Gå til innhold
Arkivverket

[#15761] Hvor ble det av Adolph Johan Rubach ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Dåpen den er her den:LenkeHer ser vi at morens navn er Aubart og hun kommer fra Frankrike-farens navn er ikke oppgitt. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er han i 1801-et 'finde barn' altså- et funnet barn. Moren bortreist og farens navn er ikke oppgitt. Men familien Ole Herbeds og Johanne Jacobsdatter i Bergen tok ham altså til seg. Dette er forøvrig tatt opp tidlighere i denne tråden.Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nøkkelen til å finne Adolph er ikke hans dåp fordi foreldrene ikke er registrert. Bedre å sjekke konfirmasjon og se hvem som er oppgitt som foreldre der hvis det er oppgitt noen da. Hva med ekteskapet i 1846? Hvem er oppgitt som hans far da? Gir ikke dette noe så finn skifter etter de Rubach som 'kan' ha vært faren. Er ikke Adolp Constant nevnt der så er det vel ikke noe håp om å identifisere foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Stig Rubach

Hvem var foreldre til Adolph Constant? Jeg har i sommer snakket med et av de eldste gjenlevende barn av Edvin Rubach. Hun sier at hun hørte (da hun var liten) at det hadde vært en flott fransk dame på besøk nordpå for å besøke sin slekt. Hun vet ikke hvor hun var på besøk eller hvem hun besøkte, men mye tyder på at dette var Adolf Johan på Ibestad. Dette styrker antagelsen om at Aubairt er Adolph Constant sin mor.Jeg har prøvd å leite etter henne i senere folketellinger men kan ikke finne henne. Men siden hun har vært oppe i Nord-Norge betyr det vel at hun har oppholdt seg en eller annen plass i Norge? Er det noen som har noe mer om denne damen?Rolf Erik Sanne Kan du fortelle meg litt mer om sønnene til Joachim Rubach?mvh Stig Rubach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har stort håp om likevel å finne ut hvem som er far til Adolph Constant Rubach. Vi vet at moren er fransk-var i Bergen 1799- het Auibart-dro sannsynligvis tilbake til Frankrike.Fortellinger og historier fra gamle dager dokumenterer ikke saken-men kan være en viktig ledetråd. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Stig. I ekteskapet mellom stadsmegler Joachim Rubach og hustru Gidske Hedevig Stradsburg var det som sagt 12 barn, 6 av hvert kjønn. Dette er kort personalia for alle 12. Med foreldre og barn av tysk herkomst må det tas forbehold om skrivemåte.1. Dorothea Maria, født 17.09.1757, begr 28.03.1761. 2. Rebeche Christine, født 14.08.1759, begr 15.01.1761. 3. Berthe Margarethe, født 02.02.1761, lever i 1779. 4. Joachim, født 10.09.1762, korn og bondehandler. Gift med Margrethe Johanne Kahrs. 2 barn. 5. Johann, født 27.12.1764, begr 10.06.1795. 6. Jacob, født 29.11.1766, begr 01.03.1768. 7. Gesche Dorthea, født 14.03.1768, begr 19.7.1805. Ugift. 8. Jacob, født 07.08.1769, død 16.10.1822. Kjøpmann. Gift med Dorothea Vedeler, sin kusine. 4 barn. 9. Rebekka, født 09.07.1771, død 17.09.1836. Ugift. 10.Giert Hendrick, født 23.10.1772, død 24.01.1814. Gesell. Ugift. 11.Dorothea Maria, født 09.05.1774, død 05.03.1844. Gift med kjøpmann Christian Vedeler. 2 barn. 12.Friedrich, født 31.07.1775, begr 20.10.1776.Ønskes informasjon om ektefeller, barn og kilder, vennligst ta kontakt. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Rubach

