Gå til innhold
Arkivverket

[#14191] 'Leilighetsfunn' av omstreifere

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

• 3 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Pike Anne Marthe Pedersdatter, født på Ørlandet innflyttet til Kjelvik / Kistrand 1853 med barna Albert Martin, 5 år, Nils, 7 år og Katrine, 1 år.Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kistrand og Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 4 (1843-1860), Inn- og utflyttede 1853, side 239. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Elise Ferner

Johanna Mathilda f. 16/2 1885, døpt 21/2 1885 i Lima, Kopparbergs län, Sverige. Foreldrene var Kopparslagaren Johan Olsson från Norrige och Romsdalen och Bolsö prestgäld, sydvest från Trondhjem, och hu. Lovisa Karlsdotter. Faddere var Johan Hansson i Bolsö och Anna Persdotter, Karl Fredriksson ibm, Fia Pedersdotter ibm, pigan Johanna Andersdotter från Skålmo no1 var vittne och frambar barnet. Dopsattesten lämnad fadern d. 21/2 1885. Dylikt afsänd till Bolsö d. 28. oktober 1885.(Kilde: Lima födelsebok C:9, bild 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Helena Constanse, f. 28/3. 1898 i Meldal, datter av omstreifer Halvor Eriksen, f. 1872 og pige Kathrine Fredriksdatter, f. 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

Fant følgende i et udatert utklipp trolig fra Stavanger Aftenblad. Det er en artikkel skrevet av Bjørnar Tuftehaug om ''Almueskolen i Stavanger''.Slik jeg leser det bodde det omreisende folk eller tatere i Lervik i Stavanger.

bilete9833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Jensen

Lervig ble omtalt som en 'fattigkoloni' med 'en Samling af Arbeiderfamilier, hvoraf mange og de fleste nyde Fattigunderstøttelse af Landkommunen'. Lervig hadde lenge et noe tvilsomt rykte som et forholdsvis røft strøk, en slags hytteby med et visst innslag av fanter og tatere. Folk i de noe 'finere' bydeler våget seg sjelden inn her. Det gikk i mange år rykter om slåsskamper og mye drikking. Til og med politiet vegret seg mot å gripe inn.Mer om Lervig kan man lese her: http://erlingjensen.net/Sted/lervig.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dødsregister for Verdal 1801-19221814 Martha Danielsen, en vanvittig omvank. kv.alder ukjent[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=194&filnamn=Dodsreg&gardpostnr=1346#nedre>Lenke1818 Kirsten Lorentse, født 1818, Omflakkedes barn. Lenke1824 Kjersti Pedersdatter, født 1824, omvankende, fattige. Lenke 1832 Peder Olsen, født 1772, ugift,Omreisende. Lenke 1881: Anne Martiniusdatter Stubbe\Varp, født 1881, Gård Stene, Omstreifende blikkenslager, f.26.02.1881 StubbeLenke1881: Julius Wilhelm, født 1881, far Peder Evensen, gård Ulvilden. Omvankende kobberslager, f.03.05.1881 i Halsa, formentlig lungebetendelse Lenke1882: Kobberslager fra Sverige Peter Gustav Eriksen, født 1811, Gård Maritvoldvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

