Gå til innhold
Arkivverket

[#15678] Svend Grubbe, d. 1761 Grytten, Rauma

Gjest Vidar Øverlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Øverlie

På FamilySearch ser jeg at Hilleborg Daa f. 1618 var gift med Jacob Knudsen Grubbe f. 1610. I denne sammenhengen har jeg faktisk mest tillit til FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Hei, takker for tipsene. Basert på disse tipsene dukker det stadig oppnye ting som bør vurderes.I følge opplysninger på FamilySearch så hadde Jakob Knudsen Grubbe og Hillborg Daa (hun kom fra Trondhjem) følgende 11 barn:- Knud f. 1638 - Peder f. 1639 - Jacob f. 1640, lensmann på Utstein kloster - Ingeborg f. 1641 - Claus f. ca. 1642, stamfar til Grubbe i Grenlandsområdet - Laurids f. ca. 1643 - Laurids f. ca. 1645 - Sidsel f. ca. 1646 - Sidsel f. 1648 - Axel f. 1648 - Gabriel f. ca. 1650Siden moren var fra Norge og det ser ut til at det var minst 2 i søskenflokken som slo seg ned i Norge så blir jeg interessert i å finne ut hva som skjedde med Peder Grubbe f. 1639. Dro han også til Norge? Pga navnet kan han være en mulig kandidat som far til Svend Pedersen Grubbe. Er det noen som har opplysninger om denne Peder Grubbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er mulig at de Grubbene jeg nevner i det følgende ikke har noe med de andre her å gjøre, men siden nå navnet Lars er blitt nevnt, blir jeg nysgjerrig på om det kan være noen sammenheng.Jeg er etterkommer etter en Nils Larsen Grubbe, som var gårdbruker på Kjølstad i Ås, d. 1745, angivelig 90 år gml., men det kan tenkes at dette er en for høy alder. Sønnen Herlaug Nilsen f. ca. 1700, brukte også Grubbe-navnet, før det forsvant i etterslekten.I Aker var det i 1660-årene en Laurits Lauritsen Grubbe. Han var trolovet 1/9 1669 og gift 10/10 s.å. med Sissel Ellefsdtr. I manntallet 1666 nevnes en husmann Lars Grubbe på Kjølberg i Aker, alder ikke oppgitt.Det var andre ved navn Grubbe i Aker på samme tid: Nils Olsen Grubbe 1686 (gift). Ole Grubbe begr. 28/4 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Vidar Øverlie

Svein Arnolf, takker for opplysningene om diverse Grubbe personer fra Østlandsområdet på 1600 og 1700 tallet. Jeg er ikke i stand til å knytte noen av disse personene til de Grubbe personene som jeg har nevnt ovenfor.Er det noen som har laget seg en oversikt over de forskjellige familiene i Norge som har brukt navnet Grubbe så er jeg svært interessert i dette. Jeg finner det nemlig lite sansynlig at alle som har brukt navnet Grubbe har gjort dette fordi de er i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at det finnes flere Grubbe-familier/slekter. Det man da spør seg om er hvorfor de kalte seg akkurat Grubbe, dvs. hva betyr navnet? (Til sammenligning er det jo enklere å forstå hvorfor mange ulike slekter kalte seg Busch, Schneider, Preus, Friis osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Innlegg 29: Ang. Nils Larsen Grubbe så lurer jeg på om han tok navnet etter gården eller om det var omvent. Ihvertfall hette gården Grubbegården.Jeg har også holdt på med etterkommere av Herlaug, Johannes Herlaugsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit: Hvis jeg har fårstått gårdshistorien for Ås rett, har vel 'Grubbe-gården' fått sitt navn etter Grubbene som bodde der og ikke omvendt. - Jeg stammer forresten også fra Johannes Herlaugsen. Trenger du info om hans kone, Olaug Arnesdatter fra Krossdal i Spydebergs slekt bakover, ta gjerne kontakt på svbjornd@online.no. Jeg tror ikke denne tråden bør brukes til å diskutere akkurat Ås-Grubbene videre, siden det avviker fra overskriften.Men en generell belysning av navnet Grubbe kunne fortsatt vært interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

En titt i Oluf Ryghs Norske Gaardnavne Lenkeviser til tre mulige opprinnelser for gårdsnavn som begynner på Grubbe:Familienavnet Grubbe Henvisning til gruve/grube En fordypning i jorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en av lenkene i ovennevnte innlegg sees også at Rygh til dels har holdt fra hverandre eldre gårdsnavn som har 'grub-' i navnet, og som kan bety grube/fordypning, og et nyere gårdsnavn som kunne komme av FAMILIENAVNET Grubbe.Når det gjelder den såkalte 'Grubbe-gården' i Ås, så har jeg nå i mellomtiden lest de aktuelle sidene i gårdshistorien for Ås på nytt, og ser at navnet helt eksplisitt er laget av forfatterne for å skille ett bruk av N. Kjølstad fra ett annet, som de har kalt 'Gullik-gården', fordi den første kjente brukeren av den gårdparten het Gullik.Så vidt jeg kan se finnes det ingen 'Grub-'-gårder som kunne gi opphav til Grubbene i Ås, Frogn, Kristiania og Spydeberg (hvor jeg også har funnet noen Grubber på 1730-40-tallet).Rent bortsett fra Ryghs tolkning, er det alminnelig antatt at navnet 'Grubbe' som sådant (f.eks. i Danmark, hvor navnet også forekommer), forklares med 'gruve, fordypning i terrenget'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.