Gå til innhold
Arkivverket

[#14512] Alfred Karlsen (Birkeland, Misje, Solsvik, Merkesvik) f. ca 1896 - USA?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Her er morsslekta til Alfred. LenkeMor til Alfred var Ingeborg Andersdtr. Ågotnes/Kobbeltvedt. kanskje noen av onkelene til Alfred drog til Amerika og at han på den måten kom seg til USA? - Norfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne info'en fra USAJa, ifølge det som står i immigrasjonslista, var Wm. Hanson en venn. Jeg glemte det om 1920 da han deserterte skipet Landvard og det er et par datoer til som vi kan legge til lista. Så, begivenhetenes rekkefølge for Alfred Karlsen er . . . 1. - mønstret på i Bergen 10.mai 19182. - Reiste fra Bergen den 6.okt 1918,3. - ankom til NYC den 2.feb.1919,4. - ankom til NYC den. 16.juli 1919,5. - deserterte skipet Landvard i NYC 24.des 1920. (også Lars Kristiansen)6. - gitt adgang til U.S. den 7.jun 19227. - Ancestry.coms ankomsdato 30.jun 1922 . . . ut fra den forutsetning at det er den samme Alfred Karlsen på alle datoene. Det ser ut som han er til sjøs nesten hele tiden mellom 1918 og 1922. Han er 5' 7' høy, lyshåret, blå øyer.Kanskje finner vi ikke ham i U.S. fordi han er ennå til sjøs etter 1922 ? Kanskje bor han i Norge? Jeg fant en Alfred Karlsen, 30 år gammel, seilte med SS. Aquitania fra Southampton 28.mars 1925, ankom i NYC 3apr. 1925. Fast bopel er Herosund, Norge. Han er gift med Amanda Karlsen, Herosund. Denne Alfred er 5' 8' høy, lyshåret, blå øyer og (men) han er født i Gulen. Hva synes du ? Er han den samme Alfred ? Er det noen som kan finne ut om denne Alfred kan ha noe med den Alfred å gjøre som jeg søker etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ingenting her som tyder på at Alfred ble født i Gulen Lenke Hvorvidt foreldrene i en periode kan ha bodd i Gulen er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg vet at Herøysundet ligger i Kvinnherad, men jeg vet ikke hvilket kirkesogn stedet hører til. Er det noen som kan hjelpe meg litt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da lar det seg nok ikkje gjøre å finne noe vielse der, fordi den skannede kirkeboken går bare til 1910. Jeg tror alt beror på det som skjedde i USA. Vi vet med sikkerhet at Alfred fikk godkjent sin innreise i USA i 1922, men der ser det ut som om alle spor stopper opp. Vi vet også at han skulle møte en venn eller slektning i Norfolk, men vi vet ikke med sikkerhet om han kom dit eller om han mønstret på en annen båt der. Familien i Norge mistet kontakt med han en eller annen gang på 1920-tallet og fikk vel aldri noen gang vite noe om hans skjebne? Det hadde derfor vert så bra om denne gåten lot seg løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den 14. juni 1922 gifter bror til Alfred seg LenkeDet er Anfinn Bernhard Karlsen (kaller seg senere fro Birkeland) Kona hans kommer fra Amerika. Kanskje det er en sammenheng? med hvor Alfred befinenr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å søke opp et evn giftarmål i Gulen og i Fjell, uten å finne noe av interesse. Hvis han ble gift så ble han muligens gift mens han var i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å finne Alfred Joakim i de skannede kirkebøkene for om mulig å finne hans fødselsdato, men finner den ikke.Er den noen som kan hjelpe meg å finne dåpen hans og legge inn linken tilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med mere opplysninger her? Jeg har funnet at han ble født den 20. mars 1896 og det siste jeg har av info er noe jeg har fått fa USA.'Vel, jeg må tilstå at jeg ikke er helt sikker på hva betyr det som står på immigrasjonslista for 30.juni 1922 (Ellis Island). Skipet Gothland (et svensk skip) reiste fra Bergen den 6.okt 1918 og ankom til NYC den 2.feb 1919. Han Alfred ble gitt adgang til U.S.A den 7.juni 1922, men det står i Ancestry.com at han ankom den 30.juni 1922. Det jeg ikke forstår er datoene og hva som hendte mellom datoene.1. Hva var det som hendte mellom 6.okt 1918 og 2.feb 1919, et tidsrom av 4 måneder ? Var han medlem av skipsbesetning til Gothland og var han til sjøs i 4 måneder ? 