Gå til innhold
Arkivverket

[#15518] Johan Daniel Fürstenberg/Birgitte Cathrine Leus/Leugh


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Til 23: Du har vel funne dåpen hennar? Eg har rekna ut fødselsåret 1734 sidan ho var 67 år i 1801: Lenke - men eg veit at slike reknestykke ofte blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Endeleg var det eg som hadde rett. Har du forresten sett i Erlandsen? Lenke Rettingane på s 114 er interessante. Ein stad på arkivforumet har eg fått vite namnet på han som har gjort rettingane, men eg finn ikkje det namnet no (det var vel ein arkivar i Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Historia om Amalie von Kronfels og den kjekke handelsmann Løeg fra Valderhaug på Sunnmøre er å finne i novellesamlinga 'Die Familien Walseth und Leith' (1827, på dansk 1834) av nordmannen Henrik Steffens (1773-1845), mineralog og naturfilosof i Berlin. Eg har bare lest utdraget om komtesse von Kronfels og handelsmann Løeg. Det ser ut til at Steffens har brukt virkelige namn, og kanskje virkelige historier som førelegg for 'novellene' sine.Det er umulig å gjengi handlinga her, men paret møtte kvarandre i Warzawa 1737, blei forelska, men ekteskapet blei hindra av Amalie sin grumme halvfarbror, grev Kronfels. I staden blei Amalie gift med ein prest Wachsmuth, som skulle vere misjonær på Grønland. Dei var på Grønland nokre år, men på reisa tilbake dreiv skipet av for ein storm, og dei 'blev bjerget af Lodser paa Godø, Præsten døde underveis og hun kom til Gidske, og Løeg blev gift med hende paa Valderhaug.' Sukk.På skiftet etter Hans Løeg 7. februar 1791 er barna rekna opp slik: Nils, myndig, Andreas, myndig, Knud Severin, i Nordland, Anne Sofie, daud, enkemann: Hans Bernhoft. Dette treng ikkje tyde at Hans Løeg ikkje hadde andre barn, men altså ikkje ektefødde eller med arvingar 1791.Bror til Johan Daniel Fürstenberg, Hans Christian Fürstenberg, var ellers borgar på Hareidstrand 1746-61; gift med Alhed Schubart. Fra Hareid til Valderhaug er ikkje sjøvegen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Skifte etter Hans Petter Fyrstenberg avsluttes i Bergen 21.sept.1745.Arvinger er 3 brødre +1 søster. Bror 1: sal.Jan Petter Fyrstenberg, barn: Jan Daniel myndig, Hans 22 år, Berte Marie x Sylvig i København, Clare Johanne 24 år hos Lars Widding i Christiania, Christine x Lars Brekke i Ulland sogn, Mette Sophie 21år og Anna 20år. Bror 2: sal.Paul Jakob Fyrstenberg, barn Annanias myndig, Johan 22år, Birgitte 23 år på Sund, Søster Dorothea 20 år og Inger Margrete 19 år. Bror 3: sal.Christian Fyrstenberg,barn Johan Daniel myndig, Hans myndig på Sunnmør,Berte 24 år i Christiansund og Sophie Amalia 18 år i Christiansund.Eneste søster Sophie Amalia x Otto Weinwick. Foreldrene til søskenflokken en vel den Jan Fyrstenberg,skolemester i 16.rode 1683,og Berte Hansdtr som før 1700 var gjengift med Daniel Munch -1712dk , også skolemester i 16.rode. Bror 1 Jan Petter Fyrstenbergs barn døpt i Nykirken melleom 1712 og 1725. Bror 2 Paul Jakob Fyrstenbergs barn døpt i Domkirken mellom 1720 og 1729.Søsteren Sofia Amalias barn døpt mellom 1718 og 1725 både i Nykirken og Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til 31:Anne Sophie Løeg, død ved skiftet i 1791, gift med Hans Bernhoft, må være de samme som vi finner på IGI som foreldrene til Hans Leuch Bernhoft, 1784-1866.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Birgitte Leugh kjem mest sannsynleg frå Danmark. I følgje Erlanden sollisiterte Johan Daniel Fürstenberg fire år i Kjøbenhavn før han vart utnemnd til sokneprest i Bo i Romsdalen. Å sollisitere er for meg eit framandt ord, men eg tolkar det som eit forsøk på å få ei stilling ved personleg å møte dei som står for tilsetjinga. Han har altså gifta seg straks han fekk ei stilling. Birgitte kan ha stått ved side hans alle desse åra, men det er vel meir sannsynleg at dei har treft kvarandre i Kjøbenhavn?Å sollisitere (sollicitere) kan vel ikkje ha vore særleg inntektsbringande?Derfor, Knut, håpar eg at du steller pent med hjelparen din på danskesiden. Det skulle vel vere råd å finne spor etter Leuch/Leugh/Løg/osv i danske kjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Tja, min gjetning: er Birgitte datter av skovrider Leugh ?Min danske hjelper: det er sikkert flere enn jeg som har fått god hjelp av Gudrun Wallengren, hun bør forgylles og tas med i aftenbønnen ! For oss i den absolutte periferien av bibliotekverdenen er hennes hjelpsomhet av uvurdelig betydning.Det Gudrun har funnet i arkivene har jeg lagt ut ovenfor.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Heggem

