Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#14531] Norsk Forfatter i USA - Antonette T(h)ovsen

Recommended Posts

Gjest sissel bjorge scears

Antonette T(H)ovsen var fodt pa Teien,sem pg i 1875. Dro fra Norge til USA 6.mars.1891, og bosatte seg pa Long Island,NY, hvor hun skapte seg et navn som forfatterinne blandt sine landsmenn i Amerika. Hun skrev en rekke romaner og kortere fortellinger som ble offentliggjort bl.a. i den Norsk/Amerikanske avisen 'Decorah Posten' Hun dode pa Long Island,NY 19.nov.1942. Hilde Rise, som hovedfagstudent i 1980,- skrev visstnok sin hovedfagoppgave om henne, iflg. Tonsbergs blad's artikkel 10.sept.1980. Kan noen hjelpe meg a finne opplysninger om henne? Hun er i familie med meg, og jeg soker i min slekt for oyeblikket fra Frankrike.

Gjest Egil Thee Danielsen

Ta kontakt med Dagfinn Worren ved UiO. Hans kone Ingeborg — jeg husker i farten ikke etternavnet hennes — har skrevet doktoravhandling om norsk litteratur i USA.Professor Einar Haugen (1906-1994), som jeg selv bodde hos en uke utenfor Boston i 1990, kjente personlig mange av disse forfatterne og har skrevet om flere av dem. Einar Haugens etterlatte papirer vil kunne spores opp via hans datter som er professor i musikk.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.