Gå til innhold
Arkivverket

[#15569] Tønnes Andersen Berg fra Flekkefjord (Kristiansand)


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Tønnes Andersen Berg: I de sjømilitære arkivene for Trondhjem fra 1789 oppgis det at han er født i 1760 i Flekkefjord og tidligere har vært innskrevet i rullene i Christiansand.Tønnes Andersen (Berg) var i Trondheim i 1787, da han giftet seg i Vor Frue 5.6.1787 med Johanna Jakobsdtr (Ungkarl og Pige). Tønnes er matros. I 1801 bor han i Tr.heim (44 år i Sandgaden 56)m/ hustru Johanna Pedersdtr (44) og barna Ebbe (15), Anna Hendricha (14),Petter Andreas (12). Alt tyder på at han blir i Trondheim, selv om dødsfall ikke er funnet.Kan noen hjelpe? Det ser ut som om kirkebøkene for Flekkefjord er borte for det aktuelle tidspunktet. Kan det være snakk om andre prestegjeld i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mener du at kirkebøkene er borte eller at de ikke er lagt utpå internett?mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Agnete:Siden de mangler i oversikten over Flekkefjord for perioden rundt 1760, vil jeg anta at innførslene som det letes etter finnes her:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Dessverre - de mangler nok 'på ordentlig', hvis jeg ikke har misforstått totalt det jeg leste på Riksarkivet. Det bekreftes av det likelydende, som står under Flekkefjord, Vest-Agder i Arkivverkets oversikt over mikrofilmede kirkebøker (samme som Knut refererer til, men direkte på Flekkefjord i Vest-Agder):'Flekkefjord hørte opprinnelig til Lund prestegjeld. Ved kgl. res. 31.01.1820 ble Flekkefjord og Nes utskilt fra Lund prestegjeld og dannet et nytt prestegjeld sammen med Hidra sokn fra Sokndal prestegjeld. Bakke og Gyland ble ved kgl. res. 15.01.1971 lagt til Flekkefjord prestegjeld. Flekkefjord har kirke felles med Nes.''Fødte, konf., vigde, døde 1724-1760: Se Lund MINI A 1 - A 2.Fødte 1758-1772 og 1801-1815: Mangler.Fødte og døde 1773-1806: Se Nes MINI A 1.'Hva gjør jeg da? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som nevnt i innlegg nr. 3 vil jo da Nes inkludere Flekkefjord - med stor sannsynlighet for det som søkes i 1760:A 2 1738-1760 05 Lund, Nes, Bakke, Gyland og Tonstad sokn. Fellesregister 1738-1740. Lund og Nes: Fødte, vigde og døde 1741-1760, konf. 1759-1760. Off. skriftemål.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Ut fra hva jeg kunne lese ut av (en usedvanlig uryddig sammensatt) mikrofilm av en usedvanlig gristete kirkebok, der presten sparte på plassen i ekstrem grad: Det mangler virkelig. Det ville glede meg stort hvis noen andre har motsatt erfaring - at Flekkefjordsdåpene f.eks. 'gjemmer seg' et uventet sted på denne fæle filmrullen. Så vidt jeg kunne se er det angitte korrekt: Dåpsopføringene opphører 1758.Dessuten: Arkivet oppgir hvor man skal lete i hhv Lund og Nes - for tiden både før og etter 'mangler'-perioden. Hvorfor skulle de unnlate å gi slik info om det ikke var reelt?Forbehold: Jeg hadde (og har dessverre alltid) svært dårlig tid på arkivet. Det er dessuten mulig at det er noe jeg ikke forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Mmm. Har tenkt på dette med konfirmasjoner. Jeg håpet imidlertid at noen enten hadde vært borti mannen eller 'mangel'-problemet før. Kirkebokmangler skaper gjerne interesse for alternative kilder.Men denne kirkeboka inviterte slett ikke til nærmere studier! Presten sparte på papiret, sløste veldig med blekket (og muligens også med annet flytende).Drømmen er likevel at noen har tatt jobben med å sortere og taste noe av den informasjonen jeg trenger. F.eks. om konfirmasjonene. Ikke på DA, men kanskje mer privat. Det er jo så mye ukjent gull 'der ute'. Flekkefjordsentusiaster?Jeg har ellers skrevet til Statsarkivet i Kr.sand og bedt om informasjon fra sjømannsrullene. Det er noen uker siden, men jeg har ikke gitt opp håpet om et svar.Takk for hjelpen så langt! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.