Gå til innhold
Arkivverket

[#15750] ny i sleksgranskning


Gjest Per Wickstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Wickstrøm

Hei er det noen som kan si hvordan jeg kommer videre med slektgranskningen jeg har kjørt meg fast på alfred wickstrøm- handelsborger i maalselv ca 1856 + - finner ikke slekt eller opplysning videre bakover mvh Per Wickstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men det kan være viktig hva du vet fremover, hvilke opplysninger har du om ham og hans nærmeste familie etter ca.1856, navn, årstall,steder o.l..Ofte kan slike opplysninger være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Har disse folka noe med din familie å gjøre? De stod i 1875-folketellinga. Denne personen er jo fra Haparanda. Kanskje det kan gi en pekepinn hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Er ikke så flink på dette, så kopien kom ikke med på første lass. Vi prøver igjen.Nils Vikstrøm, husfar, gift,Husmand, Fisker, født 1822 i Haparanda Sverige Kristine Isaksdatter Kone gift 1824 i Koivanemi Storfinland Alexandrine Nilsdatter datter, ugift, Hjælper Moderen, født 1858 i Alten Nils Nilsen, sønn, født 1864 i Målselv Marta Fredriksdatter, Fosterbarn Fattigunderstøttelse, født 1873 i Målselv Salamon Grappi man Logerende enkemann Jordarbeider, født 1816 i Karongi Storfinland Bergitte Helene Nilsdatter, Datter og Tilreisende ugift Tjenestepige, født 1860 i Målselv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om de overnevnte opplysninger passer til den etterlyste familie, kan jeg tilføye:Født 30.08.1864, døpt i Målselv 19.11.1865 NILS ALFRED, uekte sønn av NILS WIKSTRØM og ALBERTINA KRISTINA GESTILI, begge bosatt Maalsnes, hjemmedøpt av Jørgen Bentsen Fleskmo. Deres 3dje leiermål med hverandre. (Dåp s.109 no.105)Viet 19.11.1865 i Målselv NILS WIKSTRØM og KRISTINA ALBERTINA GESTILA, han arbeider, ungkar 42 år, hun 41 år. Han født i Haparanda by, hun i Simo i Finland. Bosted Maalsnes. Hans far oppgitt til PETER FØRER, intet navn oppgitt på hennes far. Han konfirmasjonsattest av Antman 16.01.1853, hun av Oktelin 17.01.1857. (Vielser s.34 no. 019)Født 03.02.1868, døpt i Målselv 26.07.1868 JOHAN AXEL, ekte sønn av NILS WICKSTRØM og KRISTINA ALBERTINA GESTILA, bosted Maalsnes. Inderster. (Dåp s.136 no.043)Opplysningene er hentet fra Målselv Mini 4 1863-1872 transkribert og utgitt av Universitetet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg har forstått deg rett så var Alfred handelsborger i 1856+- i Målselv. Det vil si at han minst må ha vært 25 år da. Eller var han født ca. 1856?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Wickstrøm

Den jeg søker er denne 1574 1 Alfred Wickstrøm m b hf g Fhv. handelsborger 1864 Maalselven , fra 1900 tellinga ,men jeg finner ikke noe om hans fødested eller foreldere Mvh Per Wickstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da kan du være ganske sikker på at ovennevnte familie er den rette. Det var ikke så mange Alfred som ble født i Målselv i 1864 +/- noen år.Til Knut: Med fasit i hånd var søkingen lettere. Men det er faktisk minst et par år siden jeg har brukt denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! I følge Målselv Bygdebok 2, s. 33, husmannsplassen Ørbanken under Maalsnes bor i 1865 vedhogger Nils Vikstrøm Pedersen 42, f. Sverige og ektefellen Kristine Albertine 40, f. Storfinnland med barna Aleksandra 8 år, Brita 6 år og Nils Alfred 2 år, alle født i Målselv. Nils Vikstrøm Pedersen var også kven. Han hadde da bodd 14 år i Norge og forsto norsk, mens Kristine Albertine bare hadde bodd her i 9 år og kunne ikke norsk. Om Nils Alfred vet vi at han var fraværende fra skolen noen dager i juni 1879 fordi han var gjeter på Karlstad gård. Det er alt som står om denne familien i boka. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ser at linken ikke gir søkeresultatet, som nå er vedlagt. Prøv selv med døbte i hele Finland, Kristine(a) Albertine(a) og eneste treff hvor moderen har med Gestila er som vist under. Kuivaniemi - döpta Åren 1824 - 1824 Født: 29.7.1824 Døbt: 1.8.1824 Modere: Deijan Margareta Henrsdr Gestilä Barn: Christina Albertina (oä.)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis man fortsetter - prøver å finne foreldrene til Margareta - og tar med Gestila i etternavnet, finnes et eneste treff som følgende:Ii - döpta Åren 1770 - 1812 Margareta (n.d.,c.)født:17.9.1805 Døbt:18.9.1805 By: S.Ijå. Fader: B.s. Henr: Henr:son Gestilä Moder: Elisab. Sigfridsdr. 28 år.Dette var det lille jeg kunne bidra med - helt som en avveksling med søk i de finske kirkebøker.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

HeiJeg driver også med Wickstøm-slekt. Har noen tanker rundt dette, kan Gustaf Vickstrøm (skomager)i Tierp, han er far til Johan Albert Wickstrøm f 1884 i Tierp (senere far til Rolf Wickstrøm, skutt av tyskerne i 1931), muligens være i slekt?Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.