2. Hva var det som hendte mellom 2..feb 1919 og 7.juni 1922, et tidsrom av 4 måneder også ? Var han syk, var han i sykehuset (i NYC)? Deserterte han skipet i NYC og tok de amerikanske myndighetene ham til fange ? Jeg synes ikke han var i fengsel. Kanskje måtte han forbli i NYC mens han og amerikanske myndighetene løste noe angående adgangen sin til U.S. ? 3. Hva var det som hendte mellom 7.juni 1922 og 30.juni 1922? 4. Hva med 'Head Tax' ? Fra og med 1882 måtte innvandrerne betale 50 cents 'head tax' hver. Jeg kan ikke tenke meg at han Alfred ikke hadde 50 cents på seg slik at han satt hos myndighetene i noen uker eller måneder ?Det er en historie her. Hva er det ? Det er litt av et mysterium.Vel, han sa at reisemålet sitt var et hotell i Norfolk, Virginia og kontakten der var William ('Bill' eller 'Will') Hanson. Norfolk var og er en stor sjøby på øst kysten av Amerika. Det var og er også en stor sjøby for U.S. Navy. Jeg undres på om det har noe å gjøre med det at han vil til Norfolk ? Men reiste han faktisk dit ? Jeg søkte etter både Hanson og Karlsen/son i Virginia, men fikk ikke noen treff som svarer til. Men i 1920 er det en Alfred Anderson f. ca. 1896 som bor (ugift) i Brooklyn og arbeider som tømmermann på verftet. Det er også en Alfred Carlson f. ca 1897 som bor (ugift) som bor i Brooklyn og arbeider også som tømmermann på verftet. De ankom i USA i 1915 (Anderson) og 1916 (Carlson). De er nordmenn.'Jeg antar a at det må være en løsning på denne, men først må vi finne ut av hva han egentlig kalte seg i USA.Han het opprinnelig Alfred Joakim Karlsen, men familen hans dvs hans søsken brukte like mange forskjellige etternavnm som står i overskriften på dette tema.Kanskje denne William Hansson som han skulle besøke i NorthFolk var en som skulle ordne med pass for han, hvem vet? Det fantes en del slike personer langs den amerikanske kysten?Håper noen kan hjelpe meg med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I bygdeboka for Fjell står det føglande under Solsvik på side 307Alfred Joakim f. 1896. Han fekk eit barn med steffelina Knutsdotter f. 1888 d. 1963 (Angeltveit) frå Solsvika husmannsplass. Barn: Sverre Angelstveit f. 1916. Under Ageltveit side 130 står giftarmålet til Sverre og hans barn.Eg veit at eg ikkje kan få oppgitt namn på personer som lever i dag i dette fora, men er det nokon som kan oppgj namna på etterkomararen etter Sverre og evn sende dette på e-post til meg:e-postadresse er: austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne infoen fra USA:Ja, ifølge det som står i immigrasjonslista, var Wm. Hanson en venn. Jeg glemte det om 1920 da han deserterte skipet Landvard og det er et par datoer til som vi kan legge til lista. Så, begivenhetenes rekkefølge for Alfred Karlsen er . . . 