Gå til innhold
Arkivverket

[#14348] Brems With Kongel Conders


Gjest Johnnes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Kanskje ikke så interessant, men det kan vel si oss hvor Arnt Brem var ca. 1744:Veøy kirkebok: Febr. 1745: 'Same dag ud paa Eftermiddagen ankom hid til Weedøen Ole Absalonsen Smed boende paa en husmandsplads i Rødven Sogn for at Døbe sit barn som ogsaa blev Døbt her i Weedøe kirke og kaldet Ellen Cathrine. Fadderne: Mari Ingebrigtsdatter Ottestad, Siri Hansdatter Ottestad, Marit Olsdatter Kaarsand, Hans Biørsen Kaarsand og Ole Olsen Landre, Lars Erichsen Landre. Bemelte Ole Absalonsens qvinde havde giort barsel med Dette barn Torsdags Eftermiddag den 28 Janr., og Fredags Eftermiddag næstefter fødte et andet Dødefød barn.' Så lurer jeg på om dette kan være den samme Ole Absalonsen:'Den 18de Octobr. (1746) Døbte i Weedøe kirke Ole Absalonsen Yttre-Sandneses Datter kaldet Lisbeth. Faddere: Anne Olsdatter Krogset, Berit Andersdatter Yttre-Sandnes, Guri Andersdatter Indre Sandnes, Iver Bentsen Yttre-Sandnes og Siur Olsen Indre-Sandnes.' Og i juni 1748 er Ole Absalonsen Sandnesets kone introdusert i Rødven kirke, men ingen dåp å se.Ole Absalonsen Smeds datter Helena ble døpt den 8. august 1728 i Veøy kirke. Skulle da tro at Ole bodde på Ytre Sandneset i Rødven sogn da broren Arnt Absalonsen var hos ham i 1744. Så la jeg merke til at da Arnt Absalonsen forlover seg den 30. april 1759 i Kvernes, står det at den tilkommende brudens navn er 'Lochris Rasmusdatter'. Kan ikke da hennes navn ha vært Lucretia og ikke Lorentze. Navnet Lucretia blir i Gloppen og Breim på den tiden skrevet og sikkert uttalt 'Lokkris', så det er derfor jeg lurer på om det er det hun egentlig het?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Veøy: Gift den 3.nov. 1727: Ole Absalonsen Smed og Elen Knudsdatter. Forlovingsmenn: Jens Gran, Jacob M. Scultz. Døpt i Veøy kirke den 22. okt. 1733: Ole Absalonsen Smeds sønn Absalon. Faddere: Mali Ingebrektsdatter, Karen Olsdatter, Hans Skredder, Svend Smed og Jens Smed. (Denne Jens Pedersen Smed ble gift i 1734 med Malena Audensdatter Widerøe).Veøy: Viet av Hr. Lars Leganger i Molde kirke den 18. des. 1736: Ole Absalonsen Smed og Malene Pedersdatter. Det viser seg altså at Ole Absalonsen må ha vært gift 3 ganger. Har sett etter om jeg kunne ha funnet at Arnt Absalonsen hadde en sønn Absalon i Veøy kirkebok uten å lykkes.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