1900-tellinga for Siljan, på Kløverød gård:Registrert omstreifende blikkenslagerfamilie: Ole Kristian Eliassen med kone Annette Vilhelmine Olsdatter og barna Evin, Anne Olefine og Magdalena: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Trysil 1882: LenkeForeldre: Omkringvandrende kobberslager Karl Petter Karlson og medfølgende Kvindeperson (!)Johanna Sofia Karlsdtr.Under anmerkninger: Begges 2det leiermål(deres 2det barn) Anmelderen meddeler at begges alder og oppholdssted er ubekjendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Denne må vel også inn i denne tråden:Carl Oscar Aalberg, dåpen confirmeret i Tromsø kirke 26. desember 1832 Foreldrer Carl Gusav Aalberg og kone Anne Marie Andersdtr. NB: Foreldrene Arrestantere i Tromsøe Arresthuus.Permanent sidelenke: LenkeProtokollinnførsel i Trondhjems Tugthus, Fangeprotokoll 1847 Omflakker, dimmiteret Strafarbeidsfange Trondhjems Tugthus /:1833-1835 :/ Født i Götseborg, hidbragt fra Lebesbye Præstegjeld. Alder: 42 1/2 Aar. Naar indkommet: 15 mai 1845 Höisterettsdom af 20. Januar 1844 - 6 Aar og 2 Maaneder, samt derefter at transporteres ud af Landet. Forbrydelse: Concubinat og overtrædelse af Plakaten af 19. April 1805 Forhold og Anmærk.: I følge Kgl.Resol. 29. August 1844, skal indberetning skee efter 2 Aars straffetid, Om hvorvidt han da bør løslades. Efter Kgl. Resol. af 19. August 1847 skal fangen ikkje løslades/ ...... ? ... 1847.Protokollinnførsel i Trondhjems Tugthus, Fangeprotokoll 1849: Omflakker, ugift har 2 børn. Har sonet för i Tugthuset i 3 aar 1833-36. Født i Götsaborg, 44 1/2 Aar, bragt hid fra Lebesbye Præstegjeld i Öst-Findmarken Fogderi. Naar indkommet: 15. mai 1845. (Höisteretsdom)? af 20. Januar 1844 - 6 Aar og 2 måneder, samt derefter at transporteres ud af Landet. Forbrydelse: Concubinat og Overtrædelse efter plakaten af 19. april 1805. Meget mindeligt og .... upaaklagligt Forhold. Løsladt 7. September 1849 Efter Kgl. Res af 29. August 1849Som ein ser av Protokollinnførselen i Trondhjems Tugthus går det fram at faren Carl Gustav Aalberg er sikta for conkubinat og dei er kalla omstreifarar. Han skal ha to barn iflg. den same protokollinnførselen.Eg har imidlertid ikkje klart å finne det andre barnet, men håpar den dåpen dukkar opp før eller sidan i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

I 'Fantefortegnelsen 1862' er nevnt en Haavar Hedde i kapitelet om Skouen-Folket. I et søk på Google fant jeg også dette: LenkeMye interesant stoff, og mye etterslekt på side 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Terje, her er noe jeg fant.Utdrag frå ett brev frå Halsnøy, Hordaland, søndag 11. juni 1939 :Her er nokre slike sigøynarar, kvinnor og menn som har slege upp (slått opp) 3 små og 1 fælt stort telt her nede. og dei fyreviser sang og musikk og premieskyting og ringkasting og alt slikt og ei fæl spåkjærring so spår rett i fortidi, og det er vel noko so kjem te det ho spår i framtidi, ho har slike lure augo, og ser så fæl ut : men det kosta 2 kr. for å verta spådde ; eg legg ikkje ut eit øre til dei narrefantane.Som man ser var ikke hun som skrev brevet så veldig positiv til dem som var der med telt. Hun som skrev var i teneste på Halsnøy, hun var egentlig fra Fitjar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Nevnt i brev torsdag 27.11.1941 :Det budde ein tullete splintamann nede i Rolvsastova (stova var der banken i Fitjar er nå i 2010). Mannen sa 'eg må ta meg sammen, eg må ta meg sammen, så vart han ikkje bedre likevel sa splinta Gunnhilde (splinta - Gunnhildo, ho var visst ofte til Fitjar og rundt der). Hva ordet tullete betyr her veit eg ikkje, kanskje han var begynt å bli gammel og senil, eller at Gunnhild syntes han var litt vanskelig å ha med å gjera ? Noen som vet mer om denne Gunnhild og hennes slekt, måtte sigøynere og omstreifere finne faste bosteder under krigen ?V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Hei Svein (865) Kanskje fei debattråd å gå inn i enkeltsaker, men ble fristet til å svare deg :-) Fra min egen slekt har jeg en familie der de i 1915-16 ble tildelt/bygget bosted på Leirvik, Stord etter opphold ved Svanviken Arbeidskoloni drevet av Omstreifermisjonen. Vet at et av barna etablerte seg i Fitjar (kjenner desverre ikke navnet Gunhilde i denne sammenheng, men er vel sansynlig at flere familier også ble sendt til dette området langt fra deres opprinnelige fødesteder (i dette tilfellet Eidanger, Telemark) for å leve et 'normalt liv' etter opplæringen i kolonien).Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Harald Linde - Nielsen (866).Takk, for opplysningene, det kan jo være sammenheng her ja. Ellers har jeg fra brev fra lørdag 1. mai 1937 at ei 'splinta' solgte spann som tok syv liter, sildesleiv og hemper til bukseseler til mine besteforeldre. Står ikke navnet hennes i brevet. Er ikke av disse slektene selv, men hører jo med til historien til mangde bygder rundt omkring at man hadde nytte av hverandre, de som bodde her og dem som kom og solgte eller gjorde arbeid. M.a. var det nokre her og sette opp takrenner på ei løe i 1962 (trur det var det året, og takrennene er like gode enda). Kan vera ein del å finne om 'de reisende' i gamle privatbrev eller om man spør eldre folk som husker langt tilbake.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tore Johansen