1. - mønstret på i Bergen 10.mai 19182. - Reiste fra Bergen den 6.okt 1918,3. - ankom til NYC den 2.feb.1919,4. - ankom til NYC den. 16.juli 1919,5. - deserterte skipet Landvard i NYC 24.des 1920. (også Lars Kristiansen)6. - gitt adgang til U.S. den 7.jun 19227. - Ancestry.coms ankomsdato 30.jun 1922 . . . ut fra den forutsetning at det er den samme Alfred Karlsen på alle datoene. Det ser ut som han er til sjøs nesten hele tiden mellom 1918 og 1922. Han er 5' 7' høy, lyshåret, blå øyner.Kanskje finner vi ikke ham i U.S. fordi han er ennå til sjøs etter 1922 ? Kanskje bor han i Norge? Jeg fant en Alfred Karlsen, 30 år gammel, seilte med SS. Aquitania fra Southampton 28.mars 1925, ankom i NYC 3apr. 1925. Fast bopel er Herosund, Norge. Han er gift med Amanda Karlsen, Herosund. Denne Alfred er 5' 8' høy, lyshåret, blå øyner og (men) han er født i Gulen?Hvem er denne som bodde i Herøysundet, var det en helt annen Alfred Karlsen?Denne William Hansen var det også en nordmann eller, kunne det ha vert en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ting som tyder på at Alfred var i livet kring 1940, men hvor han bodde er ikke godt å si. Det hadde vert fint om det var mulig å finne han i 1930 telleingen? Jeg antar også at han hadde familie i USA. Ja, det er vel, mest sannsynlig at han bodde der? Han ga nemlig lyd fra seg en gang mellom 1930 og 1940, men ikke til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da Alfred ble far i 1916 ble han kalt for Alfred Knutsen. Lenke Grunnen til var nok at far hans kalts seg for Knutsen etter sin far. (Faren het Karl Martin Olai Knutsen Birkeland).Jeg ser av alle skipsanløpene som har vert registrert at Alfred kalte seg for enten Karlsen eller Carlsen.Da han gikk i land i 1920 i N.Y. var han trolig sammen med en kamerat fra Stavanger som het Lars Kristiansen.Lar det seg gjøre å finne igjen denne kameraten i USA. Kanskje de var sammen på sin videre reise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I ett av innleggene lengre oppe har jeg fått dette fra USA.Lar det seg gjøre å finne noe mer ut av dette?Vel, jeg må tilstå at jeg ikke er helt sikker på hva betyr det som står på immigrasjonslista for 30.juni 1922 (Ellis Island). Skipet Gothland (et svensk skip) reiste fra Bergen den 6.okt 1918 og ankom til NYC den 2.feb 1919. Han Alfred ble gitt adgang til U.S.A den 7.juni 1922, men det står i Ancestry.com at han ankom den 30.juni 1922. Det jeg ikke forstår er datoene og hva som hendte mellom datoene.1. Hva var det som hendte mellom 6.okt 1918 og 2.feb 1919, et tidsrom av 4 måneder ? Var han medlem av skipsbesetning til Gothland og var han til sjøs i 4 måneder ? 2. Hva var det som hendte mellom 2..feb 1919 og 7.juni 1922, et tidsrom av 4 måneder også ? Var han syk, var han i sykehuset (i NYC)? Deserterte han skipet i NYC og tok de amerikanske myndighetene ham til fange ? Jeg synes ikke han var i fengsel. Kanskje måtte han forbli i NYC mens han og amerikanske myndighetene løste noe angående adgangen sin til U.S. ? 3. Hva var det som hendte mellom 7.juni 1922 og 30.juni 1922? 4. Hva med 'Head Tax' ? Fra og med 1882 måtte innvandrerne betale 50 cents 'head tax' hver. Jeg kan ikke tenke meg at han Alfred ikke hadde 50 cents på seg slik at han satt hos myndighetene i noen uker eller måneder ?Det er en historie her. Hva er det ? Det er litt av et mysterium.Vel, han sa at reisemålet sitt var et hotell i Norfolk, Virginia og kontakten der var William ('Bill' eller 'Will') Hanson. Norfolk var og er en stor sjøby på øst kysten av Amerika. Det var og er også en stor sjøby for U.S. Navy. Jeg undres på om det har noe å gjøre med det at han vil til Norfolk ? Men reiste han faktisk dit ? Jeg søkte etter både Hanson og Karlsen/son i Virginia, men fikk ikke noen treff som svarer til. Men i 1920 er det en Alfred Anderson f. ca. 1896 som bor (ugift) i Brooklyn og arbeider som tømmermann på verftet. Det er også en Alfred Carlson f. ca 1897 som bor (ugift) som bor i Brooklyn og arbeider også som