Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#15867] Ekteskap i Bergen ? 1917/1918 Edvard Mathias Hansen/Elisabeth .....

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Edvard Mathias Hansen ble enkemann 12.08.1917 i Bergen.Allerede 10.12.1917 fikk han attest for å inngå et nytt ekteskap.Jeg vet han ble gift med en Elisabeth (i følge en dødsannonse)Er det mulig å finne ut om han giftet seg i Bergen?.I følge dødsannonsen(vet ikke hvor den ble rykket inn) var han 75 år da han døde.Da han var født 21.12.1852 i Førde , burde han ha dødd 1927/28.Statsarkivet i Trondheim fant ham ikke død i Molde eller Borgund/Ålesund.Jeg finner ingen kandidat som passer i Bergen.Håper derfor at et eventuelt ekteskap i Bergen kan gi en pekepinn om hvor han var i 1917/18. Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Yngve Nedrebø

Ved folketellingen i Bergen 1. februar 1917 står Johanne Hansen oppført i Geble Pedersensgt. 17 hos datteren Anna Wik, og var da 'separeret'. Ektemannen Edvard Mathias Hansen var altså IKKE i Bergen på dette tidspunktet. Jeg kan ikke se at han står oppført i Bergen i adressebøkene på 1920-tallet, og vielsen finner jeg heller ikke her.

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for din utrolige hjelpsomhet.Svaret ditt bekrefter vår tidligere mistanke om at Edvard Mathias forlot sin kone i 1911(du fant ham tidligere i utflyttingsregisteret).Familien vil ha det til at han dro til Molde kanten.Trolig var søkene til Statsarkivet i Trondheim for snevert,de så bare på døde i 1927 , men det er mer trolig at han døde i 1928.Han har nok giftet seg i Molde eller omegn.Jeg kan neppe be Statsarkivet i Tronheim om å lete blant døde i 1928.Jeg får se om det er mulig å låne inn en mikrofilm til biblioteket.Hadde bare utflyttingsprotokollen for 1911 eksistert, så hadde mye vært gjort. Mvh. og ønske om en god helg. Rune T.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.