Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#16048] Søker info fam. Hanna & Anton Edvin BLAD, Foswinckelsg. 12b, Bergen (1885-99)

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Er det noen som kan hjelpe meg å finne aner til min oldemor Hanna Olise Halvorsdatter Teslie, gift Blad, som bodde ca 1885-1899 i Foswinckelsg. 12b i Bergen og fra 1900 i Geble Pedersensgt. 12, Bergen?I Kirkebok Johanneskirken i Bergen, År 1885, Bok 11, Side 9 står det: 'Far: Halvor Teslie, Mor: Karen Ingebrigtsdtr.' Født Halvorsen i Throndhjem i 1856, hennes far var forpakter Halvor Iversen Thesli. Videre står det at hun ble konfirmert 1872 i Kvikne i Fana, men jeg har ikke funnet henne i konfirmasjonsboken.Pladsen Nergaard nordre, Kvikne, S-Trøndelag i 1865, har jeg funnet en datterdatter på 10 år ved dette navn, men er dette riktig person (Oldemor)? Kilde: Lenke.Jeg tror at oldemor var gift i et tidligere ekteskap, med Jernbanearbeider Frants Johan Gustavsen som døde i Bergen 3 Maj 1884.Min oldefar het Stenarbeider Anton Edvin Amundsen Blad som kom fra Toftedal i Elfsborg len i Sverige. De ble gift 27 Dec 1885 i Johanneskirken i Bergen.De fikk barna: Laurits Antonsen Blad (14 Mar 1886):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/doep1816&variabel=0&postnr=35779&fulle=true&spraak=F>Lenke Alma Josefine Marie Blad (29 Maj 1887):Lenke Harjet Amalie Blad (30 Mar 1891):Lenke Frants Peder Blad (6 Aug 1893, min bestefar):

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Rolf, ja jeg tror hun du fant på plassen Nergaard nordre i Kvikne, Hedmark i 1865 må være rett person. Hun må bo hos mormor og morfar, da hennes mor het Ingebrigtsdatter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60440.wc2&variabel=0&postnr=270&fulle=true&spraak=n>LenkeHun er født 5 nov 1856.

Gjest Rolf Lindstad

Takk, det var flott.., får lete videre etter anene til Hanna's far, noe jeg tror ikke blir så helt enkelt da jeg ikke har klart å finne frem til en forpakter ved navn Halvor Iversen på Thesli gårdene rundt Trondhjem.Har ikke funnet forbindelsen på hvordan oh hvorhen.. moren til Hanna fra Kvikne i Hedmark møtte denne forpakteren Halvor Thesli i nærheten av Trondheim. :)

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, moren til Hanna ble født ca 1830, i Kvikne. LenkeForeldre til Karen Ingebrigtsdtr: Ingebrigt Olsen født ca 1788 i Størens prestegjeld, Sør-Trøndelag, Norge og Berit Knudsdatter, døpt 2 Aug 1801 i Kvikne, Hedmark, Norge. Berit's foreldre er Knud Halvorsen og Karen Halvorsdatter.Så da stemmer post #2, at Hanna bor hos sine besteforeldre på Nergaard nordre i Kvikne, Hedmark i 1865.Jan

Gjest Rolf Lindstad

Takk for ditt engasjement Jan, men faktum er at det er jeg som har lagt inn den referansen som du henviser til i din lenke.Faktum er at jeg tviler på at det er rett da jeg ikke har funnet frem til noe vital informasjon som bekrefter dette, hverken i kirkebøker, folketellinger eller annen vital kilde. mvh Rolf :)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.