komen til Eidanger, og hafde taget logemente paa Øveraasen, hvor Konen giorde Barsel. Mandens naufn var Guldbrand Larsøn af de Gevorbne i Christiania. Konens naufn Kirstine. Barnet blev kaldet Boldevin Faddere: B. af Erich S. Lundes kone Kari Nielsdatter, Ashist. Gunild Larsdatter Nordre Lunde, Mandf. Niels Jacobsen Nordre Lunde, Ole Larsen ibid.Dersom jeg gjør dette rett så finner en siden her: Lenke mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke om denne står her fra før og vet heller ikke om det er reisende, men yrket kan kanskje tyde på det? KB Grytten 1887, nr 15. Greier døpenavnet på den men vil ikke ta på meg resten, så her utfordres noen andre.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6389&idx_id=6389&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg er ikke sikker på om denne skal hit, er usikker på om jeg har tolket den rett.Lyngen i Troms: 22. Mars 1850 Johanna Christiansdatter, 10 år, datter av Lorents Wilhelmsen og Anna Lindal??? av Fosnæs prestgjeld i Tronhjem. Antaget som pleiedatter hos Isak Wiik.Jeg tror det står at foreldrene er omstreifere, og at barnet er født på en gjennomreise gjennom ???, og med pass fra Carlstad Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 4 (1839-1858), Inn-og utflyttede 1843-1850, side 322.LenkeKan noen fylle ut det som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Jovisst, Gry, høyrer denne til her. Dette er jo eit av dei mange borna til Lange-Lorents og Anna, ei dotter som var født og døypt utanfor landet, nemleg i Sverige, der foreldra nok hadde noko av opphavet sitt. Men ho heitte ikkje Johanna Christiansdatter. Sjølv om det er blasst på sida, er fylgjande å lesa: 'Johanna Christina, Datter af Kuursmeden Lorents Wilhelmsen og Hustru Anna Lindalsdtr fra Fosnæs Pstgld i Thjem Stift ... 10 (år) ... Antagen som Pleie datter af Isak Wiik. Forældrene omstreifende uden fast Opholdssted saa vidt vides. Barnet födt paa en gjennemreise gjennem Wis(mens?) Pastorat af Carlstad Stift. (Oppholdssted): Rottenvig. ... En Döbeattest fra vice Pastor Fröding i Wis(mens?) Pastorat der udvisser at Johanna Christina er født af Forældre Lorents Wilhelmsen og Hustru Anna Lindalsdatter den 8de Juni 1840 og døbt den 12te s: M: ... Attester fra Sognepræst Stiansen til Aal og Sognepræst Kjelstrup til Goels Præstegjeld.' Namnet på pastoratet i Sverige er litt vanskeleg å tyda, synest eg. Beste helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Flott at du kunne bekrefte den :o)Da vet jeg at denne også hører til her. Konfirmasjon til Johanna ChristinaKonfirmert juni 1859Troms fylke, Lyngen, Klokkerbok nr. 2 (1839-1860), Konfirmerte 1859, side 218. Nr. 47 side 1 LenkeIsak Vik med kone og barn flytter til Finnmark, men uten Johanna Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei, Mariann! Flott at du tar med det du finner, også det usikre. I dette tilfellet tror jeg nok 'Reisende' betyr reisende salgsrepresentant, altså en selger. Fadderne er bl.a. kjøpmann og sykepleier, og for- og etternavn har ingenting med reisende (tatere) å gjøre. Men det er bedre å ta med usikre innførsler enn å utelate dem, så luker vi ut det som ikke hører til! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Fra Vestfold, Hof, 1828 - 'Fødte Qvindekjøn' - innførsel nr. 16: Berthe Sophie - foreldre: Quindemenneske Anne Susanna Siulsdatter Haugtuft fra Kongsberg som oppgav som barnefader end omgaaende tater ved nafn Ludvig.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1814-1843), Fødte og døpte 1828, side 110-111. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Erling! Her har du nok blingset litt med lesingen. Brudgommen er Hans Jakob (Antonini) Ambrosiussen av Svolke-familien, f.6-8-1874 på Stensøen i Høvåg, dpt.8-8-1874 i Høvåg, konf. i Risør. Følgelig er far hans som innført Ambrosius Ambrosiussen - høvdingen for båtfantene på Sørlandet (og modell for skikkelsen i Fant med Toralf Maurstad). Ved folketellingen 1900 bor de i Markevigen på Tromøya, og han er da kalt ”Fisker og Omstreifer” Jakob Ambrosiussen f 1874 i Høvaag med kone Theodora f 1869 i Egersund. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg legger meg flat... det var en innførsel jeg fant da jeg lette etter ekteskapet til det andre paret du nevnte.Ser nå at det står Ambrosiussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg legger meg flat... det var en innførsel jeg fant da jeg lette etter ekteskapet til det andre paret du nevnte.Ser nå at det står Ambrosiussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Askim 1784: 15. søndag etter trefoldighet: Døpt 'omrejsende qvinde Anne Catharine fra Christiania Stad. N: Berthe Maria foregivet at manden død. N: Lars Larsen.'Spydeberg, 23. mars 1783: 'En reysende Mand Ole Ansteensen og hustru Gunild Jacobsdaatter af Agger Sogn efter PræsteAttest 19 Febr 1782 havde paa deres giennemReyse det Tilfælde at hans kone faldt i Barselsæng paa Glende med en Søn, han i daaben blev kaldet Jacob.'Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.