Gå til innhold
Arkivverket

[#14756] Fattiggard Norderhov/Hønefoss


Gjest Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Asheim

Er det noen som kjenner til når Vee fattiggard i Hønefoss/Norderhov ble nedlagt og om det er muligt å¨finne ut hvor enkelte av beboerene ble av? Er det og en 'lett' måte å finne ut om/når en person døde i samme distrikt fra år 1900 og fremmover? I tilfellet noen har muligheter til å undersøke, så er navnet Klara Emilie Joelsdatter født 1876 i Skedsmo. (min oldemor). Hun bodde på Vee med to barn i 1900.På førehand Takk.Geir Asheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Lene Jansen

Hei! Ser det er lenge siden du skrev innlegget, og dette er vel ikke så mye hjelp men jeg nevner det alikevel. siterer boka Nordrehov kommune s 251 av Ola Brænden. På Vee ble anbrakt gamle og utslitte, sammen med barn og sinnsyke. Det står at det var pleiehjem. Gårdsdrifta gikk med tap, og i 1906 ble gården drevet for Herredets rekning. Et gamlehjem ble invidd i 1924, og Vee gård ble skilt fra dette i 1929. Noe mer nyttig får jeg ikke ut av det ved første øyekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.