Gå til innhold
Arkivverket

[#15484] Vet noen hvor Johan Fremmings løkke var ? Christiania-Bydøy ?

Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Min oldemor ble født på Ladegaardsøen som i dag heter Bygdøy.Muntlige historier sier at hennes svenske foreldre jobbet på Kongsgården og Johan Fremmings løkke ble nevnt i flere sammenhenger.Jeg har innbilt meg at dette da var på Ladegaardsøen, men min oldemor ble døpt Vestre Aker Kirke i 1882 og det er jo et stykke unna. Men de sognet kanskje til den kirken også på Bygdøy på den tiden ? Fadderenes bosteder oppgis til hhv Ladegaardsøen og Hegdehaugsveien.Har lett etter hvor denne løkken kan være, men finner den ikke noe sted. Har søkt etter Johan Fremming i tellingene også, men finner ingen som passer. Jeg vet ikke sikkert om jeg har den korrekte stavemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Fremming er Eidsvoll-navn (gardsnr. 183 Langset sogn)og så vidt jeg vet eneste sted i landet der navnet finnes. Det skrives også Fremmen eller Fremmin, men som slektsnavn Fremming. I 1865 finnes en Johan Syversen som adoptivsønn til Peder Halvorsen og Marte Marie Jakobsd. på Fremming, men om han tok Fremming som slektsnavn, hvet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Oslo Byleksikon har intet om denne Fremmings løkke..., og dette leksikonet nevner faktisk flere løkker... men, det kan jo selvsagt være noen flere... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.