Hei Knut! Dersom personen under er den du søker, så kan jeg bidra med noen etterkommere av Johan Daniel fram til våre dager.Johan Daniel Furstenberg, f. 22. Mar 1722 i Christiansund, (sønn av Christian Furstenberg og Anna Maria Busch). Han giftet seg med (1) Birgitta Cathrine Loy, gift 15. Mar 1769 i Slotskirken, København, f. 1745. Han giftet seg senere med Catherine Balch. Johan døde 1801. Barn: i Catharine Hedevig . ii Mariane Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Heggem

Hei Knut! Det kan bli litt omfattende å legge inn dette her, så har du en e-post adresse så kan jeg sende over dette til deg.jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Skorpen

Til Jan (37): Gjeld tilbodet om etterslekt etter Johan Daniel alle med namnet Knut?I så fall er eg også interessert: Knut_Skorpen@hotmail.commvh Knut - ein etterkommar som du kanskje har på lista di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Heggem

Hei Knut! Ingen nevnt ingen glemt. Tilbudet gjelder selvfølgelig alle som måtte ha interesse av den. Sender den over til deg umiddelbart.jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk skal du ha, Jan. Etterslekta til Johan Daniel og Birgitte er nok stor. Som du ser av 1801-teljinga [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=261&teljing=ft1801&filnamn=f11662.wc2&amt=16&funnenr=373>Lenke er det fleire born i 2. generasjon enn du har på lista di - og i tillegg til dei vart systera Christiane Scharffenberg fødd 07.02.1801. Ho og Truls Hansen Lenke fekk dottera Cathinka W.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Heggem

Hei Knut S. Det er helt riktig som du skriver at etterslekten nok er stor. Har konsentrert meg kun om min kones aner som går tilbake til J. D. Fürstenberg og hans kone Birgitta Catharina Løg/Leug/Loy (stryk det som ikke passer).jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Larry Justad

