Gå til innhold
Arkivverket

[#14348] Brems With Kongel Conders


Gjest Johnnes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei Finn! Skal prøve å skrive det som står der under adressa: Aarønes: Moldefolk. Først står det at foreldrene til Ole var Absalon Pedersen Skrøppa og Helga Jonsdatter Øvreset. Så står det: 'Ole Absalonsen Smed er 20/12 1726 tilskjødet Gjertrud Winters Grund. cfr. Kiel Jonsen Heide 1782.' 'Romsdals Pantebog 2 p. 222 i Rødven tingstue 25/10 1745 selger Peder Olsen Eeg til Ole Absalonsen Smed 1 p. 2 vog med Bøxel og herighed og Bøxelraadighed til 1 p. 4 1/2 vog fiskeleje i Gaarden Ytre Sandnes - for 19 Rd.' Som kilde til begge står det: Collin.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hallo Kjell!Jau no ser eg kva eg gjorde feil første gongen. Av gammal vane kom eg til å skriva Ole Absalonson med o. Dette var nok til at alle der det var skrive -sen ikkje kom med.Så attende til Arnt Absalonson Brem(s) i Hestvika på Averøya og seinare i Vulvika i Tingvoll. Sidan eg nedstammar frå Arnt Brems og siste kona hans, Anne Elisabeth Kristendotter With, gjennom sonen Kristen som vart gift med slektningen sin Martha Bastiansdotter With Settem, så har eg litt interesse både for avstamminga hans og familietilhøva elles.Det er tidlegare under denne tråden sitert frå Bygdebok for Averøy B II (under garden Hestvik) av Endre Holten, der det m.a. vert gjort greie for avstamminga til Arnt. Vidare vert det fortald at han var ein svært dyktig smed. At Arnt først og fremst livnærte seg som smed vert ikkje nemnd i Gards og ættesoge for Tingvoll B II (Hyldbakk, H 1963). Når vi no får veta at bror til Arnt, Ole i Molde også var smed, så er eg lite i tvil om at forfedrane er å finna i Breim, slik Endre Holten og Lars E. Øyane har kome fram til tidlegare. Når både Ole og Arnt er å finna i Molde i 1744 (Sjå m.a. innlegg nr. 20), så er den mest naturlege forklaringa at Absalon har kome til den mykje eldre bror sin i smedlære.Etter det eg kan sjå, så står det i Bygdeboka for Averøy at Arnt var gift 3 gonger i alt. Det rette skal kanskje vera at han var gift 4 gonger. Han kunne ha vore gift før han gifta seg med Clara Kongel (Ifølgje Hyldbakk søster til biskop Eilert Hagerup i Kristiansand). I skiftet etter Arnt i 1792 vert det nemleg nemnd ein son, Absalon som hadde reist til sjøs for 29 år sidan, d.v.s. i 1763 om ein skal lesa dette bokstaveleg, og det bør ein vel sidan talet på år er oppgjeve så nøyaktig. Akkurat dette året får Arnt og kona Anne Elisabeth ein son og denne vert også kalla Absalon slik som han som reiste ut. Kanskje rekna ikkje Arnt med at han fekk sjå denne sonen meir, sidan han kalla Absalon på nytt. Han fekk i så fall rett på det punktet.Dette siste vert sjølvsagt spekulasjonar, men det som er realitet er at den Absalon som reiste til sjøs måtte vera født før Arnt og Klara Kongel vart gift om sumaren i 1750. Enten måtte da Absalon ha vore frå eit tidlegare ekteskap eller så måtte Arnt og Klara hatt born saman før dei vart gifte. Ei grundig gjennomgang av kyrkjebøkene i distriktet kunne kanskje ha gjeve svaret, eller kanskje har kyrkjebøkene for Veøy i Romsdal løysinga?Elles vert det hevda i eit tidlegare innlegg (nr. 13) at Bygdeboka for Tingvoll (Hyldbakk 1963) hevdar at Arnt var født i 1734. Eg finn ikkje noko årstal oppgjeve for fødselen til Arnt i den bygdeboka. Uansett så må det jo vera feil, då sonen Absalon var født ei tid før 1750 og Arnt vart gift med Klara Kongel i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Finn! Jeg stammer selv fra Arent og Anne Elisabeth gjennom sønnen Eilert Hagerup Arentsen Vulvik. Jeg har forsket på denne slekta i mange år. Min kone er fra Hyen i Gloppen, så jeg har fulgt med i bygdebokarbeidet der. Allerede i 1989 sendte jeg et brev til bygdeboknemnda i Gloppen, som videresendte det til Einar Rygg i Øystese, med tips om Arent sin