Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#15484] Vet noen hvor Johan Fremmings løkke var ? Christiania-Bydøy ?

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Min oldemor ble født på Ladegaardsøen som i dag heter Bygdøy.Muntlige historier sier at hennes svenske foreldre jobbet på Kongsgården og Johan Fremmings løkke ble nevnt i flere sammenhenger.Jeg har innbilt meg at dette da var på Ladegaardsøen, men min oldemor ble døpt Vestre Aker Kirke i 1882 og det er jo et stykke unna. Men de sognet kanskje til den kirken også på Bygdøy på den tiden ? Fadderenes bosteder oppgis til hhv Ladegaardsøen og Hegdehaugsveien.Har lett etter hvor denne løkken kan være, men finner den ikke noe sted. Har søkt etter Johan Fremming i tellingene også, men finner ingen som passer. Jeg vet ikke sikkert om jeg har den korrekte stavemåten.

Gjest Trond Lunde

Fremming er Eidsvoll-navn (gardsnr. 183 Langset sogn)og så vidt jeg vet eneste sted i landet der navnet finnes. Det skrives også Fremmen eller Fremmin, men som slektsnavn Fremming. I 1865 finnes en Johan Syversen som adoptivsønn til Peder Halvorsen og Marte Marie Jakobsd. på Fremming, men om han tok Fremming som slektsnavn, hvet jeg ikke.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.