Gå til innhold
Arkivverket

[#15498] Marit Johnsdtr. Borten til Amerika 1867, men hvor?


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Min tippoldemor, Marit Johnsdtr. Borten f. 1816 i Flå, Sør-Trøndelag, utvandra i 1867 til Amerika.Hun reiste fra Trondheim 13. mai 1867 med skipet Victor. Bestemmelsessted var Quebeck, men dette var vel bare en transitthavn? Skulle gjerne visst hvor det ble av henne der borte. Har ikke funnet henne i noen skipslister eller andre databaser så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hun skulle vel til Canada da tenker jeg Lenke . Men hun var jo 51 år og hadde barn. Hadde mannen eller noen av barna emigret før henne og hvor, når etc? Hvor er hun i 1865 tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tror ikke hun var så ensom likevel jeg, for samme dag drar en annen Borten til Quebeck. Kan vel være sønnen og hans kone Lenke Ole Johannes. Borten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hun ble aldri gift i Norge, men hadde ei datter utenfor ekteskap i 1843, som var min oldemor. Hun bodde i heimbygda hele livet, og døde i huset jeg bor i i 1937.... Derfor måtte Marit ha hatt andre kjente der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Selvom innreisehavn var Quebeck, kunne hun like gjerne havnet i Minnesota.... Dette var nemlig en av over 70 ankomsthavner for immigranter til det nye land....Ellers tror jeg dette blir litt av en nål, dersom du ikke har flere opplysninger. En ting jeg gjerne skulle ha sett, var hvor hun var i 1865. Og, Nina, hva får deg til å si at Marit var gift og hadde barn når hun reiste?-----------Hehe., du har mer flaks enn du har fortjent!!!!!Jeg fant henne!!Minnesota, Fillmore Co., Harmony Twp. 1900, 12. juni 1900Borten, Marit J., Boarder, white, female, born april 1816, 84 år sist bursdag, single. F. i NOrge av norske foreldre, immigrerte i 1867, kunne både lese og skrive!.-..............'Hun bodde hos familien Harstad (kan være Herstad) som bestod av bl.a. Tallef Harstad, f. juni 1836 imm. 1861 og fruen Margit f. august 1848. imm 1861. Alle barna f. i MinnesotaI samme hus bodde servant John Lofthus, singel, imm. 1896.Sier de siste navnene deg noe? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En hypotese, og barn var jeg GANSKE så sikker på siden Håvard etterlyste sin tipp :-))Og ikke rent sjelden har mannfolka dratt i forkant.Det kan jo fremdeles være et slektsskap mellom Marit og denne yngre Borten som drar samme dag.Flaks at hun ble så gammel og lot seg spore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du sett denne etterlysningen, Håvard? Jeg ser at det ikke er de samme folkene,men det er lissom samme gårder og steder og slik.Submitter: Wendy Piano Subject: Great grandmother Kari Borten - Fla, Melhus Message: I am looking for information on ancestors of my great grandmother Kari Borten born June 11, 1849 in Fla to Lars Olson Borten and Marit Andersdatter Nyhus. Oral tradition says that the Borten farm was in Ler, ner Fla in the Parish of Melhus. Can you help me? Thank you. WSPianoLenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Tusen takk Laila! Dette var virkelig flaks ja! Men du vet vel ikke om jeg hadde fortjent denne flaksen eller ikke?:-)) Takk til deg også Nina for hjelpsomheten!Dette har jeg lurt på i mange år, men skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tatt det opp her inne tidligere. Nå har jeg i hvertfall muligheter til å finne ut enda mer om livet hennes der borte, når jeg har såpass mye håndfast å gå ut fra.De navnene som er nevnt i folketellinga er helt ukjente her i ditriktet, men hun hadde jo vært der borte i over 30 år, og kunne fått mange nye bekjentskaper i løpet av den tida:-).Når det gjelder Wendy Piano, så traff jeg henne for et par år siden da hun besøkte heimplassen til forfedrene sine her i Flå. Så den etterlysningen du nevner må være fra før den tid. Hun hadde forøvrig ikke noe med 'min' Marit å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Håvard Ler

Tar opp denne igjen etter 7 år for å takke Laila enda en gang for at hun fant min tippoldemor for meg den gangen! Det er fantastisk hva man kan finne ut ved hjelp av internett og gode hjelpere.Nå har jeg akkurat vært i Harmony, Minnesota og besøkt gravstedet til min tippoldemor Marit!! Det hadde jeg ikke trodd for 7 år siden. Det var veldig spesielt å være den første av hennes etterkommere som besøkte gravstedet etter 102 år. Hun døde i 1908, 92 år gammel.Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.