Svanhild Bodin konfirmeres i Kristiansand Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 25 (1924-1934), Konfirmerte 1928, side 48. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Mannen til Gunnhilde eller Gunhild (865) skal ha hatt navnet Lauritz eller Laurits. Var en som jeg snakka med nylig som nevnte det.Veit ikkje om det er denne mannen som er nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Laila S. Mjelde

Hei.Ettersom det nettopp har vært en diskusjon på DisNorge vedr. omstreifere i Aust-Agder, viser jeg herved til denne i tilfelle noen her inne på DA skulle finne noe interessant der. Under 'Reisende':K. J. Amalia Grønfos, f.1864, Barbu. Mor omstr., far finsk Mvh Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiFant dette:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler i Hvaler, Ministerialbok nr. 8 (1878-1895), Fødte og døpte 1887, side 92. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5759&idx_id=5759&uid=ny&idx_side=-96>Lenke Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hvaler i Hvaler, Ministerialbok nr. 8 (1878-1895), Fødte og døpte 1887, side 92. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Innflyttet til Loppa fra Skjervøy juli 1853 Nr. 4 Peter Wilhelm Larsen og Dorthea Børresdatter med 4 barn.Er ikke sikker på om disse hører til her: Nr. 6 Innflyttet til Loppa fra Skjervøy i august 1853 Carl Johan Carlsen og Barbro Katrine Norbak med syv barn.Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 4 (1849-1868), Inn- og utflyttede 1849-1853, side 256. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5759&idx_id=5759&uid=ny&idx_side=-204>LenkeFra klokkerboka Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa i Loppa, Klokkerbok nr. 2 (1850-1880), Inn- og utflyttede 1850-1853, side 254.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Eilert Sundt skriver i sin opptegnelse av 1862 under 'Syngerfølget' om Anne Marie Gunnersdtr., datter av Gunner Christiansen, som er sønn av Elen Marie Levorsdtr. og Christian Gundersen. Anne Marie skulle være konfirmert i Eidager ca. 1860. Det må vel være den Anne Marie her, siste innføring. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Se 869 : Ifølge en bok av Karl Gloppen i Fitjar 'Mellom bakkar og berg på Fitjar', skal mannen til Gunhild/Gunnhild ha hatt navnet Bertin og dem skal ha hatt en sønn som het Gunnar og var født før 1928. Ekteparet med barn osv kom av og til på besøk i Gloppevågen i Fitjar står det m.a. videre i boka.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Gunhild og Bertin Pettersen er mine oldeforeldre. Gunnar født 1930 er yngste sønnen deres, og hans søster Anna Ulrikke født 1917 er min mormor. Hvis noen har spørsmål om denne slekten (eller andre reisende slekter for den saks skyld) kan de skrive til meg: jonny[bindestrek]m[alfakrøll]online[punktum]no. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.