avstamning. Min kone stammer fra Helga Øvreset sin søster, og det var i forbindelse med granskning av hennes slekt (jeg har kirkebøkene fra Gloppen på microfilm) at jeg ble oppmerksom på Arne f. 1718 på Øvreset. Så oppdaget jeg at Arent også noen ganger ble kalt Arne i kirkebøkene, at etternavnet hans også flere ganger var skrevet 'Breum', samt at han var på Molde hos broren Ola Absalonsen Smed i 1744, at jeg mente å ha funnet sammenhengen. Jeg har svarbrevet fra Einar Rygg fremdeles, der han bl.a. skriver at han har 'no i 6 år arbeidd med Gloppen og Breim, men Hyen har andre teke seg av'. I Hyen var det bl.a. Eilev Rønnekleiv som samlet inn slektsopplysninger, forresten en god venn av meg, som er død nå. Dette skriver jeg siden det i denne debatten har figurert flere navn på hvem som har gjort hva. Einar Rygg var glad for innspillet og ville prøve å finne ut mere. Jeg hørte ikke mere fra ham, men så at det jeg hadde kommet fram til dukket opp i den siste bygdeboka for Gloppen og Breim. Ellers er jeg enig med deg Finn, at det kan se ut som at Arent hadde en sønn Absalon før han ble gift med Klara Marie Kongel. Kanskje kan kirkeboka for Veøy gi oss svaret på dette!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklagar at eg var upresis i forrige innlegg, eg skulle sjølvsagt ha nemnt at Einar Rygg sto bak mesteparten av arbeidet med ættelistene i bøkene, medan Per Sandal var hovudredaktør. Poenget mitt var å distansere Lars E Øyane, som elles er ein utmerka mann, frå denne boka ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Åse og Kjell!Takkar så mykje for orienteringa om kven som gjorde kva når det gjeld bygdebøkene for Gloppen og Breim. Når eg nemnde Lars så var det på grunn av følgjande utsegn frå Endre Holten i ein annan debatt om same tema, nemleg debatt nr, 41341;'Det er 13-14 år sia eg arbeidde med dette emnet, men eg hugsar at eg fekk opplysningane frå den som arbeidde med bygdesoge for Breim - ? Lars E. Øyane i Luster. Ser at eg har notert det namnet i kontaktboka på den tid'.Eg ser no at Endre har bruka eit spørsmålstegn der, så han hadde kanskje mishugsa seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Halrtbakk

Tusen takk for alle nye innsill til debatten. Veldig kjekt med en debatt som holder tråden!(Et lite avsporende spørsmål til deg Finn Oldervik: Er du etterkommer etter Ragnhild Kristensdatter? Selv stammer jeg både fra Anne Johanne Arntsdatter på Åsgård og Kristen Artsen på Bele)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja det stemmer at eg nedstammar frå Ragnhild Kristensdotter. Ho var tippeoldemor mi og var gift med Nils Nilsson Gravold Desse to flytta til Tevika i Aure.Eit nytt spørsmål ved siden av: Har du Haltbakknamnet frå Aure eller kjem det til dømes frå Halsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei FinnNo sporar dette av, men dersom du er interessert, kan du kontakte meg på johanneshaltbakk@hotmail.comNamnet mitt er frå Halsa. With-slekta er frå morsida. Eg er i slekt med deg på farsida også ser det ut til. Farmors farfars far var Sivert Nilsson Gravvoll, bror av din tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Fredly/29:) En dattersønn av Eilert Arntson Hagerup Vulvik (1773-1847) var smed og gardbruker Eilert Hagerup Eriksen Nastad (1843-1894) som i 1871 kjøpte Grønvika, Smøla av Ane Jonsdotter. Han og Guri Severine Danielsdotter Kulø hadde vel 5 barn. Den nest yngste av disse het såvidt jeg vet Daniel, f.1876 og ble treskjærer og billedhogger, og den yngste het Eiler f.1878, og ble treskjærer og steinhogger.Eller var disse to siste istedet én og samme person ? Hvis ikke, hvem av dem var det som overtok Grønvika i 1901 ? Daniel (Eilert ?) døde visstnok i Trondheim (når ?).Hos min svigerfar i Vågland henger det et fantastisk flott stort (og dypt) trerelieff skåret av Daniel Hagerup. Det har et religiøst motiv og viser de