'Den 17de Marty (1721) Døbte jeg Molde kirke Ole Smeds pigebarn N: Karen. Faddere: Berthe Jens Iversøns, Kirsten Hansdatter guldsmeds, Anna Henriksdatter, Aage Odensøn, Bastian Erichsøn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(53:) Skal det ikke heller være '1731' her ? Det passer bedre inn i kronologien forøvrig, samt i forhold til rekkefølgen i skiftet i 1765. Hvis 1721 er rett må barnet altså være fra et forhold FØR Ellen Knudsdatter, da Ole bare var 23 år.Ole's barn blir da i 1. ekteskap (1727) Helena, Karen og Absalen, i 2. (1736) ingen kjente barn, i 3. (c1744?) Ellen Cathrine (etter 1. kone), NN (dødfødt), Malena (etter 2. kone), Lisbeth (etter sin mor, Ole's 3. kone), NN (død sped?). (Altså hvis hypotesene holder).Barna Absalon og Lisbeth er vel da døde før faren Ole (skifte 1765).(52:) Kan du 'minne om' hvilken 'Absalon' du 'ser etter' her ? Jeg mente ellers at Absalon Pederson Skrøppa var identifisert som far til Arnt Absalonsen Brem(s) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Per! Til det siste først. Ved skiftet etter Arnt Absalonsen i Vulvika står det nevnt en sønn Absalon, som tydeligvis må være født før 1750, da Arnt gifter seg med Clara Marie Kongel. Det kan da tyde på at han hadde vært gift før, altså en gang før 1750, og siden han var hos sin bror Ole Absalonsen Smed i 1744, tenkte jeg at kanskje han var å finne i Veøy kirkebok for den perioden. Jeg fant ham ikke, men fant en del om broren til Arnt, Ole Absalonsen Smed. Til det første. Jo, Karen var født i 1721, så jeg tenkte også at han da må ha vært gift, ikke tre, men fire ganger!!! Men siden jeg fikk så liten respons, tenkte jeg bare at det ikke var så interessant dette, så jeg skrev det ikke da jeg la inn om Karen f. 1721, men det lå jo i kortene da. Dersom det da ikke er noen andre 'Ole Smed' i den tiden i Moldetraktene. Og Ole var da 23 år gammel i 1721, det er sikkert! Jeg skal skrive en artikkel (et kapittel) i en bok om billedhugger Daniel Hagerup(som skal ut til sommeren-08), og da ville jeg ta med en del om hans forfedre/slekt også, så det var derfor jeg brukte litt tid på dette nå.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Da har du sikkert funnet (som jeg også har, tror jeg) den ganske kronglete veien tilbake til opphavet til Daniel's etternavn 'Hagerup' ?Mine svigerforeldre i Vågland har forresten et stort og flott trerelieff laget av Daniel, som viser et religøst motiv som ser ut til å omhandle ulike kjente historiske personer fra 'det religøse liv' og deres mer eller mindre aktverdige / selvhøytidelige / hyklerske forhold til 'den rette tro'. Eller noe sånt. Daniel var gift med storesøster av min svigermors far, distriktslegen Johan Fredrik ØvrevikDe har også et morsomt maskinskrevet brev som Daniel sendte fra Trondheim i 1917 til sin svoger på Nordmøre, som bl.a. handler om troppetransporter forbi Trondheim for å slå ned et ''opprør'' i Nordland, samt problemer med å skaffe nok mat, noe han bøtte på med å dra til Smøla på 'gåsejakt' (ærfugl ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Per:-) Jeg tror jeg har det meste når det gjelder hvordan Hagerup-navnet kom inn i slekta ja. Men det var artig med det brevet, det må jeg si var spennende. Skulle likt å fått sett det, og redaktøren Ivar Grimsmo ville nok gjerne ha fått slått kloa i en kopi av det. Det var nok gåsejakt Daniel hadde vært på da, for her ute vrimler det av den sorten.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ivar Grimsmo har vært i telefonisk kontakt med svigermor mi i anledning boka om billedhugger Daniel Hagerup som skal gis ut til sommeren, og da var de blant annet innom trerelieffet (som han allerede hadde et fotografi av, antakelig gjennom Daniels direkte etterkommere i Vågland), men brevet vet jeg ikke om det var snakk om. Jeg skal spørre svigers om hun vil av med en kopi av brevet (der Daniel bl.a. forteller hvilke haglstørrelse han skjøt gåsa med på Smøla og hvor vanskelig det var å få tak i ammunisjon. Trange tider ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Per! Ja, det ville jeg blitt veldig glad for, dersom du kunne skaffet meg en kopi av det brevet på en eller annen måte.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nå har jeg snakket med svigers, og hun skal sende meg kopi av brev (brevene ?) i posten, så skal jeg formidle videre, bare du gir meg en postadresse.Saken med 'opprøret' nordpå i 1917 gjaldt et arbeideropprør i Sulitjelma gruver, der visstnok Martin Tranmæl spilte en rolle, som 'oppvigler'. Det skal ha blitt sendt militære tropper nordover for å slå ned opprøret, og soldatene skal visstnok iflg. Daniel Hagerup's brev ikke ha turt å forlate toget på Brattøra i Trondheim pga. 'massenes' sympatiaksjoner.Brevet var forresten visstnok ikke ikke til Daniels svoger Johan Fredrik Øvrevik, men til dennes bror Edvard Øvrevik (1880-1971), g.m. Nicoline Danielsdatter Dyrnes (1889-1970).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.