Gå til innhold
Arkivverket

[#15450] Karl Oscar Johnsrud, fra Indseth, utvandret 1904

Gjest Terje Berger
 Del

Recommended Posts

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Nina Møller Nordby

Lail1, du kjenner kanskje til om det er mulig å hoste opp navnet på submittern selv om det ikke står på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nix. Dette er slike interne donerte data, som man må til selve tempelet å lese (i dette tilfellet i Alberta!) Jeg har snakket med Terje, og hans fru skal se hva hun kan ordne.De blir ikke sendt ut av kirken, de kan ikke engang fotokopieres. OG, du må ha bevis på familie-bånd eller ha prestens velsignelse for å få se disse....hrmf Lail1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er noe her jeg ikke får til å stemme.Jeg har faktisk en mistanke om at Karl Oskar født 03.08.1899 MULIGENS slett ikke er barnet til Nicolai Olaf Torvaldsen Johnsrud og hustru Kjersti, men sønn til gift mann Ole Amundsen og tjenestepiken Alma Mathilde Johansen, denne gutten ble døpt i Petrus 3. september 1899.Joseph Emanuel tilsiert at man skulle finne Johnsrud eller T(h)orvaldsen i Kristiania adressebøker 1898-1900, men det gjør jeg ikke.Dessuten virker opplysninger om at folk født på slutten av 1800-tallet har fødested Oslo, Akerhus lite pålitelige.Men dette er ikke grundig undersøkt. Her må det jo letes både i diverse menigheter pluss 5 metodistmenigheter.Kanskje er dette ubegrunnet, men jeg har en følelse at flere ting er 'feil' her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En feil på slutten, baptistene er det jo man må lete blant, hvor mange menigheter de hadde i Kristiania på dette tidspunkt, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Uppssss da blir det riktig gæli ...... Kan han da være ste-/fostersønn til Johnsrud??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Et uekte barn ja ... vel han er i såfall ikke den første som flagger ut under falskt flagg på denne måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Berger

Om han Karl Oscar var uekte eller fosterbarn kan jo stemme. Tippoldemora mi var 'lausunge'. Før jeg tar stilling til hva som er rett, skal jeg finne familien i Canada. Ryktene dør sjelden så fort. Dessverre kn vi ikke skjekke med DNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje sover vel, men da må vi ha svar på noen spørsmål1. fødselsdato på K.o. Den står på dødsattesten, som jeg fant i indexen innlegg 212. Når Thelma og K.O. gifter seg, vil det stå hans fars navn. Denne vielsesatteesten må finnes ett eller annet sted. Barn født i FL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis personen er den samme som jeg har mistanke om, vil fødselsdato'en stemme uansett.Om han er adoptert, vil vel adoptivforeldre som i enhver sammenheng uansett vil stå oppført og ikke de biologiske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvor kommer fødselsdatoen fra? Jo, fra Fmilysearch - og det er jo da 'bevist' at det er feil... eller?Ingenting av det vi har funnet er bekreftet av noe av det Terje vet. Sørlig ikke fødselsdatoen, for den kommer jo fra Familysearch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoen står også ved Folketellingen 1900 så det var derfor jeg la litt vekt på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det jeg ser av hele denne debatten, er ingenting bekreftet av det Terje vet fra før.Jeg finner ikke noe om K.O. Johnsrud i 1910, og det er jo forunderlig at Terjes fru aldri har hørt at familien bodde i Canada! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Berger

Om det skulle stemme at K O Johnsrud ikke er ekte sønn i huset, men foster/adoptivsønn, skulle det nok ha funnets med i Folketellingen 1900. Det var vanlig å ha fosterbarn, heller ingen skam å være fosterbarn. Vanlig er at fosterbarn allerede tilhører familien. Hvor Geir K Berntsen har fram opplysningen om andre biologiske foreldre, fortelles ikke. Men i likhet med min egen tippoldemor, så levde ryktene inntil jeg fant komfirmasjonsdokumenter, og hun er uekting. Om Alma Mathilde Johansen bedrev hor med en gift mann, vil dette ikke komme fram i frikirkens bøker. Tvilsomt at Alma eller gift mann Ole tilhørte baptistmenigheten. Det er i så fall Karl Oskars adoptivforeldre som tilhører menigheten og gjort en barmhjertighetsgjerning. Dette kan dog være dokumentert i en protokoll.Joseph Emanuel er født 1897, 2 år før Karl Oskar. Familien kunne helt enkelt være bosatt i en annen kommune. Så tiden før 1899 er et mysterium.Geir bruker 'Oslo, Akershus' som en av grunnene til at informasjonen savner nøyaktighet. Det er det moderne mennesket som kalt Kristiania for Oslo da datan blitt fylt med navn, årtall, steder og byer. Tar man utvalgte bygdebøker, finner man ofte at Han eller Hun flyttet til Oslo, selv om dette skjedde langt før navneskiftet.Jeg skal kontakte Karl Oskars slekt i Canada. Siden rykter sjelden dør ut kan de fortelle hva som er sannhet, ekte eller foster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Neida det er ingen skam, og vann kan faktisk være tykkere enn blod!Når det gjelder folketellingene så forteller ikke de alltid sannheten når det gjelder slektsmessige bånd. Senest i går fant jeg fram en familie for noen hvor kona var inne i sitt 3.gifte og barna fra første. I folketellingen fremsto barna som felles med mannens etternavn.Ut av innlegg 18 kan det virke som om det finnes atskillig flere barn. Hvor de ble født og når kunne jo være interessant å finne ut. Dersom du leter litt rundt vil du i dag finne levende Johnsrud'er i Canada, men så var det kanskje flere enn denne familien som utvandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Berger

