Gå til innhold
Arkivverket

[#14219] Isak Olsen, f. 30.08.1785 i Folldal

Gjest John Morten Malerbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest John Morten Malerbakken

Denne Isak Olsen er sønn av Ole Isaksen Havn, f. 1754 på Havn i Sel. Moren var Rønnaug Svendsdatter, men jeg har ikke funnet noen fødselsdato på henne. Ole og Rønnaug gifter seg i Sel 26.01.1782.Som det framgår av overskriften, mener jeg å finne Isak som født i Folldal. Foreldrenes bosted er oppgitt til Hagen.Videre tror jeg at jeg har funnet at moren Rønnaug dør i Folldal i 1789 og begraves der 14.06.1789. Da var hun 37 år gammel. I så fall var hun født rundt 1752.I tellingen i 1801 finner jeg 4 kandidater som muligens alle kan være 'min' Isak Olsen. En er lærling i Bergen (16 år), en er svenn i Vefsn (16 år). I tillegg har jeg to kandidater i Stadsbygd i Sør-Trøndelag, der den ene er registrert som 15 år og den andre som 17. Ettersom det er flere i familien som senere får koblinger til Stadsbygd synes jeg det virker mest trolig at Isak har kommet dit.Den ene Isak er på gården Haarberg, og er 17 år og finnes her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11625.wc2&variabel=0&postnr=1129&fulle=true&spraak=n>LenkeDen andre Isak er på gården Moe, er 15 år og finnes her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

There is a Ronoug Svendsen listed as baptised in Vaagaa 02 Feb 1757 parents Svend Povelsen and Sigri Siversdr in Family Search Batch # C421001 - the date is a little off, I know, but it might be worth checking if it is in Sel sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Reidun Andreassen

John Morten ! Jeg ble så overrasket over telefonen fra deg. Jeg har prøvd å ringe det nummeret du ga meg,men har ikke kommet fram. Du lovet å sende meg noen opplysninger. Jeg har ventet spent. Har nå gått inn å sett på det som Aud Sandbu har skrevet til meg. Har som sagt tatt en pause,men ble ivrig igjen etter at du ringte. Håper å høre fra deg igjen. min tlf har du,men mobilene er 91114890. Hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.