Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#15979] Olesen, Danmark

Recommended Posts

Gjest Wanda Østbø

Kan noen hjelpe meg med å finne ut noe om denne mannen? Søren Peder Olesen, f.18-4-1880, døpt 13-6-1880, voksendåp28-5-1894,Katolikk. Faddere: Niels Olesen og Marie Olesen( jeg vet ikke hvilket forhold de hadde til ham) Han var kokk på en hvalfangerbåt, mønstret på 'synnøve'11-5-1908 og mønstret av i New York 9-5-1911. militæret i 1901, vet ikke hvor. I 1910 sendte han ett kort fra Mobile,Alabama, hvor broren Ole bodde. I 1913 reiste Gabrielle Olsen,f.23-11-1885 i Lund,til USA og giftet seg trolig med ham , de fikk 4 barn sammen, etter noen år forsvant han sporløst. Disse opplysningene har jeg fra diverse gamle kort og bilder.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/101770-15979-olesen-danmark/
Del på andre sider

Gjest Wanda Østbø

Takk for hjelpen! jeg har søkt alle tenkelige arkiver etter han, uten å finne noe. Så jeg begynner å lure på riktigheten av de opplysningene jeg har, samtidig som jeg vet at andre her har funnet ting, som jeg ikke har funnet. I emigrantarkivet fra Stav.står det at Gabrielle reiste i aug.1913, sammen med to døtre (Ingerid 1906 og Marie 1909)Går ut ifra at de må være født i Hgsd. eller Lund. Har noen tilgang til disse kirkrbøkene.Kanskje faren står oppført der. Det er også mulig at de giftet seg i Norge. Hvis Søren Peder jobbet seg over(på båt), står han da ikke oppført på Ellis Island?wanda

Gjest Bente Aaris

Det findes utvandrerprotokoller over de som utvandret fra Danmark; de er foreløpig frem til 1908 digitalisert, etter 1908 må du da søke i København Politi's utvandrerprotokoller, de ligger på Landsarkivet i København, en link med opplysn. vdr. dette:http://www.emiarch.dk/info.php3?l=daMvh Bente Aaris

Gjest Bente Aaris

Den Soren Olesen med ank. New York 22.aug.1911, tviler jeg sterkt på har vært kokk på en hvalfangerbåt.Han var 30 år,hans yrke: Tailor(Skredder), hadde billett til bestemmelsestedet, som var hans hjem i Omaha ,hvor han hadde bodd i 11 år, fødested Dybvad i Danmark.Mvh Bente Aaris

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.