Gå til innhold
Arkivverket

[#14512] Alfred Karlsen (Birkeland, Misje, Solsvik, Merkesvik) f. ca 1896 - USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Kanskje dere får frem skipslisten her LenkeDen som Alfred forlot skipet sammen med var en Kristensen eller Kristiansen. Det står riktignok at denne Alfred Karlsen var 20 år, men ett år tidligere var det samme skipet i New York og da var Alfred Karlsen 23 år, så da er det nok bare en skrivefeil. Siden han brukte Karlsen her er det nærliggende å tro at han brukte det videre også, men dersom han invandret illegalt kan han ha endret etternavnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar oppigjen et gammelt tema. Kanskje det en gang lar seg gjøre å finne ut hva som egentlig hente med Alfred. Familien hans trodde at han var omkommet på havet siden han ble meldt savnet, men siden det står i skipsprotokollen at han og en kamerat forlot skipet med sine personlige eiendeler i New York, så antar jeg at de har invandret illegalt. Jeg antar at det også kan være vanskelig å finne noen som invandrer illegalt. Jeg vet ikke hvilket etternavn Alfred brukte i USA, heller ikke om han skiftet fornavn. Det som er sikkert er at Alfred og en kamerat gikk i land i New York, på selveste juleaften i 1920. Hvor veien gikk etter den tid er veldig uvist, men kanskje han kan dukke opp i 1930- tellingen en eller annen plass.Skulle det være noen som er på utkikk etter nordmenn i Amerika, så hadde det vert fint om noen også ville være på utkikk etter Alfred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mette Fagerlie Nilsen

Hei Terje! Kan det være din Alfred Joakim Karlsen som står oppført på http://digitalarkivet.no/WebGlobal fødde mellom 1850-1900 og søk Alfred Karlsen Hordaland under 1242 Samnanger??Får opp et dødsfall på oversikt-siden. Morfaren min het også Alfred Karlsen,og var i tillegg sjømann.Men han het Martin til mellomnavn,og kom fra Ytre Arna.Hilsen Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den som jeg søker het Alfred Joakim Karlsen og ble født på enten på Merkesvik på Askøy eller Misje i Fjell. Alfred og hans søsken brukete ulike etternavn. Noen kalte seg for Birkeland (fordi faren var fra Birkeland på Radøy), en kalte seg for Solsvik, en for Hytten, noen for Merkesvik og noen for Karlsen. Så her var det mange etternavn å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

nå sendte jeg to originale, men selvsagt til Gisle, og ikke til deg. har ikke eposten din, tror jeg, men legger det inn her;

bilete4551.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er det jeg vet om Alfred:ALFRED KARLSEN Able Seamandeserted the ship. (signed by ship's master, O. Pederson)This man left the steamer on the night of the 24th of December, taking his personal effects with him.++++++++++++++++++++++++++++'Jeg tror det er han. Det betyr at U.S. Immigration Service søkte etter ham. Spørsmålet er, fant de ham eller ikke? Forandret han navnet sitt ? Hvis han var smart, gjorde han det. Kjente han noen i NYC? Hadde han truffet ei jente ? Datoen var 24des, julaften. Sjefen på skipet skrev brevet den 31.des.1920. Hadde han planlagt deserteringen, eller gjorde han det ved en innskytelse ? Reiste han straks fra NYC, eller satt han fast i byen? Vanskelig å si.Det var en sjømann til som deserterte skipet Landvard den 24.des.1920. Navnet var Lars Kristiansen, kokk.Deserterte de sammen eller hver for seg? Vanskelig å si.'Det er denne informasjonen som jeg har fått som gjør at jeg har skrevet 24. des.Siden Alfred og 'kameraten'? tok med seg sine personlige eiendler og gikk i land, er det ikke godt å si hvor veien gikk. Hvorvidt familien til kokken Lars Kristiansen hørte noe mer til han vet jeg ikke, men familien til Alfred fikk ikke noe mer livstegn fra han etter at han gikk i land i 1920. Familien trodde at han hadde omkommet på havet. Kanskje de aldri forstod hva som stod i papirene fra 'Landvard'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da antar jeg at det foreligger god nok dokumentasjon på at Alfred gikk i land i USA. Så er sprøsmålet hvor ble det av han? Vi vet at båten eller båtene han var om bord i ved flere anledninger var på samme sted i USA og det er ikke utenkelig at han fikk famile der borte? Det er det kanskje ingen som vet, men kanskje det lar seg gjøre å finne ut noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her fra 1922; You have saved this record to My Ancestry (Shoebox). You have saved this record to My Ancestry (People I'm Looking For). This record has been added to your shoebox. New York Passenger Lists, 1820-1957 about Alfred Karlsen Name: Alfred Karlsen Arrival Date: 30 Jun 1922 Estimated Birth Year: abt 1896 Age: 26 Years 3 Months Gender: Male Port of Departure: Bergen,Nor Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Gothland Search Ship Database: Search the Gothland in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Nativity: Nrw Line: 1 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_3133 Birth Location: Nrw Birth Location Other: solovik Page Number: 20

bilete4560.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jo da, jeg så det i sammendraget, men hadde skipet altså vært på tur fra Bergen helt fra oktober 1918? Jeg synes det ser ut som det ankom New York Feb 2 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ikke hvordan det skal tolkes. Boken fra 1922 inneholdt kun to sider, de som er gjengitt fra (40) og utover.Samme mann er det i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.