Gå til innhold
Arkivverket

[#15951] Borneman Bull og Storm

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Beklager, det var Arnt Edvin Edvardsen Bodahl f. 1892 som i 1917 var bosatt i Skjeberg, før han ble gift (?) med Ester Margot Malvine Bull f.1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Jeg er forsatt like imponert over den kunnskap som enkelte av bidragsyterne har. Jeg har også blitt korrigert for en feilinformasjon i innlegg 41. Takk skal du ha Per. Jeg var nok litt rask til å rette opp noe som så feil ut, rent logisk.Det er også en annen (slurve)feil i innlegget. Jeg skrev at et av barnene til Else Helene og Peder hetter Gunnel. Korrekt navn er Gunda.Til 42. Gudbrand Olsen Waagaard (Wager)(han brukte Waagaard som familienavn) bodde på slektsgården Vågård, Ringerike til sin død i 1839. Kona Anne Ericksdatter bosatte seg på Søre Haugsrud i Begnadalen etter Gudbrands død. Gudbrand hadde kjøpt Søre Haugsrud i 1835.vh Knut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg vet var det flere av barna til Gudbrand Olsen Waagard (1785-1839) og Anne Eriksdatter Kihle (f.1786) som bruke etternavnet Bø. Hvor kom dette navnet fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Per.Edward Gudbrandsen kjøptegården Bø i Nordre Aurdal og bosatte seg der(gift med datteren på gården). Det er mulig at han brukte Bø som familienavn.Helge Gudbrandsen Waagaard bodde på Nordre Lund i Ådal og er i enkelte kirkebøker titulert Lunde, mens han selv brukte navnet Waagaard.Ole Gudbrandsen bosatte seg på Søre Haugsrud og Vågård (Den delen som før hette Marigaard). Han benyttet også Waagaard som etternavn.Vågård og Marigård ble slått sammen som en driftsenhet av Gudbrand, Marigaard er medarv fra Anne Ericksdatter og Vågård fra Helge Ellingsen. Gården ble delt mellom barna til Helge Ellingsen og Gudbrand Olsen etter Gudbrands død.Barna til Helge Ellingsen Vaagaard og Anne Ericksdatter brukte Vaagaard som familienavn. vhKnut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Mariann Rakstad

