Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Kvennodd

[#14684] Var på legd i Råde i Østfold 1916

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

HeiTrenger hjelp til å finne ut hvor jeg skal henvende meg i forbindelse med en nær slektning som var på legd på Råde i Østfold fra 1916 - ca. 1923.Hvor henvender jeg meg for å kunne finne ut mer om dette ?Har sett i kirkebøkene, men der fant jeg ikke noe.Mvh Inger Kvennodd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var denne slektning gammel- ung -syk eller barn, da han var på legd som du skriver?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Kvennodd

Hei SigbjørnPersonen det her gjelder var der fra ca. 5 mnd. alderen til ca. 7 år gammel.Har fått høre at det skal være 3 gårder i Råde som tok inn barn på legd.Finnes det et sted som oppbevarer slike informasjon som jeg kan henvende meg til ? Prest ? Lensmann ? Eller andre offentlige kontorer ?Mvh Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Komunearkivet i Råde (heter komunen Råde i dag) eller Statsarkivet burde kunne svare. Må vel søke i barnets hjemstavnkomune også,om det ikke er Råde I overformynderiets protokoller eller i fattigvesenets protokoller burde der vere spor å finne. Sig---

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Kvennodd

Hei SigbjørnTusen takk for svarene.Har vært i kontakt med hjemstavnskommunen til denne personen, men der kunne de ikke finne noe. Mulig årsak kan være en kommunesammeslåing for noen år tilbake. Har også vært i kontaktet med Statarkivet på Kongsberg uten resultat.Jeg har ikke vært i kontakt med Råde kommune, dette fordi jeg venter på et svar fra Fylkesmannen ( har ventet en stund ! ). Men skal prøve med en henvendelse til Råde kommune imorgen.Mvh. Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.