Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørg  Myhre

[#15466] Nes I Hedmark

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei! Jeg har kommet til Nes, der bodde Frantz Frantzen med hustru Ingeborg Michelsdatter da de får deres to barn, Michel og Frantz,de bor i Modum i FT 1801 og har da fått fler barn, jobber ved tegleverket og bor på Brevig,sønnen Jacob er vår link,men er det noen mulighet å finne hvor de var før Nes , kan de ha innvandret, fra hvor?Navnene kan vel tyde på det ,eller hva?Håper noen kan tipse meg om videre leting,kirkebøkene er vel på Hamar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Harald Haug

Den gode nyheten er at Statsarkivet på Kongsberg også er godt forsynt med mikrofilmkopier av kirkebøker fra Hedmark og Oppland, det blir jo betydelig kortere vei for deg. Den dårlige 'nyheten' er at Nes prestegård brant i 1802. Imidlertid har Nes på Hedemarken en svært god bygdebok, og mange kompetente lokalhistorikere.Viser forøvrig til lenke under 15469 (2).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Kvennodd

Hei BjørgVed noen søk på IGI fant jeg Frantz Frantzen døpt 10.05.1754 Næs i Hedemark med foreldre Frantz Frandsen og Pernille JacobsdatterIngeborg Michelsdatter, f. 07.12.1755, Næs i Hedemark av Michel Henriksen.Fant også Michel døpt 09.01.1780, Frantz døpt 09.12.1781 begge på Næs.Men i 1801 tellingen hadde de jo ytterligere 3 barn, Jacob, Pernille og Goro men de fant jeg ikke på IGI.Det var også flere muligheter på Frantz Frandsen født fra 1718-1726 som kunne være far til Frantz. Men først vil det vel være naturlig å skjekke disse opplysningene opp mot kirkeboken for Næs før vi leter videre.Mvh. Inger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En liten rettelse, Michel ble nok døpt 8. januar 1780 (ikke 9.), på 1. søndag etter Epiphanum, sønn av Frans Fransen og Ingebor Michelsdatter. (Nes Klok 1 1653-1784 6/7).Dåpsdatoen for Frans (som navnet er skrevet i Klok) er riktig (samme kilde).De andre barna har jeg ikke sett etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Må nok gå i rette med deg her Geir.8/1-1780 er en lørdag! Michel Fransen ble døpt 9/1-1780, født på Gieltkilteie. Inger: Stol ikke helt på Family Search og til Jon, ikke på Bygdebøker heller. Frans Fransen ble ikke født eller døpt 10/5-1754 men døpt 10/3-1754, Eeg, Helgøya på Nes som uekte barn av Frans Fransen ,Dragon og Pernille Jacobsdatter.De fikk 7 barn og Frans fikk to til med ny kone, Ingebor Michelsdatter, Michel dpt.9/1-1780 Gieltkilteeie og Frans 9/12-1781 Ihleeie.hansmyhr@online.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Harald Haug

En må da ha lov til å nevne bygdebøkers eksistens uten at det dermed er sagt at en stoler blindt på dem. I kirkebøkers fravær kan bygdebøker i det minste være en veiviser til originalkilder som er vanskelig for amatører å få oversikt over.Men at klokkerbøker over fødte i Nes er bevart såpass langt bakover i tiden før prestegårdsbrannen, var jeg ikke klar over, selv om grundig gjennomlesing av Riksarkivets oversikt tydelig avslører dette. Bildet er dermed ikke så svart som jeg gav uttrykk for i mitt forrige innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hans har rett, jeg blingset, glemte at det var skuddår og så på feil tabell. Michel VAR døpt 9. januar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skrev så upresist så man skulle tro at skuddåret hadde betydning for 1. søndag etter Epiphanum. Det hadde kun betydning for hvilken kolonne i tabellen jeg skulle lese og da gjorde jeg feilen. (Bruker R.W.Bauer og kjenner til alle feilene her før og etter 1770-fordordningen, de same feil som i DAGE).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Ikke misforstå meg Jon, mente bare at når en først nevner bygdebøker bør en også gjøre oppmerksom på at de inneholder masse feil siden opplysningen var myntet på amatører. Er enig i at de er kjekke å ha, lett tillgang på ting , men sjekk i originalkildene. Du skulle sett mine 'svært gode'bygdebøker fra Nes med alle rettingene jeg har gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg  Myhre

Hei Hans Hvor har du lest at Pernille og Frans hadde 7 barn, men de ble vel gift? Døde hun , siden han fikk ny kone?Hva er tittel på bygdeboka for Nes?......bjørg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Jada, de ble gift, men vi har bare klokkerbøker frem til 1800 og de gir kun døpte. Jeg har skrevet av allt frem til 1830. Derfor vet jeg at de fikk 7 barn og at han fikk to til med ny kone. Nes Bygdebok I, II og III, nr.4 er under arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Jeg har tatt opp denne saken pånytt som har ligget en stund i dvale. Jeg ble usikker på , er Pernille og Ingeborg gift med samme mann eller far og sønn. Jeg fikk ikke dette til å stemme. I FT 1801 er både Ingeborg og Frands gift for første gang? Da frands Frandsen blir døpt 10 mars 1754 i Nes er Frands Frandsen og Pernille Jacobsdatter foreldre. Jeg har ikke fått lånt bygdebøkene ennå ,men håper snart og da blir det muligens fart i sakene. Hilsen Bjørg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Fant du virkelig Frans Fransen og Ingebor Michelsdatter på Nes i 1801??????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Takk Jan Peter. Til Bjørg, du har jamen rett. Vi har bare klokkerboka som kun gir døpte 1664-1800 så det er ikke lett å skille folk og siden Frants og Ingeborg ikke fikk flere enn to barn antok jeg at Frants hadde ny kone og at de var døde i 1801 siden de ikke var på Nes. Uffda, man skal ikke tro men vite, beklager Bjørg! To søsken av Frants f.1754 er gift, Dorthe f.1767 og Povel f.1770 og er på Nes i 1801. Bygdeboka gir svært lite opplysninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg har funnet at gården Hjelthjelt er sentral i dragon Frands Frandsen sitt bosted. Tidligere skrevet med G. Stedet er i nærheten av Stavsjø kirke. Jeg har aldri vært i området , men vil gjerne motta opplysninger om noen har? Bygdeboka tok nok feil med hensyn til Mikkel født i 1780, han er nok sønnen til Frands og Ingeborg . Men det var også uvanlig at det ikke var barn hos Frands og Pernille mellom 1754 og 1770, men så er det jo bare klokkeboka også da, siden de andre ble fortapt i brannen. Hilsen Bjørg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg  Myhre

Var litt rask. Jeg fant ikke Dorte i Klokkeboka ,men jeg fant Børre som ble født i 1773

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Frand Frandsen dragon og Pernille Jacobsdatter fikk sønnen Frands 1754 på Eeg, Helgøya.De var da trolovet.Senere kom: Jacob 1756 Nordre Lie, Niels 1760 Eegseie, Marthe 1673 Balstad, Dorthe 1767 Byeeie, Povel 1770 Gjeltkilteie og Børre 1773 Gjeltkilteie (Hjelthjelteie). Sønnen Frands Frandsen f.1754 fikk Michel dpt.9/1-1780 Gieltkilteie og Frands dpt.9/12-1781 Ihleeie. Bygdeboka tar feil med hensyn til Michel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.