Hei! Edvin Alexander Bull er min oldefar og Ester Margot Malvine (født Bull)Bodahl er min mormor.Jeg har en perm med ca 600 sider vedr familien til Edvin Alexander og hans forfedre.Foreldrene til Edvin het Ulrikke Elenore Paulsen(1852) og Johan Randulf Bull (1856-1942).Johans foreldre var: Johan Randulf Bull (1817-1873) og Antonette Wilhelmine Christiane Stoltenberg (1829-1905).Johans foreldre var: Johan Storm Bull (1787-1838)og Anna Dorothea Borse Geelmuyden (1789-1875).Johans foreldre: Ole Bornemann Bull og Gidsken Edvardine Storm.Ole Bornemann Bull (fiolinisten og sønn av Anna og Johan) er broren til min tipptippoldefar.Opplysningene jeg har på Bullsiden stopper her, men fortsetter bakover på Anna Dorothea Borse Geelmuyden side.Dette er etterkommere av Luvig Munthe (1593-1649).Vi har funnet endel opplysninger om Mimmi Elisabeth Therese Hendriksen,født 1886 men ikke dødsopplysningene. bestemor fortalte at hun døde når bestemor var ca 19-20 år. Mimmi var da 28-39 år gammel.Ta kontakt for dette er så spennende.Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvfølgelig 38-39 år.Glemte å skrive at det er masse utfyllende opplysninger(søsken og barn)om Bull-familien oså tilbake til Ole Bornemann Bull.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har du sjekket ut boken 'Trønderslekten Bull' av Schilbred fra 1976?Kunne vært interessant å del opplysninger da jeg stammer fra Kaptein Jørgen Andreas Bull sønn Nils Henrik.Det er en god del i boken som mangler, grunnet forskjellige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Nei, det har jeg ikke. Dette er noe jeg fant på nettet, tror det var i 2003. Den er fra 7.12.1995 og skrevet av Sverre Munthe. Jeg prøvde å ta kontakt med ham dengangen. Ønsket å gi ham informasjon om vår familie. Han svarte ikke på telefonen. Alt er noe han har forsket fram. Han har vært flink. Det er mange grener i den 'boka' hans. Jeg har ikke prøvd å kontakte ham etter det.Hilsen Heidi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre kan være noe vanskelig å nå. Har selv kjøpt noen eksemplarer av Munthe boken. Du kan jo sende ham en e-mail, gå inn på siden hans www.munthe.net.Om du ønsker informasjon om Bull slekten så er det bare å spørre da jeg har boken. Skal på ett nærmere tidspunkt i fremtiden taste inn all informasjon fra boken inn på data. En god del av side greinene er ikke kommet med i boken, så om du ønsker å dele informsjon om Bull slekten så setter jeg stor pris på det.Ellers så driver jeg med innsamling av informasjon om slekten Juell fra Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(61:) Da har du kanskje kunnskap om hvem som er foreldre til fogd i Østerdalen, Solør og Odalen (fra 1705), Christian Daniel Juell (1679-1744), og hans ev. slektsbånd til Juell i Fredrikshald ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans far het Jens Christensen Juell og moren Johanne Jensdatter. Han jobbe ved slotet i København da hans fire barn ble fødd mellom 1676 og 1683. Angående slekttsbåndene til Fredrikshald så jobber flere med å avklare dem. Info om det vil komme på slektsforum og under slekter. Se familien Juell....Hvor har du det fra at han het Daniel til mellomnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne!Jeg skal prøve å få kontakt med ham. Det er klart jeg ønsker å dele den informasjonen jeg har om Bull-slekten. Ta kontakt på email: h-rak@online.noHilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(57:) Når og hvor ble Ester Margot Malvine Bull (1905-1996) gift med Arnt Edvin Edvardsen Bodahl (1892-1983) fra Skjeberg ? Såvidt jeg skjønner var Ester i foster-, pleie eller adoptivhjem i Strand, Degernes, ØF, da hun ble konfirmert i 1920.Finnes ingen opplysninger om hvor hennes biologiske mor 'Mimmi' Elisabeth Therese Henriksen (f.1886 i Kristiania) levde og døde (ca. 1925) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(63:) Mange takk, Arne ! Jeg har notert en henvisning til 'Finne-Grønn: ''Solør-slekten Juell'' (NST 1934)', så jeg ville trodd det var derfra jeg har mellomnavnet Daniel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til hvor arkivet som ble brukt som grunnlag for bøkene 'Slekten Bull fra Trøndelag' gitt ut i 1976 av C.S. Schildbred og 'Den trønderske slekt Bull : utgitt på grunnlag av N.R. Bulls stamtavle av 1886' gitt ut i 1938 av Jens Bull???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(65:) Jeg har fått opplyst at det ble lyst (i Skjeberg) for Ester Margot Malvine Bull (1905-1996) fra Kristiania og Arnt Edvin Edvardsen Bodahl (1892-1983) fra Halvardsrød, Skjeberg, i Februar 1931. Arnt Edvin hadde da vært enkemann i 12 år. Hans yrke er ikke kjent. Ester skal ha hatt huspost hos Arnt før de giftet seg. Ester ble plassert i fosterhjem som spedbarn, og bodde ved sin konfirmasjon i 1920 på Strand i Degernes, Østfold. (Kilde for informasjonen om lysningen: Østfold, Skjeberg/Skjeberg, Ingedal/Ullerøy 1919-1957, side 34 nr. 3. Lysning forlangt 12.2.1931 og utferdiget 17.2.1931).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Edwin Alexander Bull (1882-1940) fikk altså i 1905 en datter (Ester Margot Malvine Bull) u.e. med Mimmi Elisabeth Therese Henriksen (1886-c1925), som var datter av Brede Henriksen (f.1848 i Aurskog) og Karen Dorthea Torgersen (f.1854 i Ullensaker). Edwin bodde da i Eckersbergsgt. på Frogner.Mimmi's far Brede Henriksen ser (både i 1887 og 1900) ut til å ha vært gartner på Skøyen Hovedgård (Hoff/Ullern) i Vestre Aker ([url="http://forbruker.no/bolig/trendoginterior/article1154813.ece?service=print>Lenke), som bankier og russisk konsul Nicolai August Andresen overok i 1861 etter sin far (Nicolai Andresen d.e., død 1861), som hadde kjøpt den i 1838. Ved konsulens død i 1894 overtok sønnen Nils August Andresen Butenschøn eiendommen. (Nils hadde tatt etternavnet Butenschøn etter sin mor).Hovedhuset på Skøyen Hovedgård ble på slutten av 1860-tallet (ferdig i 1871) bygget om i senklassisistisk stil etter tegninger av Homansbyens arkitekt, stadsconductør Georg Andreas Bull (1829-1917), som bodde på Meyerløkken (1865). I 1895 fikk hovedhuset en søylebåret veranda med dobbel hagetrapp i fauskemarmor, deretter et treetasjers tårn, og senere ytterligere tilbygg (se bildet).Georg Andreas Bull var grandonkel til Edwin Alexander Bull (bror av hans farfar Johan Randulf Bull), og man kan jo tenke seg at dette kan ha vært blant årsakene til at Edwin kom i kontakt (for å si det slik) med gartnerens datter. Men om grandnevøens forhold til Mimmi falt i smak, er jo ikke sikkert.Og gartner (Brede Henriksen ?) hadde litt av en jobb. Hageanlegget, som kalles Den Engelske Park, er utformet i engelsk landskapsstil og var på generalkonsulens tid adskillig større enn i dag. Den hadde over 2,5 kilometer singelganger, og mye av det skulle være nyraket og skarpkantet hver søndag. (Kilde: ovennevnte artikkel, se linken).Brede Henriksen bodde i 1900 i bryggerhuset på Skøyen Nedre, som var en del av Skøyen Hovedgård (

