Gå til innhold
Arkivverket

[#16045] Søker aner til Hanna O(a)lise Halvorsdatter Teslie


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Er det noen som kan hjelpe meg å finne aner til min oldemor Hanna Olise Halvorsdatter Teslie? I Kirkebok Johanneskirken i Bergen, År 1885, Bok 11, Side 9 står det: 'Far: Halvor Teslie, Mor: Karen Ingebrigtsdtr.' Født Halvorsen i Throndhjem i 1856, hennes far var forpakter Halvor Iversen Thesli.Videre står det at hun ble konfirmert 1872 i Kvikne i Fana, men jeg har ikke funnet henne i konfirmasjonsboken.Pladsen Nergaard nordre, Kvikne i 1865 har jeg funnet en datterdatter på 10 år ved dette navn, men er dette riktig person (Oldemor)? Kilde: Lenke.Jeg tror at oldemor var gift i et tidligere ekteskap, med Jernbanearbeider Frants Johan Gustavsen som døde i Bergen 3 Maj 1884.Min oldefar het Stenarbeider Anton Edvin Amundsen Blad som kom fra Toftedal i Elfsborg len i Sverige. De ble gift 27 Dec 1885 i Johanneskirken i Bergen.Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Beklager, feil fylke.. har mottatt innlegg med spor til Hanna's morfar og mormor i Kvikne i Hedmark..Det var mannen hennes 'Forpakter Halvor Iversen Thesli jeg er på jakt etter i Trondheimsregionen. mvh Rolf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Tror kanskje du kan leita i Børsa. I alle fall har jeg et brødrepar Hans Olsen f 1790 og Michael Olsen f 1770. Begge oppgis å bruke navnet Telien/Tislien og skal komme fra Børsa. Er ikke det oppi der da?Jeg treffer dem på en visitt i Aukra fra 1814 til 1819 før de flyttet tilbakerunar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her har du en Halvor Teslie og broren Johan fra Trondheim i 1865-tellingen for Aamot/Kirkenær: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ellers har du en Halvor Iversen på Flaa Nordre i Melhus i 1865, som er enkemann. Kan jo være derfor Hanna bodde hos slektninger: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61653.wc2&variabel=0&postnr=1786&fulle=true&spraak=n>LenkeDette passer vel med alderen? Ser du annensteds har registert at Halvor skulle være født 1830, med foreldre Iver Olsen og Guri Erichsdtr.Dette er vel da Halvors far og eldre bror på Engen i Flaa/Melhus? Eriks eldste datter er gjerne oppkalt etter farmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tesli er også gårdsnavn i tidligere Strinda, nåværende T.heim, beliggende i bydelen Jacobsli, noen km øst for Trondhein sentrum.Gården finnes i 1801, 1865, 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser nå at du har et tema 16073 hvor du spør etter Hannas Olises far. Du burde her ha klart deg med ett tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Beklager, er ny i forumet.. Trodde jeg kanskje måtte legge temaet inn i hvert fylke... , blir nok mer kjent etter hvert Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Etter en god nattesøvn, ser det for meg ut som om Heidi (4) har funnet frem til et viktig spor da det er meget sannsynlig at Halvor Iversen oppholder seg i distriktet når han har en 10 års gammel datter bosatt hos morens foreldre. Det kan også tyde på at Halvor kjente sin 'svigerfar' fra før siden han også er fra Størens Prestegjeld i Trøndelag: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60440.wc2&variabel=0&postnr=266&fulle=true&spraak=n>LenkeEn ting er i allfall sikkert, og det er at Halvor ikke kan være bosatt 2 steder ved folketellingen i 1865, så enkemannen på Flaa Nordre (5) kan ikke være samme mann, men det kan være at de har slektskapsforhold gjennom Ole Eriksen, bosatt 1801 på gården Schietlejn, Lindstranden, Melhus: Lenke som i 1801 har et pleiebarn på 5 år ved navn Ole Eriksen. Hvordan oversettes gårdsnavnet Schietlejn?Videre har jeg sett på Gårdsmatrikkelen 1886:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Oversette Schietlejn? Det skulle vel bli Skjetlein på nynorsk det... :-)Gården ligger i nåværende Trondheim kommune, men i 1900 låg den under Leinstranden kommune. I 1865 låg den i Melhus kommune.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ivar Fylling

Kommentar til garsnamn på Leinstrand. Skjetlein var nok ein gong den ringaste av Lein-gardane. Både 'Jarl-lein', som no blir skrive Gellein, uttala med 'G' og med trykk på siste staving(!), og 'Biskop-lein', no skrive Busklein, var nok gjevare. Det var kanskje litt myrlendt på Skjetlein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.