Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#15162] Hvem er 'overjegermester' Refling?

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Det var et tynt grunnlang å arbeide ut fra. Nå er ikke jeg kjent med Ingeborg R.H. forfedre, og kanskje flere med meg. Når ble hun født(1895 Tangen Hedm.?-1989), og hvem var foreldrene. Foreløpig har jeg ikke funnet noen av de opplysningen du har gitt. Ingen Onsethagen i Biri.

Gjest Bjørn Herberg

Ingeborg Refling Hagen (1895-1989) født på Fredheim på Tangen i Stange av foreldre Hans Petter Olsen (Onset-)Hagen fra Biri (1862-1905) og hustru Johanne (Refling) Hansdatter Bakken (1860-1942.Onset skrives også Undset i enkelte kilder. Johanne brukte aldri navnet Refling etter sin virkelige far. Ingeborg fikk ikke engang vite hvem hennes far var før moren lå på dødsleiet. I den tilgjengelig historien om IRH kalles han bare 'Overjegermester Refling'. Hvem oppgitt far er (Hans) vet jeg heller ikke.

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett i Familysearch, men bare funnet dette: Gift 28/12 1886 Biri Hans Peter Olsen, far Ole Undseth og Johanne Hansdt., far Hans Andersen.Du finner vel kanskje Johanne H. her i 1865: LenkeI 1865 fantes det 3 overjægere i landet: Hedm. Romedal Christian Johns. log. ug. 33 år f. Romedal, Akershus Gjerdrum Lars H. Sørlie g. 60 år Sørum, S.Trøndelag Støren Ole O. Solberg g. 50 år Støren.

• 2 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Bjørn, jeg har aldri sjekket det som står i kjørkjebøkene, men kunne ikke overjegeren rett og slett være Hans Refling? og at det var derfor hun het Hansdatter? Stallgutt eller ikke? Jegermesteren var vel i stallen og sjekket jegerhesten og på den tida bodde det mange i stall og fjøs. På enkelte garder bodde til og med bondens barn i fjøset.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.