Takk til Rolf Erik for opplysningene, jeg tar kontakt. Takk også til Jan Frode for at du jobber aktivt med saken. Det er flere i familien som har undersøkt slekten til i tiden og har måtte stoppe opp med Adolf Constant, så hvis du eller noen annen greier å løse den sake, så er det mange som blir glad mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Fortsatt er saken uløst- men jeg gir ikke opp. En liten ledetråd og vi er igang igjen. En intressant ting:Jeg finner ham ikke i f.t 1815 for Bergen. Jeg tror kanskje ved å lese evt skifte eller lignende etter Herbeds(Herbis) i Bergen-hvor han bodde som barn i 1801 kanskje vil gi oss noen svar. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

En ting er ihvertfall ganske sikkert. Enten het faren Rubach eller så het den som tok seg av 'finde barnet' Rubach.Håper på løsning i 2004. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knoph, Cecilie Skauge

Den 7de September 1799 ble det kirkeboken for Domkirken ført inn et barn kaldt Adolph. Han var hjemmedøbt den 7de May Jordmor M. Gunnersen. Han var 'fød for omtrent 15 uger, af ett fransk bortereist Fruentimmer Madme Aubairt, som ej har opgivet Barnefader.' Ser man i kirkeboken for Domkirken kan navnet Aubairt lett forveksles med Rubach. Skriftbildet av de to navnene er svært lik. Auibart kan lett ha blitt omgjort til Rubach i Adolphs dåpsattest, og med en bortreist mor og ukjent far er det ingen som har fortalt ham at han egentlig heter noe helt annet. Dette er min teori i saken, håper ikke det skaper all for stor forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Nina Berg

Heisann.Hadde ikke sett disse innlegga på Rubach.Jeg holder også på med samme familie for en Rubach fra Harstad.Jeg har funnet akkurat det samme som dere. Fransk fruentimmer å det hele.Jeg tenkte hun kansje kunne være oppdikta for å værne slekta. Men nå fortelles det jo at ei fransk dame var på besøk.Inntressant!!!Constant var ikke et vanlig navn i Bergen.Jeg så litt på det.Men det er kansje mye brukt i Frankrige.Søkte på moras navn uten og finne flere i Bergen.Jeg har også undersøkt slekta til 2.kona til Adolf Johan.Jakobine Karoline Jakobsdtr.Der har jeg også funnet mye inntressant og flere kjente slekter.bl.a ned til sognepresten i Beistad,Jens Ochenius Willer f.1733 i Stavanger. Hans foreldre skal være Georg Ochenius og Anna Margrete Willer. Men her stoppa det opp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

HeiI søk på Aubairt finner jeg det bare skrevet slik i Hauter-Saone France.Og kun på 1700 tallet. Det er flere Aubart og skrevet Aubert også i Norge.Adolph og Constant er veldig mye brukt i Frankrige. Går det ann å sjekke om Adolp Constant eller Adolph Johan arva noen tro,eller er nevnt i dåp, giftemål o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Har fulgt saken. Ser at en av fadderne til Adolph Johan heter Mons Röbech. Ikke ulikt Rubach.'1841 41 Mar 18 Apr 25 Adolph Johan m uk, matros Adolph Constant Rubak 21-69 Marie Elisabeth Børresen u Korskirken' Faddere: Kone Henriche Oline Ellingsen, Pige Petriche Cathrine Ols. 1-43, Dixelmand Lars Endresen, 10-60, Bødkersvend Mons Röbech, 2-2, Matros Bernth Johannesen, 16-80. Skriftlig anmeldt 23 April 1841, ved Giordemoder Amalia Holch. mvh GSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg fant 2 Rubach'er men ingen som sier meg noe i denne sammenheng. Takknemlig for innspill vedr. dette 'finde barnet' En ledetråd kan være navnet Constant. Kanskje denne fruentimmeren fra Frankrike hadde en far-bror el.lign som het Constant? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Nr.16 viet 29 mai 1846 i Domkirken Adolph Constant Rubach viser at han ER sønn av Rubach. Spørsmålet blir da HVEM av disse Rubach'ene i Bergen i 1799 som var faren.her kan man bare spekulere....Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.