Greetings! I am sorry, but I do not speak Norwegian. I am a direct descendant of Johan Daniel Furstenberg and Birgitte Christine Leug. I have much of the same information you have been discussing, and have been trying for years to determine where Birgitte is from. I am not so sure, though, that she is from Copenhagen. I say this because in the probate record of Catharina Balch, Johan Daniel Furstenberg's first wife, dated May 31, 1768, 'Jomfrau Birgithe Leug' is mentioned. The probate record was written at Saltdalen, Nordland, and does list Johan Daniel Furstenberg as the 'residerende Pastor til Saltdalens.' It also says that he 'resudi Kiobenhavn.' It says that the probate was signed by J.D. Furstenberg on September 10, 1768, in Copenhagen. This is according to film #125265, pages: 622-635 1/2, from the LDS Church Family History Center for Norway, Nordland, Saltdalen. I would be curious to find out any new information anyone may have rgarding this couple. Thank you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Aarønes skriver (lenken i innlegg 47) også: 'Fürstenbergs bror, Jørgen, bodde under bakken tett ved vegen til Karlsnes og var forpakter av kongetienden i flere prestegjeld.'Denne Jørgen (f. 1732 iflg. innlegg 10) er ikke nevnt i skiftet i Bergen i 1745 etter farbroren Hans Petter Fyrstenberg (innlegg 32). Hvorfor ikke, tro ? Han var tydeligvis ikke død (ref. Aarønes). (Men det var kanskje hans søster Elizabeth Christina, f.1734, som heller ikke er nevn i skiftet ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det er ikke så mye nytt vi kan bidra med fra Kristiansund, men i ETCs arkiv Lenke står det følgende om denne familien (+ = død, x = gift med, xx = gift med for andre gang)Fürstenberg, Christian + 1738. Gullsmed i Lillefosen. Eier av m.no. 363, Knudtzoneiendommen, Innlandet 30/10 1719-x Anna Maria Busch (xx17.. Jens Jacobsen Scheen, Baker, Jfr. Scheen)B1. Johan Daniel Fürstenberg f. 22/3 1722 Lillefosen + 30/7 1797. Kateket og skoleholder i Kristiansund 1751-. Senere res,kap. til Saltdalen og sogneprest til Klæbu.x 2/1 1756 Catharina Balch + 2/12 1756 barselseng. Jfr. Balchxx 15/3 1769 Birgitte Cathrine Leus f. 1743 K.havn + 30/3 1810C1. Mariane FürstenbergC2. Cathrine Hedewig Fürstenberg f. 1770 + 24/10 1852x Christian Fredrik Wilhelm Scharffenberg f. 1769 +26/3 1823. Oberstløitnant, Bergenhus.B2. Hans Fürstenberg f. 1725, kf. 1742 + 1784 Bud. Bodde på Bud fiskevær. Skifte 16/6 1784. Boet var fattig, hvorfor arvingene forigåes heter det i skiftet.B3. Sophie Amalia Fürstenberg f. 1727, kf. 1743x 17/9 1749 Rolf Tønnesen Horn. Skomaker i Kristiansund. Jfr. HornB4. Jørgen Mathias Fürstenberg d. 29/2 1732 +som barn.B5. Elisabeth Christine Fürstenberg f. 1734 +23/8 1735B6. Jørgen Mathias Fürstenberg f. 3/8 1736 +6/11 1801 Otterholmenxxx FK. 7/1 1795 Ane Erika Quam---------------------I ETCs arkiv B1 Skjøte og pantebok står det om matrikkel nr. 363: Oprindelig bebygget ca. 1705 av fogden Fredrik Munch.30/10 1719 Skj. fra F. Munch til gullsmed Christian Fürstenberg på en gård 'her i Fosen mig tilhørende, beliggende imellem Sr Richard Hagerups Gaard og Niels Christensen Smeds Gaard'. (Nordmøre pantebok B 134b)20/1 1721 Obl. fra Christian Fürstenberg til Povel Olsen, stor 100 rdl. med pant i hans 'iboende Gaard' imellem Richard Hagerup og Nils Smed. (N.pb B - 91)30/8 1742 blev enkefru Anna Maria Fürstenberg, f. Busch gift med baker Jens Scheen, som derved overtok eiendommen.-----------------I Kristiansunds historie står det ikke så mye, men i bind 3 side 409 står det om kateketen:Kateketen skulle lønnes med 30 rd. av kirkekassen, og foruten sin kirketjeneste skulle han ha plikt til å undervise fattiges og rikes barn 'med lige flid'. Til kateket ble i 1751 utnevnt 'studiosus' Daniel Fürstenberg. Han må ha vært fylt av Syvstjernens ildfulle ånd. Etter å ha sittet få år i stillingen reiste han nemlig som ordinert misjonær til Vefsen i 1756. Der er det en henvisning til en note som sier: Kristiansunds ministerialbok. Under ektevidde 2/1 1756.StaPå side 513f står det i samme bind om gullsmeder i Lillefosen: 'Christian Fürstenberg var gullsmed i Fosna fra den store nordiske krigs tid til sin død i 1738. Han hadde egen gård på Innlandet fra 1719 av og det ser ut til at han satt i relativt gode kår. Fürstenberg var gift med Anna Maria Busch og de hadde seks barn sammen. Deres eldste sønn, Johan Daniel, ble i 1751 kateket og skoleholder i Kristiansund og fungerte senere bl.a. som res. kapellan i Saltdal og sokneprest i Klæbu.'Vi har ikke hatt tid til å gå inn i kildene for å se hva som står der, men dette gir vel noen avklaringer; bl.a. at Christian Fürstenberg hadde en sønn Johan og en annen sønn Hans?! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk for referansen, lokalkunnskap er jo alltid nyttig !Er det mulig å spore denne Anna Maria Busch, g.m. Christian F. ? Er Busch et familienavn fra området ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.