bilete4319.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

''Hovedbygningen bortleies, men da der netop er leieledighed, er den smule have med frugttrær tællet sammen med den øvrige have paa hr generalkonsul Butenschøns eiendom, se personliste 19''. (Det er uvisst hvor denne teksten er hentet fra, var det i FT 1900, Heidi ?) (Kilde: Heidi Rakstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Teksten i innlegg #71 er hentet nettopp fra oppføringen av beboerne på Skøyen Nedre (Våningshus og Bryggerhus), som på det tidspunktet var blitt innlemmet i det som ble kalt Skøyen Hovedgård.''Sjølfolket'' bor selvsagt på ''Skøyen Søndre'' (avbildet i innlegg 70), bestående av Hovedbygning og Forvalterbolig. I Hovedbygningen finner vi altså ''bankier og jordbuger'' (Nils) August Andresen Butenschön f.1842 med hustru Hanna og sønnen Barthold f.1877. Bankieren hadde overtatt Skøyen ved farens død seks år tidligere. Se Lenke.Følgende familier bor mao. på Skøyen i 1900: Hovedbygningen: Familen Butenschön med tjener, husjomfru, kammerpike og kokkepike. Forvalterboligen: Gårdsforvalter, smed, stallkar, fjøsrøkter. I kjellerleiligheten i våningshuset på Skøyen Nedre: Kusk. I Bryggerhuset: Gartner (Brede Henriksen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Som det framgår av linken i #71 og 73 bodde det på de tidspunkt folketellingen i 1900 ble opptatt ingen i Hovedbygningen på Skøyen Nedre (som altså normalt ble leid ut), bortsett fra den svenske kusken og kona, som bodde i kjelleren. Men bygningen inngikk altså i 'Skøyen Hovedgård', og 'frukthagen' er oppført under denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.