hyklerske avgudsdyrkere som motsats til de rettroende og gudsfryktende.Daniel var g.m. Anna Øvrevik fra Indreseter på Tustna, som døde i Sykkylven i 1951. Ekteparet hadde flyttet til Sjåheim, Gullstein, Tustna rundt 1925. De hadde 9 barn. Anna var datter av ordfører på Tustna i 33 år, Gjermund Trondsen Øvrevik og Johanne Evertsdatter Solskjel, etter hvem er oppkalt (seil)skuta ''Johanna'' som idag drives som charterbår for turister i Pippervika (Aker Brygge) i Oslo. Den ble bygget på Indreseter på Tustna. (Et lite sidesprang, kanskje, dette ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette blir jo en gjettelek som har lite med det opprinnelige emnet å gjøre, men kunne din svigerfar hete Aasmund? Hans mormor het i alle fall Anna f. Øvrevik og hans mor het Aagot Hagerup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ja, dette blir vel helt klart et sidesprang! Men siden du spør: Min farmor var Anna Josefa Eilertsdatter Hagerup f. 1/8-1871 i Grønvika, gift i 1906 med Rudolf Fredly. Hun hadde søskena Daniel f. 20/3-1873, d. 12/5-1874, Beret Johanne f. 28/12-1874, d. 27/11-1974 på Utgårdstrøen, Tynset, gift med Embret Hansson Haugros og bosatt på Tynset (tante Beret husker jeg godt), Daniel f. 24/3-1876, d. 12/2-1955 i Sykkylven, gift med Anna Gjermundsdatter Øvrevik f. 20/4-1879, og Eilert Hagerup f. 26/4-1878, bosatt i Trondheim. Den siste var også treskjærer og bodde i Carl Johansgt. 5. Min far, Alfred Fredly arbeidet hos sin onkel i Trondheim i 11 år som skrifthugger. Eilert var gift og skilt to ganger, første gangen med Marie Brurok fra Ranheim, andre gangen med Rigmor Helena Freng Petersen f. Holmsen fra Oslo. Ingen barn i ekteskapene. Vi har selv ting som disse brødrene har laget. Aagot Hagerup var datter til Daniel ja, og min fars søskenbarn.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(36:) Jeg var ikke ute etter herkomsten til min svigerfar (den kjenner jeg, og trenger ikke arrangere noen gjettelek om det). (Det er forøvrig kona hans som har slektsbånd til de nevnte). Det var Daniel og Eilert dette gjaldt, og som Kjell svarte på. Tusen takk, Kjell !(Nevnte Aagot Danielsdatter Hagerup fikk ganske riktig barna Åsmund og Martinus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Rune Fergestad

Tilbake til Arent og hans etterkommere: I Halsaboka (Vaagland), bind 2, s. 565 står det: '...Jens Conders omkom 1761 på sjøen og Anna Elisabeth ble oppattgift med Arent Absolonsen Brems. Disse hadde 8 barn: (se Nord.H.1930) om Conders-ætta. Av de 8 barn ble Anne (Beret?) adoptert av Jørgen Christian Drejer og hustru Siri Conradine og g.m. Ole Andersen Sjøflot (eller Aasgård) som han seinere kalte seg...'Vet noen hva Vaagland mener med denne referansen til Conders-ætta?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Holte

Klåvornas ö Klåverön ligger söder om Marstrand. Naturreservatet omfattar förutom huvudön även ett antal småöar och skär. Ön har omväxlande kallats Klöverön och Klåverön, efter de sprickor eller dalar mellan bergen som här kallas klåvor, klovor eller klövor. Klåverön är bergig och starkt kuperad. Här finns några av de få välbevarade skärgårdsjordbruken i länet kvar.En lång historia De äldsta boplatserna man funnit här är från äldre stenåldern, cirka 10 000-4 000 år f.Kr. Ön var troligen bebodd också under medeltiden. På 1580-talet ägde Marstrands borgmästare Peder Brems en gård här, Bremsegården. Alla öns gårdar har numera mangårdsbyggnader uppförda på det sätt som är typiskt för 1700- och 1800-talen. Här har drivits salterier och trankokerier, vadbinderi, snäckskalskvarn och varv.Hei. På Anbytarforum finns info om familien Broms fra Marstrand. Eldre inlegg i arkivet fra 2001. Sök på Google.no brems marstrand kungälv. Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(39:) Av barna til Anna Elisabeth Christensdatter With f. 1736 og hennes 2. mann, som såvidt nå vet var Arnt Absalonsen Brem (uten 's') f. 1718 fra Øvreset, Breim (Brem/Breum), Nordfjord, ble såvidt jeg vet også Christian tatt til seg av AE's søster Siri Conradine i Dreyerstua på Åsskard/Åsgård, g.m. Jørgen Christian Larsen Dreyer. Christen ble g.m. Anna Johanne Conradsdatter Bæver og fikk 5 barn.Av de 8 barna til AE og Arnt kjenner jeg Christen Arntsen Åsskard, Anne, Absalon, Eilert Arntsen Hagerup Vulvik og Helena. Hva het de siste tre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(39:) Av barna til Anna Elisabeth Christensdatter With f. 1736 og hennes 2. mann, som såvidt nå vet var Arnt Absalonsen Brem (uten 's') f. 1718 fra Øvreset, Breim (Brem/Breum), Nordfjord, ble såvidt jeg vet også Christian tatt til seg av AE's søster Siri Conradine i Dreyerstua på Åsskard/Åsgård, g.m. Jørgen Christian Larsen Dreyer. Christen ble g.m. Anna Johanne Conradsdatter Bæver og fikk 5 barn.Av de 8 barna til AE og Arnt kjenner jeg Christen Arntsen Åsskard, Anne, Absalon, Eilert Arntsen Hagerup Vulvik og Helena. Hva het de siste tre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Per: Jeg vet ikke hvem alle de 8 er. Det var derfor jeg var nysgjerrig på hva referansen i Halsaboka var. Jeg skal sjekke om Riksarkivet har et eks av Årsskriftet og hva det står der. Melder tilbake ang tilgjengelighet og innhold.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Per!Jeg har litt problemer med å forstå siste innlegget ditt. Hvem er den Christen som ble gift med Anna Johanna Conradsdatter Bæver og fikk 5 barn? Se også Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I følge Hyldbakk Gards- og ættesoge for Tingvoll B II (1963) hadde Arnt Absalonsson Brem og Anne Elisabeth Kristendatter With fra Åsgård 9 barn. Jeg har funnet en sønn i tillegg til de 9 som Hyldbakk nevner. Lista ser da slik ut;1. Anne Maria f. 1761 døde 1762.2. Absalon f. 1763 død før 1801?3. Jens f. 1764. Trolig død som barn.4. Aron f. 1764. Gift 1788 med Lisbeth Eivindsdatter Hoem.5. Kristen f. 1765. Gift i Stangvik 1793 med Martha Bastiansdatter Settem. Fikk gården Bele av morsøstra og mannen.6. Helena Laurentina f. 1767.7. Jens f. ca 1769. Gift 1800 med Brynhild Eisteinsdatter Bjerkhol. (Når Hyldbakk her skriver at Jens var f. ca 1769, så kan det bety at dette er den samme som var født i 1764 som tvillingbror til Aron)8. Eilert Hagerup f. 1773. Gift 1802 med Abelona Monsdatter Gjul.8. Anne Johanna f. 1776. Gift i Stangvik med Ole Andersson Sjøflot, Surnadal. Disse tok over gårdparten Olastua på Åsgård og har stor etterslekt.Foruten disse 10 (9)? barna hadde også Anne Elisabeth datra Else Martha f. 1758 med første mannen, Jens Jochumsson Conders. Arnt hadde en sønn Absalon i sitt første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser at lista ble litt feil.Mellom nr. nr. 7 og 8 skal det være en Bernt f. 1771 (nr. 8). Gift 1792 med Maret Ivarsdatter Gjul. Bosatt på Kansdal.Dette fører da til at Eiler Hagerup skulle hatt nr. 9, mens Anne Johanna skulle hatt nr. 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(46:) Poenget mitt var at TO av barna til Arnt Absalonsen Brem f.1718 og hans 4. kone Anne Elisabeth Christensdatter With (1736-1801) havnet i fosterhjem hos morens søster som altså bodde i Dreyer-stua (står der idag) på Åsskard. Disse barna har jeg oppfattet var Christen og Anne Johanne.Christen skal ha bli g.m. Martha Margrete Bastiansdatter With. Jeg beklager at jeg i (43) istedet kom i skade for å skrive Anna Johanne Conradsdatter Bæver (som er hans mormor, g.m. Christen Audensen Withe). Igjen, beklager !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Per (48)Greitt! Men Christen Audunsson With var nok ikke gift med noen Anna Johanna Conradsdatter Bæver. Det kan du se om du leser innledningsinnlegget mitt i den tråden jeg har lagt ved lenke til i nr (45).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.