Gå til innhold
Arkivverket

[#15180] Calips - Carlsrøe - Karlsøen i Skjeberg.


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

(23) Beklager hvis jeg reagerte litt skarpt. Ikke meningen. Jeg er faktisk veldig takknemlig for referansen. Hvis det er noe som jeg har sagt, lovet eller lignende som ikke er oppfylt beklager jeg dette også. Bakgrunnen for at jeg ikke har lest referansen din, er at jeg har utsatt denne delen, da jeg ikke akkurat nå ønsker å lese den. Håper at det er iorden og at det ikke blir noen stor debatt ut av dette. Hvis det er noe galt jeg har gjort, så er det naturligvis bare å si ifra. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det høres ut som om du skal til slakterbenken :-)) Det dreier seg bare om en artikkel i Norsk slektshistorisk tidsskrift !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Her var mange ting på en gang: (A)Litteraturhenvisninger som kanskje ikke er fulgt opp, (B) innlegg som muligvis ikke er besvart, ©spørsmål om økonomi knyttet til litteratur og ikke minst (D) spørsmål om hva som er rett eller galt i denne sammenheng.For å ta dette fra bunnen av: Svært ofte er det spørsmål i dette forum knyttet til slekter som allerede er omtalt i en eller annen form for slektshistorisk litteratur. Dette kan være enkeltstående slektsbøker (slektsmonografier) eller artikler av ulik størrelse og kvalitet, da enten publisert i den overmåte store flora av årbøker og tidsskrifter som finnes over det ganske land eller i Norsk Slektshistorisk tidsskrift (1927-). Sistnevnte publikasjon er svært ofte aktuell, da en rekke av de mest aktuelle adels-, borger- og storbondeslekter i hele landet har vært behandlet en eller annen gang de siste 76 år (utgitt godt over 14 000 sider).Hva er så poenget med å referere til litteratur i steden for å 'pøse' ut deler av 'informasjonen' på internett hver gang det spørres?Svaret på dette spørsmålet er flerdelt. Det er først og fremst et hovedpoeng at spørsmålsstillerne bør ledes til steder hvor de _selv kan finne_ hva de søker. Dette er å foretrekke i steden for noen skal sitte å skrive av store mengder tekst for andre. Den finnes også mange eksempler på at biter av den etterspurte 'informasjonen' blir levert ferdig drøvtygd til enkle og kjappe svar (ute av kontekst) av velmenende hjelpere, ofte kun med det til følge at spørsmålsstilleren blir raskt mett og sulten på mer. Da øker forventingen til flere kjappe godbiter. Denne trenden har eksplodert i takt med at slektsinteresserte har tatt i bruk internett.Hvilket leder meg til neste poeng: De sammenhenger som presenteres i den refererte litteratur, de presenteres som et hele, slik at man ofte får med den argumentasjon og de kilder som ligger til grunn for det som presenteres. Dette er langt å foretrekke, da løsrevne sitat kan besvare enkeltspørsmål, men for at spørsmålsstiller skal kunne få økt forståelse for hva som spørres om kreves det at spørsmålstiller også setter seg inn i den totale sammenhengen.Dette trenger ikke koste mye penger. Selv om endel av litteraturen fortsatt er til salgs (bokhandelen, antikvariat eller hos forennger), finnes det i Norge et godt utbygd biblioteksystem, som vil kunne fremskaffe omtrent all tenkelig litteratur. For den som har vent seg til kjappe og enkle svar i vår moderene internttverden vil muligvis det å vente på en bok synes som en evighet, men den som venter på noe godt..........Hva er så rett eller galt? Ja, si det! Om man søker hjelp, bør man i alle fall ta i mot den hjelpen man får. Kaster man vrak på de tips og vink og referanser som gis er det jo ikke sikkert at man vil få noen hjelp ved neste korsvei.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hallo!I ditt innlegg Are (30) snakker du om flere saker. Og jeg er veldig enig i mange av de tingene du tar opp.Men hva vil du med avslutningen din? Har du opplevd at man 'kaster vrak på tips, vink og referanser' hvis man får det her?Jeg kan naturligvis bare snakke for meg selv og hvordan jeg tar vare på de tips, råd og vink jeg får her.Og det går i hovedak ut på at noe følger jeg opp straks, andre lager jeg som datafiler ( lagrer innlegg,) evt. printer det ut, slik at jeg har vedkommendes navn ( som hjalp meg med referansen) til framtidig bruk.Kanskje min reaksjon ( 22) (25) (26) var på bakgrunn av at jeg følte at jeg ikke helt ble tatt på alvor, ( at jeg fikk en følelse av at jeg 'brukte' mennesker på en eller annen måte) i tillegg til debatten som foregår undertemaet 'Vær så snill'. ( noe som forøvrig ikke er en debatt som omhandler Calips)Jeg setter ( og jeg understreker det igjen) veldig stor pris på all mulig tips, råd vink, referanser på disse sidene.Og jeg er iallefall ikke av de som kaster tips! De blir lagret, og sjekket. Om det tar kort eller lang tid.. vel det kommer helt an på.Jeg håpet at det ikke skulle bli en veldig stor debatt omkring dette temaet, men skjønner at det er litt frustrasjon rundt det med referanser, og det er naturligvis forståelig.Jeg er en glad amatør på dette området, og er veldig ydmyk i forhold til kunnskapene som veldig mange sitter på.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Torunn:Det er ikke min hensikt å lage noen stor sak ut av hva jeg hang meg litt opp i for en måned siden (innlegg (11)). Og innlegget jeg la inn i sted, var for å gi et bakteppe for hvordan jeg og flere med meg tenker, all den tid du ga meg et svar igår som ble fulgt opp av en smule meningskasting mellom deg og andre.Men skal vi tilbake til å diskutere Kalips, bør du nok få tak i den nevnte artikkel fra 1989 først.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ja.. jeg skal nok få tak i den.. :0)Og jeg kan vel se at det er dumt å kommentere et innlegg så mye senere.. Men som jeg har nevnt i innlegget var det bare en allmenn reaksjon og kanskje litt sene nattetimer... Muligens...Uansett!Jeg er veldig glad for alle tips, og jeg forsøker å 'gi noe tilbake' også! På den måten jeg kan.Jeg skal komme tilbake til denne diskusjonen når jeg har lest artikkelen om Calips, :0) og anser denne 'bi-diskusjonen' som avsluttet fra min side.:0)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Inntil man om noe lengre tid muligens bruker energi i en givende diskusjon vedrørende Kalips - må som nevnt artikkelen fra 1989 leses.For en gangs skyld antas en digresjon, som følgende: 'For ca. 33 år siden da man ikke var helt oppegående med slektenes eldste ledd, ville et plutselig fall inn i en slik debatt som dette, medbringe at man med en gang trodde det ble diskutert kaliper'n på ens gamle Volvo PV (kaliper = skivebremsedel) - og den var vel ikke funnet opp på det tidspunkt da PV'en ble lagd.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ifølge ulike etymologiske ordbøker betyr 'kalib' en urokropp, en beskrivelse som kan passe godt på f eks et dådyr, det dyret som vel svaret best til innholdet i slekten Kalips' våpen, og som dessuten finnes på søndre Østfold. Hvis det har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hva mer finnes på dette våpenmerke, er det også omtalt i den artikkelen du nevnte ( som jeg skal lese.... ) ?Jeg har vært borti et nettsted i Sverige hvor det er oversikt over mange våpen. Jeg husker ikke webadressen, men det var en oversikt over de familier som var opptatt i en eller annnet hus. Er usikker på hva det var.. Skal lete litt, og komme tilbake med mer, dersom jeg finner det.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Yes.. nå har jeg lest artikkelen! :) Vel skummet igjennom den. Men jeg hadde litt dårlig tid.. og artikkelen var lang. Det var mye informasjon som sto om Oluf Calips der.Men hvor står det om navnet på Øya? Det sto at faren tii Oluf hadde vært oppesitter på/ eid Karlsøya ( ikke skyt meg hvis jeg har feil! ) og at Oluf overtok etter ham.En annen digresjon, som ikke har med artikkelen, finnes våpenmerket til Oluf Kalips ( Det med rådyret/dådyret i ) noe sted på nettet?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei! Takk for linken, men av de få jeg gikk inn på, så så det ut som om det var linker til organisasjonsoversikter! Men takk likevel!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner ikke til at våpnet ligger avbildet på nettet noe sted. Teknisk er det ikke vanskelig å få det til, for den som er litt kyndig. Men spørsmålet som først må avklares, er hvem som vil betale kostnadene med å ha et slikt bilde liggende på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest arne kvitrud