tømmermann på verftet. De ankom i USA i 1915 (Anderson) og 1916 (Carlson). De er nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvor vil det være naturlig å lete etter Alfred?Jeg har fått oppgitt at det var en som kom fra Sotra som bygde opp et skipsverft i N. Y. Jeg antar at disse kan ha kjent hverandre. Kan han ha jobbet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Dette er nok en vanskelig nøtt å knekke. Er det mulig å finne ut hva som skjedde med Alfred? Det siste man foreløbig kan bekrefte er at han var på reise til et hotell i Norfolk, Virginia og kontakten der var William ('Bill' eller 'Will') Hanson. Kan denne kontaktpersonen ha vert en slektning av Alfred eller hvem var han?Det har blitt opplyst at Alfred en gang mellom - kanskje 1925 og 1940 var i kontakt med en agent for et norsk forsikringsselskap. Denne agenten hadde fortalt til en slektning av Alfred at han hadde fått et brev fra Alfred. Jeg antar at Alfred hadde familie i USA, men hvordan finne hans etterkommere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ved ankomsten til New York (ankomst nr. 3 i inlegg 88) er det interessant å se hva han kaller seg:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Fred Alfred Joakim Merkenirk KarlsenArrival Date: 29 Jan 1919Estimated Birth Year: 1896 Age: 22 Port of Departure: Rotterdam Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: GotalandPort of Arrival: New York, New YorkBirth Location Other: solsirk (det står Solsvik i originaldok. og fødselsdato 20. mars 1896).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Du spør i innlegg 91 hva som hendte ham mellom 6. okt. 1918 og 2. febr. 1919, og det er enkelt:Han tok hyre på 'Gøtaland' i Bergen den 5. okt. 1918 og ankommer New York den 29. jan. 1919 fra Rotterdam.Men en viktig ting står i originaldokumentet: Han skal mønstre av i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hans fulle navn var Alfred Joakim. Familien hans brukte mange etternavn. dvs at de tok etternavn etter hvor de bodde. Først Birkeland og så Merkesvik, men jeg tror også at han kan ha brukt Solsvik. Foreldrene hans flyttet til Misje etter at Alfred drog hjemmefra så han har trolig aldri brukt Misje. Alfred brukte somme tider farens fornavn med sen etter dvs Karlsen, men da han ble far som 17 åring brukte han faren sitt farsnavn og kalte seg for Knudsen. I USA var det mer vanlig å bruke son i endingen. Det hadde vert fint om han hadde latt seg oppspore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når Alfred alt i 1918 hadde til hensikt å emigrere til USA, hva kan grunnen være til at han ikke får dette i orden før i 1922. (se innlegg 86).Det store spørsmålet er hva som hendte etter 30. juni 1922?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når Alfred alt i 1918 hadde til hensikt å emigrere til USA, hva kan grunnen være til at han ikke får dette i orden før i 1922. (se innlegg 86).Det store spørsmålet er hva som hendte etter 30. juni 1922?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg skal søke litt mer på Alfred Karlsen.Mht. Merkesvik er det bare to personer i hele Ancestry-basen, og begge er sjøfolk.Det er Leif Merkesvik, født 5. april 1929 i Bru, som mønstret på M/V Bow Santos som 2. kokk i Bergen den 5. jan. 1924. Han ankommer New York bl.a. den 23. juli 1929.Den andre er Johannes Merkesvik som mønstret på som 'chief cook' på skipet 'Sygna' i Bergen den den 25. okt. 1950, da er han 32 år gammel og har tydeligvis gått gradene i byssa. Han er født i Bergen og er 5' 10' høy og 150 lbs. Ankommer New York bl.a. den 6. des. 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.