Gå til innhold
Arkivverket

[#16222] Hvem var Stamfader Helje F som arbeidet ved marmorverket i Hop, Birkeland, Fane


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Søker opplysninger om stamfaderen til Helje Aanensen Indre Hoope, nevnt ved folketelling 1801: Lenke ,gift med Johanne Iversdatter.Er det noen som har flere opplysninger om marmorverket Hope i Fane, Søndre Bergenhuus?mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vielsen til Helge Arnesen er her: LenkeJeg har vært borte i denne slekten før, og mener man kommer til Stord en generasjon eller to tidligere. Den mytiske forfaren har det derimot vært vanskeligere å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Ja, den vielsen kjenner jeg til.., hvor ekteparet bl.a. fikk min tippoldefar Iver Heljesen Indre Hope, f. 6 Mar 1803.Forøvrig fikk de barna: Arne (Aanen) Heljesen f.7 Aug 1796, nevnt ved folketellingen 1801, gift 22 Jun 1823 med Siri Larsdatter Aadlandsnæs; [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANAVIG&variabel=0&postnr=1908&fulle=true&spraak=n>LenkeIver Helgesen f. 5 Aug 1798, død før 1801.Friderik Helgesen Indre Hope f. 16 Jun 1805, gift 1.1.1830 med Eli Olsdatter Sandal;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto Jørgensen

i tilknytting til denne familien, så ble den bl.a. Hans Helgesen, bosatt i Kungælv.I tillegg kan jeg jo knytte spørsmål 2146, 9189 og 15091 til samme personer.Hans Helgesen gransket denne slekten tilbake til Stord og det er noen morsomme norteringer i tilknytting til 1801 om denne familien; som de sa ved statsarviet i Bergen en gang for flere år siden da jeg fant denne opplysningen; 'en uvanlig notering'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk for opplysningene !!Otto Jørgensen, denne Hans Helgesen.. er han bror til Arne Helgesen f. 1733 eller Arne Helgesen f. 1796 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto Jørgensen

Uten å se i papirene jeg sitter med så levde han i 1999. Det var i den tiden jeg korresponderte med han om den personen jeg har omtalt og etterlyst i mine innlegg og hvor jeg pt. ikke har noen løsning om Martha Halvorsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Løysinga på Marthe Halvordotter er nok den du finn til slutt i innlegg 15091, om du har lese det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto Jørgensen

Ja, jeg har lest og notert meg den, Jeg har den i minne, men det er et eller annet som sier meg at det ikke stemmer helt.Derfor har jeg vært på jakt etter sønnens opplæring som bødker. Han reiste senere til Gimsøy som losjerende bødker, men har da sansynligvis vært i lære i Bergen en tid. Jeg føler at jeg kan ha en løsning i hans opplæringtid.Spørsmålet er om det ligger noe skifte etter Marthe, men det må vel utstå til jeg kommer til Bergen på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto Jørgensen

Til denne saken må jeg vel legge til at den merknaden som står i 1801 er veldig tynn. Muligens vil det være morsom med hele merknade som står i folketellingen og ikke bare begynnelsen.Jeg kan vel legge til at Helje er døpt 22 oktober 1768 på Stord som sønn av Aanen Ottesen Tvedte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg fant tilbake til den opplysningen jeg hadde fra folketellingen i 1801, fra den tiden jeg besøkte arkivet i Bergen. Og etter mine notater stod det 'Denne Mands Stamfader var Helje Jarl, en Kiødelig Broder til en av Norges berømmelige konger, det Øvrige af Familien findes på Storøen'Jeg husker noterte ikke den gang om dette var skrevet med samme skrift som den øvrige delen av teksten.Men dette er jo både en interesant opplysning og vel en uvanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nå stoler jeg generelt ikke på det jeg finner der, men kan ofte være en hjelp i enkelte sammenheng.Men i link 2 hadde du vel med Sussane som jeg har notert som mor og sansynligheten for at du er tilbake til Dahl og Sleætten er vel sansynlig. Men hvor mye av det som finnes i eldre trykte kilder er korrekt, kan vel diskuteres, som nevnt Bakkevik, skrev jo en del og etter den tid har den mange steder være en del diskusjoner om folkene på Store Brandvik og Sandvik.Men det er tydeligvis at du er etterkommer av en annen gren en den jeg har arbeidet med.Jeg har som du vil se mest arbeidet med den uektegrenen av etterkommere, men vi kan godt utveksle noen opplysninger rundt disse Arne Helgesen og hans barn: Hvilke av brødrene er det du er linket opp til; Arne, Ivar eller Fredrik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.