I Rigsarkivet i København, 860, Håndskriftssamlingen 1, Terkel Klevenfeldt (født 1710 død 1777), Dokumenter vedr adelige familier, pakke 23 er det tre dokumenter knyttet til Oluf Calips. To er fra 1565 og ett er datert 15.2.1569. Dersom noen er interessert kan jeg legge dem ut her. De er alle skrevet av fra 'Register over alle Lande' i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Sett gjennom Norske Rigsregistranter (NRR) bind 1 og fant dokumentene der. Det er rimelig samsvar mellom Klevenfeldts avskrifter og det som står i NRR 1 side 455, 476 og 615-616.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg regnte med det ! Men allikevel må (før eller siden) tekstene fra Norske registre / Norske Tegnelser / Tegnelser over alle lande publiseres fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Til Tore (innlegg 42). Du finner Kalips, og mange andre norske våpen pent gjengitt med skarpe tegninger og rene farger på http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel. Du får opp et register, og velger hva du vil se på. Jeg vet ikke om disse våpentegningene er korrekte, vet lite om heraldikk. Men, jeg har sett på stamtavlene. Der finnes enkelte feil, ny kunnskap er ikke kommet inn. Det står ikke noe om at tegningene ikke må reproduseres. De kan sikkert kopieres til eget bruk, og med kildeangivelse vel også publiseres ?. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den aktuelle websiden er opprettet som resultat av et skoleprosjekt. Og jeg finner det lite hensiktsmessig å kritisere skoleelever for manglende kildehenvisninger. På den andre siden, er ikke gjengivelsen der noe av det jeg etterlyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.