Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#15595] Døde på barselseng - hvor er barnet?

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Ein kan ofte finne merknad om at kvinna er død uforløyst, og barnet eksisterer då ikkje som eige individ. Dette kan vere forklaringa også i tilfelle der det ikkje står nokon merknad om det. (Skrekkeksempelet mitt er merknaden 'døde uforløst etter otte dages sygdom' - godt medisinen har gjort framsteg sidan den gong!)Eit svært uferdig barn vil vel heller ikkje alltid vere ført inn i kyrkjeboka, dersom der ikkje er eigen rubrikk for dødfødde.

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, det ble vel kalt 'barselseng' selv om det var tidlig i svangerskapet. Noen steder har de som du sier egen rubrikk for dødfødte. Hadde de det i kirkebøkene for Korskirken på denne tiden? (De er iallefall ikke på DA.) Jeg går uansett ut fra at barnet ikke levde.

Gjest Aase R Sæther

Hadde mora barn frå før, kan du få ein ide om forløpet ved å sjå på avstanden til forrige fødsel - er det godt under eit år, kan du nokså sikkert gå ut frå at det var ein for tidleg fødsel. Men barnet KAN ha levd og blitt utegløymt i dåpsprotokollen; eg kan i farten ikkje kome på at eg har opplevd noko slikt, men det kan tenkjast.

Gjest Yngve Nedrebø

I rubrikken for Dødfødte i Korskirken 1863 finner man '19de Marts Gaardbruger Lars Atlesen Biskpshavn og H Marthe Jakobsdtr Sandv. 1-83, Anmeldt den 24de Marts af Jordemoder Anne Solberg'. Innførselen er ført på sidene for mannkjønn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.