Nøyaktigheten er ofte ikke stor. Når gubben har 15 barn med 3 hustruer, og det fortelles ikke hvem som er mor til hvem, eller når hustruene døde. Fulle prester med dårlig hukommelse. Jeg har sammenlignet dåpsinformasjon, konfirmasjon, familiebibler, skattelengder for en og samme person. Når det finnes en differense på over 1 år for fødselsdato, da er det ikke lett å være nøyaktig.Siden gamlemor Kjersti Johnsrud er begravd i Castor, Alberta, er det stor sannsynlighet att noen av Johnsrudene i Calgary er etterkommere av Laurits Godfred.Ellers er jeg imponert over engasjemanget fra deg og noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Utvandring er en særdeles spennende del av vår historie og fenger manges interesse. I tillegg finnes det etterhvert så mange kilder på nettet at de fleste på en eller anne nmåte kan spores ......alle unntatt min oldefar da :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått innlegget mitt, jeg avslutter derfor med å si;1. Det skulle IKKE nødvendigvis gått fram av folketellingen av 31.12.1900 om gutten var adoptert av familien Johnsrud.2. At 'min' Karl oskar er født 3. august 1899 under nevnte forhold finner du i Petrus MINI 5 1/7 f.29 no.284. Her har jeg å forholde meg til en primærkilde. Jeg har ikke sagt at denne gutten er identisk med vedkommende som man finner i folketellingen med samme fornavn og fødselsdato, men det er pussig at jeg ikke finner Torvaldsen Johnsrud (i en eller annen kombinasjon) i Kristiania Adressebog i 1900.3. Det er greit for meg at noen skriver at folk ble født i 1750 i Oslo (visste ikke at noen gjorde dette)selv om det faktisk betyr at de ikke var født i Christiania men i Aker, men uansett, vrien Oslo, Akershus var ny. Men hovedpoenget var at vedkommende person (dette er IKKE avskrift av kirkebøker) som har gitt disse opplsyninger, tydeligvis ikke bygger på primærkilder, ikke menighet og i noen tilfeller ikke dato.4. Utsagn som 'Hvor Geir K Berntsen har fram opplysningen om andre biologiske foreldre, fortelles ikke' gjør det riktig hyggelig å hjelpe folk. Det står klart hvor jeg har funnet opplysningene, nå har du fått en enda nærmere beskrivelse.Hvis du lesert innlegg 29 om igjen, legger du kanskje også merke til at det står MULIGENS med store bokstaver.Siden du ikke fester lit til hva jeg skriver, får andre finner Joseph Emanuel, alternativer til Karl Oscar/Oskar osv. Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Berger

Til Nina. Jeg beklager ordvalget. Det var på ingen måte å forringe hjelpen jeg har fått av deg og innlegget fra Geir. Fra min side var det kun en resonering om hva og hvorfor. Jeg takker så meget for hjelpen. En stor takk fra min hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er helt ok :-))Har du for sikkerhets skyld sjekket om han kan være født på Indseth? Ikke det at jeg tror det, men en sjekk kan jo avkrefte det. Ellers holder jeg en knapp på Geir........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Berger

Det er vel bare Norge der gårdsnavnene har skapt etternavn. I Sverige er det bare gran björk, qvist og annet. Jeg har 25 år i Stockholm bak meg.Johnsrud-navnet må komme fra en gård. Om det finns en Jonsrud gård i nærheten av Indseth i Kvikne, langt opp i Østerdalen, forteller ikke historien enda. Blir muligvis lettere å leite via Kvikne og gå bakfra. Dessverre bor jeg for langt borte. Tidligere kunne jeg stikke inom Deichmann og der skumlese en interesant bygdebok for muligvis skaffe et grunnlag.Jeg tror nok at tanken fra Geir har veldig mye sannhet. Men lukker øynene for den sannheten en liten stund.Jeg har lest innlegg nr.13700 med kommentarer. Mye matnyttig stoff. Skal granske den bedre før jeg leter etter representanter av min egen slekt som emigrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.